OSLO 20100215. Rolf Assev i Opera Software. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix (Bilde: Kallestad, Gorm)
EKSTRA

Gründer-råd

Feil valg i oppstartsfasen sender gründere til skifteretten. Ekspertens 10 råd kan forhindre det

Les de viktigste rådene til Rolf Assev i Startuplab.

Rolf Assev har erfaringer fra 3 år i StartupLab og 12 år i Opera Software med Jon von Tetzchner. Her deler han sine 10 beste gründertips.

Vil du vite enda mer om de ulike rådene, kan du høre Assev utdype punktene i podcasten TU Talk nederst i saken.

  1. Ha en mening med det du gjør
    Det er viktig at du har en visjon for hva du ønsker å oppnå.  Visjonen skal være ditt fyrtårn. Ansett bare folk som deler din visjon og dine verdier. Da vil alle jobbe i samme retning og de vil følge deg i tykt og tynt. Og tør å tenke stort fra dag 1.  
  1. Finn en med-grunder
    Å være grunder er en lang reise – med både medgang og motgang.  En medgrunder vil gjøre denne reisen langt lettere. Det kan være en fordel av medgrunderen din utfyller deg og din kompetanse, og at dere fordeler ansvarsområdene. 
  1. Det viktigste du gjør er å ansette de riktige menneskene
    Finn de beste på hvert sitt område. Gode hoder tiltrekker seg gode hoder.  Ta godt vare på dine medarbeidere. Gi dem eierskap i bedriften. Husk at du må selge jobben til dem – det er ikke så mange som tar sjansen på et liv i et usikkert oppstartselskap. Skal du bli en global aktør, ansett folk fra hele verden fra dag 1. 
  1. Fokuser på kunder
    Det viktigste du gjør er å skaffe deg en kunde. Kunder bekrefter at du er på rett vei. Når du ser at kundene bruker produktet ditt om igjen og om igjen – og at de betaler for det, vet du at du har et godt produkt. Da er resten markedsføring. Altfor mange kaster bort altfor mye tid med å banke på døren til ventureselskap før de har bevist at de har et produkt som kundene vil ha.
  1. Ta en klar posisjon
    Du må skille deg ut. Tenk hvor mange som lanserer produkter og tjenester hver dag. Bare på Apple App Store kommer det 1000 nye apper hver dag. Det er langt lettere å ta en posisjon som en smal nisje leverandør enn å prøve å ha hele verden som kunde. Er du blitt verdensmester i din nisje, så kan du vokse ut av nisjen. Fokuser på kommunikasjon og markedsføring fra første dag. 
  1. Finn riktig investor
    Å velge feil investor kan koste deg selskapet. Du må finne en investor som deler din visjon og som vet hva det vil si å være grunder. En investor som kun har jobbet i børsnoterte selskap kan ha vanskeligheter med å forstå hvordan en grunder jobber. Feil investor med kort investeringshorisont vil kunne tvinge deg til å selge selskapet eller gå på børs altfor tidlig. En god investor til en grunder kan ofte være en som har vært grunder selv. 
  1. Finn riktige rådgivere
    Kom deg inn i et miljø hvor det sitter andre grundere og hvor du kan få hjelp fra erfarne grundere. Å jobbe fem mann på et lite kontor i byen, gir lite stimuli sammenliknet med dagens spennende inkubatorer/akseleratorer som gir deg tilgang til erfarne grundere. Men husk at rådgivere bare gir råd; det er du bestemmer hvordan du vil agere på disse rådene. 
  1. Ikke kast bort tiden på grunderarrangement og pitchekonkurranser
    Altfor mange grundere tilbringer altfor mye tid på arrangementer og investor pitiching. All tid du bruker på dette – er tid som kunne vært brukt på produktutvvikling og salg. Investorer kan være viktige – men de er lite interesserte i å høre på drømmer og urealistiske salgsprojeksjoner. Når du har kunder som betaler – så kommer investorene til deg. Og har du vært virkelig flink med salg – så er det ikke sikkert at du trenger investorer. 
  1. Suksess krever stor arbeidsinnsats
    Å være grunder kan sammenliknes med å være toppidrettsutøver.  Dersom du skal lykkes så må du ha talent. Men enda viktigere, det kreves at du legger ned en enorm arbeidsinnsats. Alle dine konkurrenter jobber døgnet rundt. Å være grunder er en livstil. Det finnes få «åtte-til-fire»-grundere. Men også viktig at du klarer å koble ut og får stimuli på utsiden av jobben. Det er mange grundere som brenner ut.
  1. Tør å være fattig i begynnelsen
    Å ha lite penger i kassa betyr at du blir flink til å prioritere. Du blir fokusert på å få til resultater. Du har dårlig tid. Når kassen snart blir tom jobber du hardt og du jobber effektivt. Med altfor mye penger fra investorer i tidlig fase vil du ikke bli tvunget til å prioritere. Du legger deg opp til et kostnadsbudsjett som gjør det umulig å være profitabel de første årene. 

Vil du vite mer? Hør podcasten TU Talk med Assev under.

Bli Ekstra-medlem og få tilgang til flere artikler hver uke

TU Total

Inkluderer TU Ekstra, Tek Ekstra og Digi Ekstra
20% rabatt på konferanser
Første måned gratis *
Månedlig
199,-
Årlig
1690,-
Prøv gratis

TU Ekstra

Få fem eksklusive artikler hver uke.
Første måned gratis *
Månedlig
129,-
Årlig
1099,-
Prøv gratis

NITO- og Tekna-medlemmer,
50 % rabatt

Jobber du i en bedrift med mer enn fem ansatte?
Ta kontakt for grupperabatt

* Gjelder for månedlig medlemskap
** Gjelder for årlig medlemskap
Vilkår og bruksbetingelser
30 - 50% rabatt for NITO- og Tekna-medlemmer

Ønsker du en pakkepris for alle ansatte? Ta kontakt

Allerede medlem?