PROSJEKTERING

Fire selskaper skal verdianalysere riksveiene

Fire av åtte interesserte selskaper fikk jobb.

Halhjem, hvor det nordlige fergeleiet for E39-fergene over Bjørnafjorden ligger, er endepunktet for en av riksveistrekningene som skal verdianalyseres.
Halhjem, hvor det nordlige fergeleiet for E39-fergene over Bjørnafjorden ligger, er endepunktet for en av riksveistrekningene som skal verdianalyseres. Foto: Google Maps
6. mars 2020 - 13:37

Konsulentselskapene Asplan Viak, Multicinsult Norge, Rambøll Norge og Structor Lillehammer har fått jobben med å  gjennomføre verdianalyser av forskjellige ruter i riksveinettet. Til sammen åtte selskaper hadde gitt pristilbud på kontrakten som har en totalverdi på 12 millioner kroner.

Riksveinettet er delt inn i åtte korridorer og 18 ruter, og det er som en del av grunnlagsarbeidet for Nasjonal Transportplan 2022-2033 Vegvesenet ønsker å få gjennomført en verdianalyse av flere ruter.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden.
Les også

En av Norges mest brannfarlige tunneler blir sikrere

To analyserer samme strekning

Hvor mange ruter som skal analyseres , er ikke bestemt ennå. I første omgang er tre strekninger plukket ut. Det er E16 Voss-Bergen, E39 mellom Åsane og Halhjem ved Bjørnafjorden og Riksvei 3 Kolomoen-Ulsberg med tilknytninger.

Disse første strekningene er fordelt slik at Rambøll og Multikonsult analyserer E16- og Riksvei 3-strekningen, mens Asplan Viak og Structor analyserer E39-strekningen, og den neste strekningen som blir plukket ut for analyse.

Grunnen til at to firmaer skal analysere hver strekning parallelt, er rett og slett for å sikre størst mulig bredde i arbeidet, forteller Oskar Kleven, som er Vegvesenets fagansvarlige for oppdraget.

– Flere øyne ser bedre, og vil gi oss en grundigere gjennomgang av strekningene sier Kleven.

Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder

Utfordringer og kostnader

Verdianalysen er en systematisk gjennomgang strekningen, og eksempler på temaer som gjennomgås er:

  • Mål og kvalitet for strekningen
  • Trasévalg i forhold til mål og kvalitet for strekningen
  • Tekniske løsninger og kostnader

Vegvesenet og konsulentene har 3-4-dagers samlinger for hver strekning, før konsulentene bearbeider resultatene.

Analysene vil bli delt opp i tre dokumenter. Det ene inneholder behovene og mål for tiltak på strekningene. Det andre er en teknisk rapport som inkluderer trasévalg. Det tredje tar for seg ikke prissatte virkninger i forhold til det som er gjort av tidligere utredninger på strekningene.

– Verdianalysene innebærer at vi finner ut hvilke utfordringer veien skal løse, og får en riktig kostnad på prosjektene i forhold til det. For Vegvesenet er en god analyse av trafikktall og utbyggingskostnader viktig for å få kostnadene ned og nytten for samfunn og trafikanter opp i prosjektene våre, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland til Veier24 da oppdraget ble utlyst i desember i fjor.

Hølland bru fra 1843 er 34 meter lang og krysser elva Ogna i Hå kommune.
Les også

Sjeldent oppdrag: Denne brua fra 1843 må forsterkes – uten at det synes

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.