SAMFERDSEL

Fjernet videre E18-utbygging fra planen – fem lange E18-bruer må rives i løpet av få år

På tross av omfattende vedlikeholdsarbeid må fem gamle bruer i Sandvika skiftes ut i løpet av 12 til 15 år.

Bruene i Sandvika er fra 60-tallet og de er bygget for en helt annen og mye lettere trafikklast enn dagens mer enn 90.000 kjøretøy i døgnet.
Bruene i Sandvika er fra 60-tallet og de er bygget for en helt annen og mye lettere trafikklast enn dagens mer enn 90.000 kjøretøy i døgnet. Foto: Arash A. Nejad
5. nov. 2024 - 10:23

Fem lange E18 bruer er så gamle og slitne at de må rives i løpet av få år. Det konkluderer Statens vegvesen med etter å ha gjennomført spesialinspeksjoner av de gamle bruene i Sandvika. 

– Vi har hatt spesialinspeksjoner på broene for å få dokumentasjon på den tekniske og økonomiske levetiden på dem. Generelt er tilstanden ikke særlig god, sier Kari Floten, prosjektleder i Statens vegvesen til budstikka.no

Det er Budstikka som først omtalte konklusjonene fra etaten. 

En krevende øvelse

I utgangspunktet var planen å erstatte de gamle bruene fra 60-tallet med ny E18 i tunnel under Sandvika, den såkalte etappe to av E18 Vestkorridor-utbyggingen. Men i den siste versjonen av Nasjonal transportplan (NTP) ble prosjektet flyttet ut av planen til en utviklingsportefølje.

Det vil si at politikerne ikke mener det er rom for å realisere prosjektet de kommende 12 årene. 

Dermed må bruene i Sandvika rustes opp eller skiftes ut så de tåler dagens trafikkbelastning på mer enn 90.000 kjøretøy i døgnet. 

– Blir det ikke noen ny vei under Sandvika må Statens vegvesen starte en prosess for å skifte ut broene som har dårligst tilstand. Det er en krevende øvelse, sier Floten til Budstikka.

Må skiftes ut

Statens vegvesen har sammen med NTNU både sett på bruenes levetid gitt dagens situasjon, og mulighetene for å vedlikeholde de for å forlenge levetiden på dem.

Ifølge beregninger må utskiftningen av bruene uansett starte om 12–15 år, på tross av vedlikeholdsarbeid, skriver avisen.

Disse arbeidene er tidligere beregnet til å ta seks til åtte år.

Hva kostnadene rundt vedlikeholdet og utskiftning av bruene blir, er ennå ikke klart.

Asker får en direkte togrute til Oslo om morgenen. Nå åpnes det for at også Flytoget kan avlaste veiene.
Les også

Flytoget åpner for å hjelpe med høst-rushet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.