– Vi kommer ikke til å klare å åpne veien for trafikk 1. september, slik vi meldte om 25. mai. Det beklager vi overfor beboere og trafikanter, men vi kan ikke gå på akkord med sikkerheten for verken arbeidere eller trafikanter, sier prosjektansvarlig Siri Thorvaldsen Vevstad i en pressemelding.
![Sprekkene midt i bildet viser hvor det må renskes i fjellskjæringen. <i>Foto: Jone Strømsvåg</i>](https://images.gfx.no/290x/2737/2737296/Blakstadkleiva%2520deformasjon.jpg)
I mai i år ble det meldt om flere forsinkelser for prosjektet. Og nå blir det mer.
– Før deformasjon og sprekkdannelsen skjedde, lå vi godt an til å åpne veien for trafikk som planlagt og varslet tidligere i vår. Vi må gjennomføre sikringen av dette fjellpartiet på en trygg og kontrollert måte, slik at sluttresultatet skal bli bra. Da må vi nå ta ned en god del ekstra bergmasser i et avgrenset område i tiden framover, sier Vevstad i meldingen.
– Vi kan ikke si noe konkret om hvor lang tid det tar. Vi kommer med tilbakemelding om åpning for trafikk så raskt det er mulig og minst to uker før åpning. Vi har siden sprekkdannelsen oppstod jobbet med å få kontroll på bergskjæringen, slik at videre arbeid kan foregå sikkert. I dag har vi en ganske god oversikt over hvor store fjellmasser vi må ta ned, men arbeidet er tidkrevende og kan endres raskt. Av den grunn går vi ikke ut med åpningsdato for trafikk nå, sier Vevstad.
![Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken mener vi bør ha en diskusjon om det er godt nok med en elbilandel på over 90 prosent.](https://images.gfx.no/130x87/2697/2697217/Null%2520planer%2520for%2520nullutslipp.jpg)
OFV-direktøren: – Kan hende det er nok med 95 prosent elbil