Enda en bensinstasjonskjede får ladestasjoner for elbil

Bensin, diesel og strøm.

Fortum skal i løpet av året sette opp mange slike hurtigladere i Norge.
Fortum skal i løpet av året sette opp mange slike hurtigladere i Norge. Bilde: Fortum
10. mars 2016 - 12:27

For fire måneder siden var det Statoil Fuel & Retail og Grønn Kontakt/Renault som inngikk samarbeid om å bygge inntil 50 hurtigladere og 100 semihurtigladere i Sør-Norge.

Nå har Fortum inngått et lignende samarbeid med St1/Smart Fuel som driver Shell-stasjonene i Norge.

Først ut er fem ladepunkter på Shell Mortensrud sør i Oslo som åpner i dag: Tre hurtigladere med 50 kW effekt, Chademo og CCS, og to 22 kW AC-ladere. 

Tredje Shell-stasjon

Jan Haugen Ihle, som leder Fortum Charge & Drive, sier at målet er å tilby det mest relevante og fremtidsrettede ladenettverket i Norge.

Avtalen er landsdekkende, men de prioriterer byer og tettbygde strøk.

– Dette er en viktig avtale for oss. Shell har et meget godt nettverk ved hovedveiene, der det er bekvemt og naturlig å ta en stopp, sier Ihle til Teknisk Ukeblad.

Jan Haugen Ihle, leder i Fortum Charge &amp;amp; Drive. <i>Foto: Fortum</i>
Jan Haugen Ihle, leder i Fortum Charge &amp; Drive. Foto: Fortum

Fra før har Fortum ladestasjoner på to andre Shell-stasjoner: Seks ladepunkter på Espa og åtte ladepunkter på Lasses bilsenter i Bamble.

Han ønsker ikke å gå ut med hvilke andre Shell-stasjoner som nå får elbilladere. Han sier at de fortsatt jobber med utbyggingsplanen, og vil slippe informasjon etter hvert som den blir klar.

Men det er naturlig at de flere av de kommende ladestasjonene blir langs korridorene der Fortum før jul vant Enovas anbudsrunde på 77 nye hurtigladestasjoner.

Ny Enova-runde

Det vil si følgende seks strekninger: E18 Oslo–Grenland–Kristiansand, E39 Kristiansand–Stavanger, E16 Sandvika–Bergen, E6 Oslo–Trondheim, RV3 Kolomoen–Ulsberg og RV7 Hønefoss–Borlaug.

På denne utbyggingen samarbeider Fortum fra før med Ringerikskraft, McDonald’s og BKK, mens RBI Norge (Renault) dekker kostnaden for alle de mellomraske laderne.

Stasjonen på Mortensrud er med andre ord ikke en del av denne utbyggingspakken. Her har imidlertid Oslo kommune, Nissan og Renault bidratt med støtte.

Den andre Enova-utlysningen, med søknadsfrist 1. april, gjelder for følgende strekninger:

  • E6/E8/RV80 Trondheim–Bodø–Tromsø
  • E14 Trondheim–Riksgrensen mot Sverige
  • E39 Stavanger–Bergen–Ålesund–Trondheim

 – Vi er med på denne runden også, så får vi se i hvilket omfang. Men generelt kan jeg si at vi ønsker å holde utbyggingstakten oppe, også utenfor Enovas programmer, sier Ihle.

Enovas hurtigladerkart. Veier i blått ble utlyst i september 2015, oransje i januar, lilla utlyses i mai og grønt i september. <i>Foto: Enova</i>
Enovas hurtigladerkart. Veier i blått ble utlyst i september 2015, oransje i januar, lilla utlyses i mai og grønt i september. Foto: Enova

Vurderer responsen

Shell-stasjonene i Norge er i likhet med Fortum finskeid, etter at St1 kjøpte selskapet Smart Fuel AS i fjor.

I en pressemelding komme det fram at St1/Smart Fuel til en viss grad prøver seg fram med sin ladesatsing.

Hvor mange ladere som skal bygges og hvor fort, kommer an på respons og etterspørsel.

– Vi ønsker å være det naturlige stoppestedet langs veien, og med et økende antall elbiler, tester vi nå om ladestasjoner bør være en del av energimiksen vi tilbyr på Shell-stasjonene, sier selskapets retaildirektør Anita Sørlundsengen i meldingen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.