E16

Fikk på plass midlertidig vei for E16 ved Hønefoss på en drøy uke

Nå er det etablert en midlertidig vei for E16 som kan brukes når veien må stenges for sikringstiltak. Trafikken legges om førstkommende mandag.

Flommen etter Hans gjorde at Ådalselva vasket ut terrenget og skapte rasfare for E16 ved Follum på Hønefoss.
Flommen etter Hans gjorde at Ådalselva vasket ut terrenget og skapte rasfare for E16 ved Follum på Hønefoss. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. sep. 2023 - 11:13

E16 nord for Follum i Hønefoss ligger nært Ådalselva på et parti der terrenget inn mot E16 er utsatt for utglidning og skred.

– Vi ønsker å bidra til bedre roboter som kan jobbe raskt og effektivt, men de må selvsagt ta hensyn til fiskens behov og sikkerhet, sier Sintef-forsker Eleni Kelasadi.
Les også

Fiskens reaksjon på roboter overrasket forskerne

Honnør til entreprenører

I løpet av ei drøy uke ble veien bygget etter solide tverrfaglige forberedelser og rask gjennomføring. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
I løpet av ei drøy uke ble veien bygget etter solide tverrfaglige forberedelser og rask gjennomføring. Foto:  Statens vegvesen

– Da flommen Hans gjorde at Ådalselva vasket ut terrenget og skapte rasfare for E16 ved Follum på Hønefoss, så vi raskt behovet for å etablere en midlertidig vei for E16 som kan brukes når europaveien må stenges i påvente av sikring av strekningen forbi skredområdet. Den midlertidige veien gjør at trafikken vil bli ledet over på Follumvegen, som brukes som delstrekning fram til krysset på E16 nord for den skredutsatte strekningen, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i en pressemelding fra Statens vegvesen.

I løpet av ei drøy uke ble veien bygget etter solide tverrfaglige forberedelser og rask gjennomføring. Det gis en spesiell honnør til dyktige og løsningsorienterte entreprenører i Dokka Entreprenør og Åsmund Pettersen & Sønn, som har gjort en kjempejobb med dette oppdraget.

Unngår trafikk gjennom Hønefoss sentrum

 
 

– Vi har forsøkt å være i forkant for å unngå at veien raser ut uten at vi har et forsvarlig alternativ for trafikken, sier Gunnar Eiterjord. Alternativet ville vært å sende store mengder trafikk, inkludert mange vogntog, gjennom sentrumsgatene på Hønefoss, med de utfordringene det gir. Dette er både et trafikksikkerhets- og fremkommelighetstiltak, understreker Eiterjord.

Når trafikken er midlertidig lagt om vil Vegvesenet starte arbeidet med sikringstiltak for E16-traseen forbi rasstedet.

Ikke europavei-standard

– Når vi har bygget en vei på så kort tid så betyr det at veien ikke holder den samme standarden som øvrig E16. Vi ber om at trafikanter er obs på dette, tar hensyn og kjører etter forholdene, sier Eiterjord.

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle består av lange tunneler der ny E16 utgjør cirka 29 kilometer og jernbanen er på cirka 28 kilometer
Les også

Sjokktall: Strekning mellom Oslo og Bergen blir 10 milliarder dyrere

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.