Grønn Kontakt skal etablere ladere på mange Statoil-stasjoner. Fra venstre: Thomas Støkken, norgessjef i Statoil Fuel & Retail, Anders Gadsbøll, administrerende direktør i Renault Norge Ole Henrik Hannisdahl, daglig leder i Grønn Kontakt. (Foto: Johnny Syversen)

LADESTASJONER PÅ STATOIL

Bygger 50 hurtigladere på Statoil-stasjoner

Grønn Kontakt inngår samarbeid med bensinstasjonkjeden.

Statoil Fuel & Retail har inngått en samarbeidsavtale med Grønn Kontakt og Renault Norge om å bygge ut ladestasjoner på kjedens Statoil-stasjoner, eller Circle K-stasjoner som de blir hetende mange steder neste år.

Avtalen innebærer at det skal etableres inntil 50 hurtigladere og 100 fleksiladere på bensinstasjonene i Sør-Norge. Grønn Kontakt kan som følge av avtalen etablere hurtigladestasjoner på de bensinstasjonene de ønsker i, så fremt det faktisk er plass til å etablere dette på stasjonen.

Renault kan på sin side etablere flexiladere, altså semihurtigladere med vekselstrøm og 22 kilowatt effekt.

Avtalen innebærer at laderne skal være operative i minst fem år, og Grønn Kontakt skal ha hele driftsansvaret for både hurtigladerne og fleksiladerne.

Doble ladere ved behov

I hovedsak er det snakk om vanlige 50 kilowatt likestrømsladere i tillegg til semihurtigladere. Ole Henrik Hannisdahl, daglig leder i Grønn Kontakt, sier til Teknisk Ukeblad at det vil velges litt forskjellige løsninger fra stasjon til stasjon.

Han sier det også kan bli aktuelt med hurtigladere med 43 kilowatt vekselstrøm enkelte steder.

Det er imidlertid kun utgaver av Renault Zoe produsert før 2015 som i praksis kan bruke et slikt tilbud, så det er ikke noe stort behov for slike i utgangspunktet.

– I det store og hele blir det AC med type 2, minst 22 kilowatt. Disse kan brukes av alle elbiler på markedet, sier Hannisdahl.

I utgangspunktet bygges det én hurtiglader på 50 kilowatt per stasjon, men på enkelte stasjoner er det mye trafikk og dermed behov for å etablere minst to hurtigladere. Andre stasjoner kan få flere ladestasjoner senere dersom det viser seg å være behov for det.

– Får vi Enova-støtte til disse laderne, vil vi bygge etter kravene, som er doble ladere, sier Hannisdahl.

Konkurrenten Arctic Roads er for øvrig en av ladeoperatørene som også har søkt Enova-støtte til å bygge ladere. De satser på sin side på å etablere 388 120 kilowatt «superladere» langs transportkorridorene.

Til forskjell fra Grønn Kontakt, er Arctic Roads' forretningsmodell at du abonnerer på lading, som koster 3750 kroner i året. Grønn Kontakt tar som de andre aktørene på markedet betalt per minutt eller kilowatt.

To stasjoner allerede bestemt

De første laderne blir etablert er Statoil Seljord og Kjærlingland utenfor Lillesand. Siden samarbeidet akkurat er inngått, er det ikke avgjort nøyaktig hvor resten kommer.

Enova utlyste i september en anbudskonkurranse om utbygging av 29 hurtigladere langs de store transportkorridorene i Sør-Norge. Disse skal stå klare innen 1. november neste år. Grønn Kontakt kommer til å bygge sine ladere på Statoil-stasjonene uavhengig av dette.

– Vi kommer til å bygge ut en god del uansett av hva som skjer med Enova. Vi har levert søknader på samtlige strekninger, og i den grad vi får støtte til noe, vil vi forsterke de strekningene ekstra med Enova-midler.

Selv om Statoil-samarbeidet foreløpig bare omfatter stasjoner i Sør-Norge, planlegger Grønn Kontakt også å utvide nordover.

– Vi kommer til å være landsdekkende, og har allerede begynt å prosjektere ladestasjoner også nord for Trondheim.

Circle K-ladere

Statoil Fuel & Retail har allerede etablert 16 hurtigladere forskjellige steder i landet.

De skal i utgangspunktet fortsatt opereres av bensinstasjonkjeden, men Grønn Kontakt vil på sikt se på om det kan være aktuelt å ta over driften av disse.

Statoil solgte sin bensinstasjonsvirksomhet til kanadiske Alimentation Couche-Tard i 2012, og de fleste Statoil-stasjonene skal omdøpes til Circle K i løpet av neste år.