Prosjekter

Endelig er denne skoleveien historie

Når to nye tunneler om kort tid står ferdig mellom Måvika og Ramsvika i Åfjord kommune, kan trafikantene på den ytterste trøndelagskysten går en tryggere tid i møte.

Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
25. nov. 2020 - 09:23

Fylkesvei 6312 fortoner seg ganske spektakulær der den så vidt henger fast i fjellsiden langs Berfjorden, med det åpne havet rett ut i vest. Kanskje ikke så rart at denne delen av Trøndelag er et populært turistområde, der tyskere og nederlendere kommer for å nyte natur i kombinasjon med havfiske.

Torsdag ble det klart at Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen går av. Styreleder Cato Hellesjø blir intervjuet i bakgrunnen.
Les også:

Bane Nor-exiten: – Jeg har tenkt på dette en stund

Mye stengt på grunn av ras

Men veien med de høye skjæringene har en bakside. Vinterstid har denne yttersiden av Fosenhalvøya vært utsatt for steinsprang og isras, og dette i kombinasjon med den værharde beliggenheten har gjort at ras har stengt veien i lange perioder.

Tidligere het dette området Roan kommune med sine 1000 innbyggere, men er nå innlemmet som en del av Åfjord kommune. Fiske og havbruksnæring er viktige næringsveger i tillegg til turismen, og det er noe av bakteppet for at Trøndelag fylkeskommune har brukt over 300 millioner av sine rassikringsmidler for å gi en sikrere vegforbindelse på strekningen som har en ÅDT på cirka 500.

Fylket skal bygge tunnel og skredsikre fylkesvei 609 ved Heilevang i Sunnfjord. Prosjektet blir etter planen lyst ut i uke 10, og skal stå ferdig om cirka fire år.
Les også:

Skal bygge veier for over 3,4 milliarder i år

Optimale forhold i tunnelene

Prosjektet består av 1,1 kilometer vei i dagen og to tunneler; Måviktunnelen på 920 meter og Berfjordtunnelen på 670 meter. Totalt omfatter prosjektet 2,7 kilometer. 

Implenia har vært entreprenør på oppdraget fra Trøndelag fylkeskommune. Kontrakten har en verdi på 227,6 millioner kroner, og er finansiert med statlige rassikringsmidler som fylkene får.

Byggeleder Håvard Ellingsen hos Trøndelag fylkeskommune forteller at arbeidene, som startet opp i februar 2018, har gått etter planen uten noen store avvik.

– Forholdene for tunneldrivingen har vært nærmest optimale. Stabilt og godt fjell har gjort at entreprenørene har holdt framdriften i henhold til planene, forteller han.

– Det er et ganske stort overskudd av tunnelmasser. Litt en brukt til tilstøtende veger, mens resten enten har gått til utfylling av et næringsområde for kommunen, eller til et deponi.

Nye Veier mener fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 er klar for bygging.
Les også:

Ringeriksbanen og E16: Kutter prisen med 5,5 milliarder

Åpning i månedsskiftet

Ellingsen forteller at den første tunnelen på strekningen, Hellfjordtunnelen, sto ferdig i 2018 som en del av den bompengefinansierte Fosen-pakken. At tunnelene som nå står ferdig ikke ble bygget samtidig, henger sammen med at finansieringen kommer fra ulike hold.

Kostnadsrammen på 310 millioner kroner skal holde, forteller byggelederen på prosjektet hvor man allerede har begynt nedriggingen.

– Tunnelarbeidene er ferdige, og nå er det testing av SRO og automasjon i tunnelen som foregår. Vi sikter oss inn mot åpning av prosjektet i månedsskiftet november/desember, sier byggeleder Håvard Ellingsen.

Jesper von Zweigberg er én av gründerne bak det norske selskapet Roadguard. De ønsker å bedre veisikkerheten, men vil også tjene penger på oppfinnelsen sin. Derfor har de søkt patent.
Les også:

Patent-søknader stuper: Stadig færre selskaper gjør som Jesper

- Et urolig flott prosjekt

Jon Martin Tangvik har vært anleggsleder for entreprenøren Implenia, og også han skryter av hvor greit prosjektet har vært.

– Ja, dette har vært et urolig flott prosjekt. Arbeidet har gått planmessig i godt fjell, vi har ikke hatt skader og vi har vært her ute skånet for ytre forstyrrelser.

Tangvik forteller at Implenia har hatt opptil 50 ansatte på prosjektet på det meste, nå er det bare rundt ti igjen som driver med nedrigging og pynting i dagsonen.

– Det har vært en fantastisk tid å arbeide her ute i det som lokalbefolkningen med rette kaller «Perlen i havgapet», sier han.

Dagens vei går nede ved fjorden. Elva Hundsåna renner ut omtrent midt på strekningen. Over cirka 250 meters høyde er fjellet stupbratt.
Les også:

Droppet risikabelt påhogg: I gang med milliardprosjekt på nytt

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.