Samferdsel

ESA åpner formell sak mot Norge for brudd på EØS-reglene

Saken gjelder brudd på reglene som krever konkurranse ved tildeling av kontrakter for passasjertog.

Et togsett står på et sidespor på Kristiansand stasjon og Sørlandsbanen. Foto: Tor Erik Schrøder/NTB
Et togsett står på et sidespor på Kristiansand stasjon og Sørlandsbanen. Foto: Tor Erik Schrøder/NTB Foto: Tor Erik Schrøder/NTB
27. okt. 2025 - 12:38

I oktober 2024 foreslo Norge å tildele Vy, et statseid transportkonsern, en midlertidig kontrakt for å kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 2027 – uten å gjennomføre en konkurranse.

Hovedregelen er at trafikkpakker skal konkurranseutsettes. At det ikke ble gjort i dette tilfellet, har flere reagert på

I dag drives strekningene av det private togselskapet Go-Ahead. Slik har det vært siden 2018, da selskapet vant kontrakten gjennom konkurranse. 

Regjeringen begrunnet Vy-tildelingen med behovet for å sikre kontinuitet i togtilbudet mens den vurderer den fremtidige organiseringen av togtrafikken. Go-Aheads avtale på Sørlandet går ut i 2027. De andre trafikkpakkene, Nord og Vest, utløper i henholdsvis 2028 og 2029.

«Norge har brutt sine forpliktelser»

Tidligere i år skrev Aftenposten at ESA ville vurdere å åpne sak mot Norge. Det har de nå gjort. 

ESA konkluderer med at vilkårene for å gjøre unntak fra konkurransekravet ikke er oppfylt, og at de åpner formell sak.

«Ved å tildele den offentlige tjenestekontrakten direkte uten tilstrekkelig begrunnelse, mener ESA at Norge har brutt sine forpliktelser etter EØS-avtalen».

Det skriver ESA i en pressemelding, mandag.

– Ikke noen overraskelse

– Dette er ikke noen overraskelse for oss. ESA gjør den samme vurderingen som vi gjorde i fjor sommer, og som var grunnlaget for at vi ba om et møte med samferdselsministeren i fjor høst. Vi mener og har ment at strekningen må konkurranseutsettes, sier administrerende direktør i Go-Ahead, Emil Eike til Teknisk Ukeblad.

Nå har tiden gått, så av tidsmessige årsaker er ikke konkurranseutsetting mulig lenger, ifølge Eike.

– Dersom regjeringen fra desember 2027 ønsker å følge ESAs anbefaling og deres tolkning av regelverket, så er det fortsatt mulig å forhandle om disse to opsjonsårene som ligger i vår kontrakt. 

Ved å utløse opsjonen vil man rekke å forberede strekningen for konkurranse, forklarer Eike. 

– Og å sette denne trafikkpakken ut i henhold til regelverket. Vi er åpne for å sette oss ved forhandlingsbordet for de to opsjonsårene. Men det må være en bærekraftig avtale. 

Et formelt åpningsbrev er det første skrittet i en overtredelsessak mot en EØS/EFTA-stat. Norge har nå to måneder på seg til å uttale seg før ESA tar stilling til om saken skal tas videre.

Agnete Johnsgaard-Lewis kommer fra oljebransjen og starter i jobben som ny Bane Nor-sjef 1. september.
Les også:

Råd til den nye Bane Nor-sjefen: – Bør snarest glemme alt hun har lært i oljebransjen

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.