North Sea Giant

Et av verdens mest avanserte skip er bygget om: Sparer 30 prosent drivstoff med batteri

Det store konstruksjonsskipet benytter batterier som «spinning reserve» og kan skru av to motorer i DP3-operasjoner.

North Sea Giant ble bygget om på Aibel-verftet i Haugesund.
North Sea Giant ble bygget om på Aibel-verftet i Haugesund. (Foto: Peter Tubaas/NCE Maritime Cleantech)
EKSTRA

Det store konstruksjonsskipet benytter batterier som «spinning reserve» og kan skru av to motorer i DP3-operasjoner.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

North Sea Giant, ett av verdens største og mest avanserte konstruksjonsskip, er nå ferdig ombygget til hybrid drift (se video nederst i artikkelen).

I hvert av de tre maskinrommene er det plassert en batteripakke på 678 kWh fra Corvus. Alle tre kan lades fra hver av de seks generatorene, selv om de står atskilt av brann- og vanntett dører og skott. Bilde: Peter Tubaas/NCE MCT

North Sea Shipping regner med at de årlige besparelsene kan bli rundt 2 millioner liter marin diesel. Utslippsreduksjonen er beregnet til 5,5 millioner kg CO2, 30 tonn NOx og 1.200 kg SOx per år.

Kontrakten på oppgradering av energisystemet om bord i North Sea Giant gikk til Wärtsilä, som også hadde den opprinnelige leveransen av motorer, tavler, frekvensomformere og kontrollsystemer.

Ombygging

Jobben hos Aibels verft i Haugesund tok om lag to måneder og omfattet installasjon av batterier og nye omformere, ladeløsning fra land og oppgradering av energistyringssystemet.

Denne uka går skipet ut i charter for Technip FMC som har kontrakt med Statoil.

Det blir verdens første som kan utføre DP3-operasjoner med kun en motor gående (se forklaring nedenfor). Fra før er Eidesviks Viking Princess det første forsyningsskipet med batteripakke godkjent som «spinning reserve».

North Sea Giant:

  • Eier: North Sea Giant AS (North Sea Shipping)
  • Verft: Metalships & Docks S.A. i Vigo, Spania
  • Design: Sawicon
  • Lengde: 160,9 meter
  • Bredde: 30 meter
  • Dekk: 2900 m²/100 tonn
  • Moonpool: 7,2 x 7,2 meter
  • Kraner: To hiv-kompenserte kraner 400 tonn/3.000 meter (midtskips) og 50 tonn/2.000 meter (akter).
  • Bollard pull: 200 tonn
  • Framdrift: Diesel-elektrisk. 6 stk. Wärtsilä GE 16V25D dieselmotorer, hver på 3500 kW
  • Propulsjon: 5 x Voith Schneider propeller, 3 akter, hver på 3.800 kW. 1 tunnelthruster på 2.000 kW
  • Batteripakker: Corvus 3 x 678 kWh
  • Sengeplass: 120

Reservemotor

Tre batteripakker, hver på 678 kWh, er godkjent som reservekapasitet (spinning reserve).

DP3 innebærer at det skal være dobbelt opp av alle operasjonskritiske systemer. Dersom ett system faller ut, skal aktiviteten kunne fortsette uforstyrret.

Normalt skjer det ved at skip har dobbelt sett motorer gående, der det ene kun er backup. På North Sea Giant er det tre-dobbel sikring.

Skipet har tre separate maskinrom med to moter i hver. Etter ombygging er det plassert batteripakker i hver av de separate motorrommene. Likevel er batterisystemene koblet sammen på likestrømsiden (DC) og kan fungere både uavhengig og felles.

Batteriene kan lades av hver av de seks motorene, og uavhengig av hverandre. I tillegg kan skipet kobles til strøm fra land både til lading og forsyning av landstrøm for hotelldriften.

Sikkerhet

Operasjonssjef Sveinung Økland sier at skipet har fått en unik fleksibilitet.

- Ved DP3-operasjoner kan vi ha drift på bare en motor. Om den skulle stanse, har vi kapasitet til å fortsette operasjonen i 25 minutter bare på batterier, sier Økland til TU.

Innen det er gått 25 minutter vil mannskapet har fått start på minst en annen motor.

- Det skal mye til om alle fem skulle svikte. Det skal være så å si umulig å få blackout, sier Økland.

Han mener batteriene øker sikkerheten også.

Tor Inge Amdal
i Wärtsila sjekker at systemet fungerer. 
Bilde: Peter Tubaas/NCE MCT

- Energien er tilgjengelig momentant, påpeker han.

Rent økonomisk er det også svært gunstig i drift.

  • Sparer drivstoff
  • Redusert bruk av urea til skatalysator (for NOx-fjerning)
  • Vedlikehold og smøreolje pga. færre driftstimer på hovedmotorer

Etter en prøvetur denne uka returnerte North Sea Giant til Aibel i Haugesund uten støy og eksos.

Kostbart

- Vi gikk til kai og manøvrerte i 25 minutter med last på 3.500-4.000 kWh kun på batterier. Det var uvanlig. Det var helt stille om bord, sier Økland.

North Sea Giant er med en lengde på 160 meter, bredde på 30 meter og sine to store kraner på 400 og 50 tonn verdens største DP3 konstruksjonsskip. Bilde: Peter Tubaas/NCE MCT

Ombyggingen er kostnadsberegnet til rundt 70 millioner kroner. Enova støtter prosjekt med rundt halvparten. Innovasjon Norge var også tidlig inne med bidrag.

- Uten den økonomiske støtten fra Enova kunne vi ikke gjort dette. På den tekniske siden har et tett og godt samarbeid mellom mange av bedriftene i NCE Maritime Clean Tech vært avgjørende, sier Økland.

Han trekker også fram kompetansen til DNV GL og som pådrivere for å få gjennom regeltilpassing. Installasjon av en energilagringsløsning i et fartøy i DP3-klassen har aldri blitt utført før, og krever omdefinering av gjeldende klasseregler.

I tillegg til DNV GL og Wärtsilä, trekker Økland fram godt samarbeid med frekvensomformeleverandør The Switch (tidligere Wärtsilä), batterileverandør Corvus og verftet Aibel.

Installasjon av transformatorer, batteripakker og energistyringssystemer om bord på North Sea Giant tok to måneder på Aibel-verftet. Bilde: Peter Tubaas/NCE MCT

Hybrid konkurransefortinn

North Sea Shipping-flåten består også av to andre konstruksjons- og spesialfartøy, North Sea Atlantic og Atlantic Guardian.

- Vi vil vurdere om vi kan hybridisere våre to andre skip også. Dersom det blir aktuelt å bygge nye skip igjen, blir det uten tvil med batteripakke, sier Økland.

Under Watts Up-konferansen til Maritime Battery Forum i Ulsteinvik i forrige uke, ble det påpekt at flere av forsyningsskipene som ligger i opplag burde benytte anledningen til å installere batterier. Det kan gi dem et bedre utgangspunkt til å skaffe nye kontrakter. 

North Sea Giant er med en lengde på 160 meter, bredde på 30 meter og sine to store kraner på 400 og 50 tonn verdens største DP3 konstruksjonsskip. Bilde: Peter Tubaas/NCE MCT

- Vi regner med at North Sea Giant er mer konkurransedyktig i markedet når kontrakten med Technip FMC går ut ved nyttår, sier Økland.

Ombygget for Åsgard

Det er ikke første gang North Sea Giant bygges om for å utføre et oppdrag for technip FMC med Statoil som sluttkunde.

I 2014-2015 fikk skipet installert en spesialtilpasset 400-tonns kran til å sette ut 22 store moduler  til Åsgard gasskompresjonsprosjekt. 

Modulene var på mellom 12-390 tonn. Det tyngste løftet var på 390 tonn, og besto av den tyngste modulen og en adapterramme på 90 tonn.

Løftesystemet ble designet av AxTech i Molde. 

North Sea Giant sparer 2 millioner tonn drivstoff i året med tre batteripakker på totalt 2 MWh. Utslipp og kostnader går ned med 30 prosent.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå