Flytende havvind

Equinor vil bygge gigantisk flytende vindpark – tror på stort marked innen 2030

Equinor ønsker å bygge flytende vindpark på opp til 500 MW, men har ikke bestemt seg for hvor.

Equinor vil bygge stor flytende vindpark. Her fra en bunnfast havvindpark utenfor Blackpool i Storbritannia.
Equinor vil bygge stor flytende vindpark. Her fra en bunnfast havvindpark utenfor Blackpool i Storbritannia. (Foto: REUTERS/Phil Noble/File Photo)
EKSTRA

Equinor ønsker å bygge flytende vindpark på opp til 500 MW, men har ikke bestemt seg for hvor.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Over ett år etter at Equinor etablerte verdens første flytende havvindpark i Skottland, er det mange som spør seg hva som er selskapets langsiktige strategi. Equinor har patent på Hywind-teknologien, en av få teknologier for flytende havvind som har vist seg både praktisk, driftssikker og effektiv i bruk.

Men ønsker egentlig Equinor å bygge store kommersielle vindparker for flytende vind, eller vil de brukte flytende turbiner primært til å produsere olje?

Nå letter en av Equinors sentrale vindkraft-utviklere på sløret. Ifølge Arne Eik, forretningsutvikler for flytende havvind i Equinor, er selskapets mål å bygge en storskala flytende vindpark innen 2026.

Vil bli verdensledende

– Innen 2026 håper vi å ha prosjekter gående på mellom 200 og 500 megawatt, sa Arne Eik under Oslo Offshore Wind Days, en konferanse i regi av Norwegian Energy Partners, nå i mars.

Dersom en slik park tar i bruk noen av de største turbinene som produseres i dag (10 MW) vil det bety en park på mellom 20 og 50 vindmøller. Det er et gigantisk sprang fra den største flytende parken som fins i dag, Hywind Skottland, som består av bare fem flytende møller.

Hywind Skottland har vært en stor suksess for Equinor. Foto: Øyvind Gravås/ / Woldcam

Flytende havvind fungerer virkelig bra.

Arne Eik, Equinor, New Energy Solutions

– Vår ambisjon er å bli en «world developer» av flytende vind, sa Eik under konferansen som foregikk på engelsk.

Han fortalte at det er et langsiktig mål for Equinor å bli en «verdensledende utvikler av flytende vindkraft.»

Flytende vindkraft er fortsatt i sin spede barndom som teknologi, sammenliknet med havvind som er bunnfast. Der det i fjor ble bygd 15 nye bunnfaste havvindparker i Europa, ble det ikke bygd en eneste flytende. Equinor er fortsatt det eneste selskapet i verden som så langt har klart å bygge en kommersiell park, nemlig Hywind Skottland.

Likevel er det store forventninger til at flytende vindkraft vil ta store markedsandeler i årene som kommer. I en markedsanalyse forventer Equinor eksempelvis et marked på 12 GW med flytende havvind i verden i 2030, hvorav halvparten vil komme i Europa. Andre venter mer. Bak Equinor jager derfor flere andre selskaper den nye teknologien, og flere pilotanlegg er under bygging rundt om i Europa. Kina, Taiwan og Sør-Korea er land utenfor Europa som har vist interesse for flytende vind.

– 12 til 30 GW er hva vi tror markedet vil være i 2030. Det er tilstrekkelig til å få den industrialiseringen vi ønsker, sa Eik under Oslo Offshore Wind Days.

I selskapets konsekvensutredning for Hywind Tampen, en flytende vindpark Equinor planlegger å bygge mellom Gullfaks- og Snorrefeltene, framkommer det at et slikt verdensmarked vil kunne representere investeringer på hele 437 milliarder kroner i 2030.

Stor suksess i Skottland

Hywind Skottland

  • Verdens første flytende vindkraftpark, ligger 30 km utenfor kysten av Aberdeen.
  • Består av fem flytende møller, hver på 6 MW, og en overføringsspenning på 33 kV.
  • Rotordiameteren er 154 meter, og møllene er 253 meter på sitt høyeste.
  • Møllene produserer strøm til 22.000 husstander.
  • Equinor har patent på Hywind-teknologien, og eier 75 prosent av parken i Skottland. Abu Dhabi baserte Masdar eier 25 porsent av parken.

– Vi må standardisere og skalere opp denne industrien, sa Arne Eik.

– Skal vi lykkes må vi ha energipriser fra flytende vind ned på et sted mellom 40 og 60 euro per produserte megawatt i 2025, sa han.

Det er samme prisnivå som bunnfast havvind ligger på i dag.

Så langt har Equinor hatt stor suksess med sitt anlegg i Skottland som har vist seg å være svært effektivt. Et mål for dette, er anleggets såkalte kapasitetsfaktor, en faktor som måler forholdet mellom oppnådd årsproduksjon og den produksjonen kraftverket ville ha oppnådd med konstant full ytelse gjennom hele året.

Der vanlige norske vindkraftverk ifølge NVE har en kapasitetsfaktor på 32 prosent, har Hywind Skottland en kapasitetsfaktor på hele 56 prosent, ifølge Equinor.

Det er også mer enn hva vanlige, bunnfaste havvindparker har. Disse har gjerne en kapasitetsfaktor på rundt 40 prosent. Hywind Skottland har dessuten hatt svært liten nedetid.

– Flytende havvind fungerer virkelig bra, konkluderte Eik under Oslo Offshore Wind days.

Ser mot Asia

Nå sikter altså Equinor mot nye markeder. Først ut er Hywind Tampen, et prosjekt på 11 flytende havvindmøller som skal gi energi til Snorre og Gullfaks-feltene. Her er selskapet i dialog med seks andre lisenspartnere.

Ifølge bransjebladet Upstream sliter Equinor med å møte lisenspartnernes avkastningskrav, men Arne Eik forsikrer overfor TU at forhandlingene går bra:

– Vi er i god dialog med alle partnerne, sa han til TU under konferansen i Oslo.

Han understreker at prosjekt ikke er noen «melkeku» for Equinor, selv om investeringen skulle bli omfattet av såkalt «oljeskatt». Eik mener det ligger mye teknologiutvikling i Hywind Tampen.

– Vi utvikler prosjektet med større turbiner enn på Hywind Skottland, det er nye forankringssystemer, og vi bruker sement heller enn stål i understellet, sa han.

Målet er å få til store kostnadsreduksjoner per mølle, i forhold til hva det kostet å bygge Hywind Skottland.

Under Oslo Offshore Wind Days fikk Eik spørsmål fra salen om hovedstrategien til Equinor nå er å bygge vindmøller for oljeproduksjon, noe Eik avviste.

– Vi kan lage 20-30 MW parker for andre operatører på norsk sokkel, om det er profitabelt. Men det er virkelig ikke nøkkelstrategien vår, sa Eik.

– Det vi ønsker å se, er større prosjekter. Det er eneste måten å få ned kostnadene på. Norge er interessant, men det må være en kommersiell beslutning, sa Eik.

Han pekte på Japan, Sør-Korea, California og Nordsjø-bassenget, som de mest aktuelle områdene å bygge ut store flytende parker i framtiden.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå