Til tross for det norskklingende navnet Olaf, er produktet fra Slovenia.
– Navnet er hentet fra favorittfiguren til min datter fra tegnefilmen Frost, forteller sloveneren Boštjan Žagar til Teknisk Ukeblad. Disney-filmen «Frost», eller «Frozen», er sterkt inspirert av norsk natur og eventyr.
Utviklingsarbeid
Første versjon av kofferten med et lite rullebrett, ble vist fram på den slovenske paviljongen under Milan Expo i fjor. Den er beregnet på forretningsfolk som vil sparke raskt av sted for å rekke fly eller tog.
– Jeg brukte to år på å utvikle «business-modellen» med en enkel sparkesykkeldel som kan foldes inn. Kofferten skal i sammenleggbar versjon være tillat å ta med om bord i fly, opplyser Žagar.
Han har fått hjelp av industridesigner Jure Benedik, som er belønnet med en pris, Silver A Design Award, for Olaf.
– Olaf er designet for å få folk til å se og reise smartere, uttalte Benedik da han fikk prisen.
Boštjan Žagar er utdannet ingeniør og jobbet i Slovenia med bildelproduksjon og forskning for tyske bilmerker i mange år.
EU-patenter
– Vi har mye kunnskap fra bilindustrien vi har bygget på i utviklingen av Olaf. Vi benytter DAK og beregningsverktøy og forbedrer produktene kontinuerlig, sier Žagar.
Han har sikret seg patenter i EU for deler av Olaf, blant annet foldesystemet.
Etter business-modellen, ble neste skritt å utvikle det han kaller «Urban» – en mer ungdommelig modell med rullebrett, eller skateboard i stedet for sparkesykkel og en «straight» businesskoffert.
Rullebrettdelen er blitt en plattform som fungerer for seg selv som rullebrett, sparkesykkelbrett eller longboard.
– Vi har brukt det siste året på å rette feil og finjustere teknikk og deler, skriver Žagar i en e-post til Teknisk Ukeblad.
- Norsk Petter Smart-duo: Norsk Petter Smart-duo kan gjøre om ørken til matjord på syv timer
Pengeinnsamling
Hittil har all utvikling og produksjon skjedd hjemme hos Žagar med bidrag fra faren og øvrig familie. For å komme videre til serieproduksjon i større skala, samler Žagar inn penger via kickstarter.
Foreløpig har verken koffertprodusenter som Samsonite, Titan, Delsey eller Morris tatt kontakt. Heller ikke sportsmerker som Nike, Adidas, Helly Hansen eller andre med bager i sortimentet har vist interesse.
– Det er noen mindre selskaper som ønsker «co-branding», men ingen oppkjøpsforslag, sier Žagar.
Hjemmeproduksjonen er ikke stor nok til å dekke etterspørselen.
– Vi selger til hele Europa, USA og Asia, men foreløpig ikke til Afrika. Foreløpig har det stor sett vært fornøyde kunder som har spredd budskapet om Olaf. Vi har planer for å øke produksjonen i løpet av 2016, og vil da gå mer og mer mot B2B-kanaler i salget, opplyser han.
- Den nye helgefylla? «Alkopille» skal gjøre deg beruset uten bivirkninger