PROSJEKTER

Endelig er denne skoleveien historie

Når to nye tunneler om kort tid står ferdig mellom Måvika og Ramsvika i Åfjord kommune, kan trafikantene på den ytterste trøndelagskysten går en tryggere tid i møte.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
25. nov. 2020 - 09:23

Fylkesvei 6312 fortoner seg ganske spektakulær der den så vidt henger fast i fjellsiden langs Berfjorden, med det åpne havet rett ut i vest. Kanskje ikke så rart at denne delen av Trøndelag er et populært turistområde, der tyskere og nederlendere kommer for å nyte natur i kombinasjon med havfiske.

Unibuss opererer over halvparten av kollektivbussene i Oslo for Ruter.
Les også

Unibuss skylder 100 millioner: «Ville gått konkurs hvis de hadde måttet betale fakturaene»

Mye stengt på grunn av ras

Men veien med de høye skjæringene har en bakside. Vinterstid har denne yttersiden av Fosenhalvøya vært utsatt for steinsprang og isras, og dette i kombinasjon med den værharde beliggenheten har gjort at ras har stengt veien i lange perioder.

Tidligere het dette området Roan kommune med sine 1000 innbyggere, men er nå innlemmet som en del av Åfjord kommune. Fiske og havbruksnæring er viktige næringsveger i tillegg til turismen, og det er noe av bakteppet for at Trøndelag fylkeskommune har brukt over 300 millioner av sine rassikringsmidler for å gi en sikrere vegforbindelse på strekningen som har en ÅDT på cirka 500.

Roger Hofseth har lenge hatt planer om et gigantisk oppdrettsanlegg i en nedlagt gruve. Nå skal regjeringen avgjøre om planene blir virkelighet.
Les også

Regjeringen skal avgjøre: Vil bygge gigantisk oppdrettsanlegg ved verdensarvfjord

Optimale forhold i tunnelene

Prosjektet består av 1,1 kilometer vei i dagen og to tunneler; Måviktunnelen på 920 meter og Berfjordtunnelen på 670 meter. Totalt omfatter prosjektet 2,7 kilometer. 

Implenia har vært entreprenør på oppdraget fra Trøndelag fylkeskommune. Kontrakten har en verdi på 227,6 millioner kroner, og er finansiert med statlige rassikringsmidler som fylkene får.

Byggeleder Håvard Ellingsen hos Trøndelag fylkeskommune forteller at arbeidene, som startet opp i februar 2018, har gått etter planen uten noen store avvik.

– Forholdene for tunneldrivingen har vært nærmest optimale. Stabilt og godt fjell har gjort at entreprenørene har holdt framdriften i henhold til planene, forteller han.

– Det er et ganske stort overskudd av tunnelmasser. Litt en brukt til tilstøtende veger, mens resten enten har gått til utfylling av et næringsområde for kommunen, eller til et deponi.

Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda

Åpning i månedsskiftet

Ellingsen forteller at den første tunnelen på strekningen, Hellfjordtunnelen, sto ferdig i 2018 som en del av den bompengefinansierte Fosen-pakken. At tunnelene som nå står ferdig ikke ble bygget samtidig, henger sammen med at finansieringen kommer fra ulike hold.

Kostnadsrammen på 310 millioner kroner skal holde, forteller byggelederen på prosjektet hvor man allerede har begynt nedriggingen.

– Tunnelarbeidene er ferdige, og nå er det testing av SRO og automasjon i tunnelen som foregår. Vi sikter oss inn mot åpning av prosjektet i månedsskiftet november/desember, sier byggeleder Håvard Ellingsen.

Ruter må ta tap opp mot en milliard etter rekonstruksjonen i Unibuss.
Les også

Ruter må ta gigantisk tap

- Et urolig flott prosjekt

Vis mer

Jon Martin Tangvik har vært anleggsleder for entreprenøren Implenia, og også han skryter av hvor greit prosjektet har vært.

– Ja, dette har vært et urolig flott prosjekt. Arbeidet har gått planmessig i godt fjell, vi har ikke hatt skader og vi har vært her ute skånet for ytre forstyrrelser.

Tangvik forteller at Implenia har hatt opptil 50 ansatte på prosjektet på det meste, nå er det bare rundt ti igjen som driver med nedrigging og pynting i dagsonen.

– Det har vært en fantastisk tid å arbeide her ute i det som lokalbefolkningen med rette kaller «Perlen i havgapet», sier han.

Slik presenterer Agtira sitt fiskeanlegg. Planen er at det skal sørge for veldig kortreist mat til supermarkeder i Sverige.
Les også

Vil lage fisk på parkeringsplass utenfor kjøpesentre

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.