RYOBI

Feller, kvister og kapper grantre på knappe 0,135 kilowattime

Effektiv motorsag på batteri.

23. aug. 2015 - 10:04
Vis mer

Kan batteri drive en motorsag? Både Bosch og Black & Decker har batterimotorsager i sortimentet, men stort sett med små batterier.

2 til 2,6 Ah byr ikke på store utfordringen mot 230 volt elektriske motorsager, eller de bensindrevne. Men Ryobi har en modell med et 5 Ah, 36 volts litiumionebatteri i produktutvalget. Kan det være det fossil- og ledningsfrie alternativet?

For å ta konklusjonen først. Ryobi RCS36X3550HI, som er det lange og kjedelige produktnavnet på motorsaga, var en stor overraskelse. Den veier litt mer enn en vanlig elektrisk motorsag og er ikke fullt så sterk, men du verden hvor praktisk den er.

For de aller fleste holder den til vanlige oppgaver fra å felle trær til å rydde i skog og kratt. Men skal du en hel skog til livs, bør du velge en bensinmodell.

Test: TEST: Små batteridrevne skrudriller

Dyre batterier

Det er batteriet som koster i en motorsag. Du får sagen, med batteri og lader, fra rundt 3200 kroner. Et ekstra batteri koster 1895 kroner. Men det behøver ikke være så dyrt, siden batteriet da kan brukes i andre elverktøy som trenger skikkelig kraft på 5 Ah og 36 volt, som for eksempel gressklippere.

Det spesielle med batteriet til Ryobi er at det kan levere en høy amperestyrke. Sagen har en kjedehastighet på hele 21 m/s. Det er like mye som bensinsager og langt mer enn konkurrerende batterisager. Når du belaster et så raskt kjede, trengs det høy strømstyrke.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Jakttrofé: Ryobisagen klarte å felle en passe stor gran, kviste den og kappe den i kubber klare til vedkløyving på 3/4 av batteriet. Det imponerte stort. Foto: Odd Richard Valmot ORV

Les også: Så gode er billige sirkelsager på batteri

Trefelling

De færreste ville vel gitt seg i kast med en middels stor gran bevæpnet med batteri. Men denne saga klarte brasene. Vi felte grana, kvistet den og kappet opp stammen i biter som passet til å kløyve videre til peisved. En ikkeproff bensinsag, eller 230 volt sag kunne ikke gjort det bedre.

Det at saga verken må putre på tomgang innimellom og av og til stopper, eller at man slipper å trekke rundt på en ledning som nesten alltid setter seg fast i greinene, er rett og slett både produktivt og behagelig.

Det er klart at et slikt tre er en syretest for batteriet, men 5 Ah klarte brasene med god margin. Det var fremdeles et lys igjen i ladeindikatoren, og det betød at det var rundt 25 prosent igjen av energien. Nok til å felle minst to–tre graner til, men vi måtte nok lade før de kunne kvistes og kappes.

Les også: Knuser alle forventninger til en billig-projektor

Energieffektiv

Et batteri inneholder 0,18 kWh. Det er ikke mye, men vi regner med at vi brukte 0,135 kWh da vi felte, kvistet og kappet opp grana. Det er svært mye jobb per energienhet, og det er selvfølgelig grunnlaget for at dette er et svært godt alternativ til å svi av fossil energi i skogen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Som man forventer av en moderne sag, har den verktøy­fri kjedestramming og god ergonomi. I motsetning til en sag med totaktsmotor vibrerer den svært lite. Elektromotoren har også en flat dreiemomentskurve. Det betyr at du kan sage små greiner og annet på lavt turtall.

Det er vanskelig for en høyt trimmet totaktsmotor som ikke liker seg utenfor sitt smale turtall der dreiemomentet er på topp. Når du legger den fra deg mellom arbeids­operasjoner, blir den heller ikke liggende å putre og bråke. Jobber sagen­ for fullt, er det også temmelig stille i forhold til en med bensinmotor. Det er stort sett kjedet du hører. Det kan du ikke høre på en bensinsag, fordi motoren bråker så mye.

Test: Test av fire solide multifunksjonsskrivere

Svak lader

Tar vi i betrakting de begrensningene i kapasitet som en batterimotorsag må ha, er det fint lite å klage på med Ryobi­saga. Det eneste må være laderen. I de fleste tilfellene holder­ det med en opplading, men hvis du skal jobbe intenst, bør du ha to batterier. Da kan du bruke det ene mens du lader det andre.

Men siden laderen bare presterer 1,7 A, går det nesten tre timer før et tomt batteri er ladet opp. I et slikt tilfelle blir kaffepausene ganske lange.

Les også: Disse elsyklene er best i test

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.