Nye Veier

Fire firmaer skal analysere lønnsomhet for Nye Veier

Hvor lønnsomme er veiprosjektene for samfunnet? Fire konsulentfirmaer skal hjelpe Nye Veier med å finne ut av det.

Trysfjordbrua på ny E39 mellom Kristiansand og Mandal, som åpnet i fjor.
Trysfjordbrua på ny E39 mellom Kristiansand og Mandal, som åpnet i fjor. Foto: Nye Veier
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
28. juni 2023 - 14:07

Konkurransen om denne rammeavtalen ble lyst ut i starten av mai, og åtte rådgivningsselskaper meldte seg på.

Avtalen er på to år i utgangspunktet, med opsjon på forlengelse i 1+1 år.

Over fire år har avtalen en anslått totalverdi på 40 millioner kroner.

I denne konkurransen var det et to-konvolutt-system. Evalueringsteamet hos oppdragsgiveren var ikke kjent med selve pristilbudene mens de vurderte tildelingskriteriet kvalitet hos hver tilbyder.

Nye Veier evaluerte først tilbudene etter de to første kriteriene oppgitt i konkurransegrunnlaget:

  • Kompetanse: 60 %
  • Løsningsforslag: 10 %

Pris teller 30 prosent, og kronetilbudene så slik ut:

Tilbyder Tilbudssum i kr. eks. mva.
Sweco Norge 1.077.500
WSP Norge 1.424.600
Transportøkonomisk Institutt 1.705.000
Asplan Viak/Vianova (arbeidsfellesskap) 1.370.000
BDO 1.490.000
Oslo Economics 1.464.500
Menon Economics 1.500.000
Vista Analyse 1.526.000

Etter evaluering og vekting av alle kriteriene er Nye Veier kommet til at følgende leverandører blir tildelt kontrakt (i rangert rekkefølge):

1. Transportøkonomisk Institutt

2. Menon Economics

3. Vista Analyse

4. Oslo Economics

Produksjonsskipet Petrojarl Knarr skal etter planen gjenbrukes på Rosebank-feltet. For å få lov til å bygge ut feltet på britisk sokkel må Equinor søke om godkjenning på nytt, etter en dom i skotsk Høyesterett.
Les også:

Artist-opprop mot Equinors omstridte, britiske oljefelt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.