Fergeopprøret

Fire fylkeskommuner går sammen i kampen om mer penger til fergene

Lanserer påvirknings-initiativ i Oslo torsdag.

Folk langs kysten har opplevd en kraftig økning i ferjeprisene. Bildet viser den helelektriske fergen Ampere i Sognefjorden.
Folk langs kysten har opplevd en kraftig økning i ferjeprisene. Bildet viser den helelektriske fergen Ampere i Sognefjorden. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix
6. feb. 2020 - 12:48

Troms og Finnmark, Nordland, Møre og Romsdal, Vestland og KS går sammen i kampen for mer penger til fergene.

De fire fylkeskommunene og kommunesektorens organisasjon KS lanserer initiativet i Oslo fredag.

Formålet med den nye fergeklubben er å koordinere arbeidet opp mot Stortinget og regjeringen for å sikre bedre finansiering av fergetilbudet, forklarer fylkesordfører Tove-Lise Torve i Møre og Romsdal.

– Vi tenker som så at vi er sterkere sammen enn hver for oss, sier Torve til NTB.

Marinebroen på 60 meter blir Norges lengste aluminiumsbru, ifølge produsenten.
Les også:

Bergen får Norges lengste aluminiumsbru

Sikter mot revidert

Hun sier gruppen nå har konkrete planer for å påvirke sentrale myndigheter fram mot framleggelsen av revidert nasjonalbudsjett og kommuneproposisjonen i mai.

– Vi har klare forventninger og mener regjeringen og Stortinget har et ansvar for å sikre et godt nok fergetilbud ute langs kysten, sier hun.

Bakteppet er at folk langs kysten har opplevd til dels dramatisk økning i fergeprisene. Prishoppet har utløst store protester lokalt, med sterkt engasjement i sosiale medier.

Fylkeskommunene og KS gir staten skylda og viser spesielt til hvordan investeringer i nye elferger har tært på budsjettene.

Mossia bygger de delene av dobbeltsporprosjektet som er utenfor Moss sentrum. Her fra drivingen av Mossetunnelen.
Les også:

Omstridt jernbaneutbygging: Anklager Bane Nor for å holde tilbake millioner

Truer med grønt kutt

KS-styreleder Gunn Marit Helgesen kommer med en skarp advarsel til regjeringen: Uten økte pengeoverføringer kan satsingen på nye lavutslipps- og nullutslippsferger havarere.

– Vi høster internasjonal anerkjennelse for omleggingen til elferger, men fylkene har ikke midler alene til å fortsette å innfri regjeringens klimapolitikk, sier Helgesen til NTB.

– Merkostnadene ved å gå over til elektriske ferger er enorme. Det er store investeringer. Fylkene har vært veldig ambisiøse og offensive på dette, men må ha hjelp fra staten hvis de skal fortsette dette løftet, advarer hun.

Danmarks statsminister Mette Frederiksen under onsdagens pressekonferanse.
Les også:

Historisk missil-beslutning: – Dessverre nødvendig

Protester

Andre forklaringer på de økte billettprisene er innføring av betaling med Autopass og endringer i den såkalte fergenøkkelen i inntektssystemet.

Helgesen stempler det som uholdbart å sende regningen til passasjerene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Stå samlet når lykkeboblen sprekker 

– Da blir det protester. Det gjør inntrykk på oss når innbyggere sier de må flytte fordi de ikke har evne til å bære denne kostnaden, sier hun.

– Kostnadsveksten er formidabel, og den kan ikke bare dyttes over på innbyggerne.

Fikk statsråder på besøk

Tidligere denne uka var samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og distriktsminister Linda Hofstad Helleland (H) på besøk i Møre og Romsdal for å møte lokalpolitikere og sinte fergependlere ansikt til ansikt.

De to statsrådene hadde ingen løfter om penger eller noen snarlig løsning å by på.

– Men hvis jeg ikke hadde ment at jeg kunne gjøre noe, hadde jeg nok heller ikke tatt turen i dag, sa Hareide til NTB.

Onsdag 24. september tiltrer Marit Rønning som fungerende jernbanedirektør og skal lede Jernbanedirektoratet fram til ny direktør er tilsatt.
Les også:

Hun blir fungerende jernbanedirektør

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.