FM senderen i Tryvannstårnet før den ble slått av i fjor høst, i anledning overføring fra FM-nettet til DAB i Østfold, Vestfold, Oslo, Akershus for NRK. Illustrasjonsbilde.
FM senderen i Tryvannstårnet før den ble slått av i fjor høst, i anledning overføring fra FM-nettet til DAB i Østfold, Vestfold, Oslo, Akershus for NRK. Illustrasjonsbilde. (Foto: Heiko Junge / NTB scanpix)

Dårlig lyd med DAB

Etter 17 år har danske DAB-signaler fremdeles dårligere lydkvalitet enn FM-båndet

  • DAB

Den danske regjeringen håper å kunne stenge det nasjonale FM-sendernettet senest i 2021, opplyste kulturminister Mette Bock (Liberal Alliance) fredag i forrige uke i forbindelse med den danske regjeringens opplegg til et medieforlik.

Etter denne meldingen har det strømmet på med kritikk av dårlig DAB-dekning, store omkostninger til nye radioer og mangelen på en god forklaring på teknologibyttet.

Men også når det gjelder selve lydkvaliteten er det problemer: De høyteknologiske og digitale DAB-signalene når ikke den 77 år gamle FM-teknologien til knærne.

– En del av problemet er at man i Danmark har kodet signalet så hardt at kvaliteten er dårligere enn FM, selv om vi ble lovet bedre lydkvalitet på DAB, og selv om det teknisk er mulig, sier professor Knud Erik Skouby ved Aalborg Universitets Center for Kommunikation, Medier og Informationsteknologi.

Lavere bitrater

Med ‘hard koding’ viser han til at signalet på de danske DAB-kanalene sendes med vesentlig lavere bitrater enn de som ville kreves for å leve opp til lydkvaliteten på FM-båndet. Selv med perfekt mottak av begge teknologiene i stua, vil FM-radioen altså ha hørbart bedre lydkvalitet.

I Slots- og Kulturstyrelsens såkalte 360-graders-undersøkelse av digital radio fra 2015 påpeker byrået selv dilemmaet.

«Totalt sett har digital radio, både DAB/DAB+ og streaming, potensialet til å levere en bedre lyd enn FM, men også til å levere en dårligere lyd, avhengig av hvilken bitrate den aktuelle kanalen benytter,» skriver byrået i rapporten.

Løfter om høy kvalitet

I dag sendes mesteparten av DAB-kanalene ut med 88 kbit/s, mens enkelte – spesielt musikkanaler som P2 – sendes med 128 kbit/s. I den andre enden av spekteret sendes Ekstra Bladet Radio ut med bare 56 kbit/s.

De tallene stemmer ikke overens med at et av salgspoengene for DAB-teknologien – da den ble innført i 2001 – nettopp var at det var mulig med en forbedring av lydkvaliteten.

– Danmarks Radio (DR) lovet selv 192 kbit/s for musikk for å sikre bedre kvalitet. Man endte med å bruke 64 kbit helt generelt. DAB+ gir sannsynligvis litt bedre resultat enn DAB med denne kodingen, men det er neppe krystallklart, og ikke på nivå med et godt FM-mottak, fortsetter Knud Erik Skouby.

Bakgrunn: Derfor fikk Danmark DAB og DAB+

De første ti DAB-kanalene gikk på lufta i 2001 etter en årrekke med forsøkskanaler. Bransjen, blant annet elektronikkforhandlere og radio­medier, har siden den gang lagt inn flere fordeler ved digital radio.

Kapasitet
Det altoverskyggende argumentet for DAB og DAB+ er at det er plass til flere kanaler. Slik oppsettet ser ut i dag, er det kapasitet til 18 landsdekkende kanaler, mens man tidligere måtte nøye seg med fem landsdekkende FM-kanaler.

Driftssikkerhet
DAB er – akkurat som FM – en robust teknologi, som har sin egen infrastruktur og derfor fortsatt er lett å sikre mot nedetid i forbindelse med strømbrudd, cyberangrep og lignende.

Digitale tjenester
DAB-standarden gir mulighet for andre typer tjenester enn bare radio. Det gjelder for eksempel nyhets-, vær- og redningstjenester. Men denne typen teknologier har ikke blitt faset inn i Danmark.

Lydkvalitet
DAB-standarden gir mulighet for bedre lydkvalitet enn FM. Med et digitalt signal risikerer man ikke ‘skurring’, slik det kan oppstå på FM. Men kvaliteten avhenger totalt av den bitraten som man velger å sende med.

Dekning
DAB krever flere sendemaster, men kan teoretisk sett ha samme dekning som FM. Men for tiden klager brukere fremdeles over dårlige mottaksforhold på DAB+. Det skyldes blant annet at DAB-signalene dempes mer av bygninger, og at et dårlig digitalt signal gir stillhet, mens et dårlig FM-signal gir støy.

Dette støttes opp av 360-graders-undersøkelsen, som han også selv har deltatt i følgegruppen til. Her framhever byrået en undersøkelse foretatt av DR:

«Resultatene indikerer at en lavere bitrate enn 72 kbit/s ikke bør velges hvis det skal opprettholdes en god lydkvalitet, selv for ikke-kritiske (f.eks. tale-) programmer,» framgår det av rapporten om kvaliteten på DAB+.

Samtidig påpeker rapporten at kvaliteten på den eldre DAB-standarden er enda dårligere. Men det framgår ikke av rapporten hvor god kvalitet dansk DAB+-radio burde sendes ut i for å hamle opp med FM-nettet.

Dette undersøkte svenske forskere og radioteknikere i et forskningsprosjekt fra 2013.

«For DAB+ bør bitraten på en kanal ikke være mindre enn det nåværende maksimum på 192 kbit/s for et stereo-signal, noe som vil være sammenlignbart med et moderne FM-system,» heter det i rapporten.

Bak rapporten står blant andre Sveriges Radio og Luleå Tekniske Universitet. Etter en annen kritisk rapport i 2015 valgte Sverige å droppe planene om å erstatte landets FM-signaler med DAB+.

Hard koding gir mer plass

Et av de helt avgjørende salgspoengene for DAB-teknologien, var muligheten for å sende vesentlig flere kanaler enn det som er mulig på de tilgjengelige FM-frekvensene.

Med den nåværende ‘harde’ kodingen er det plass til 18 landsdekkende stasjoner, mot FM-nettets fem nasjonale kanaler. I tillegg kommer lokale og regionale stasjoner på begge teknologiene.

Og det er nettopp de mange kanalene som gjør det umulig å sende i høyere kvalitet. I dag er kanalene til DR og Radio24syv samlet i en såkalt DAB-blokk, mens de kommersielle kanalene er samlet i en annen. Og i hver blokk er det bare en viss båndbredde å fordele mellom kanalene.

Det er her taleradio vanligvis prioriteres lavt når det gjelder lydkvalitet, mens musikk-kanaler får høyere prioritet og sendes ut i stereo, mens noen talekanaler kan sendes i mono.

Artikkelen ble først publisert på Ingeniøren.dk

Kommentarer (40)

Kommentarer (40)