LUFTFART

En person død etter helikopterulykken utenfor Sotra: – En tung dag

En person er omkommet og fem er skadd etter helikopterulykken utenfor Sotra onsdag kveld. Equinor stanser alle helikopterflyginger fram til klokken 18 i dag.

Kystvaktskipet KV Sortland deltar i søket etter vrakdeler fra helikopteret som styrtet utenfor Bergen onsdag kveld.
Kystvaktskipet KV Sortland deltar i søket etter vrakdeler fra helikopteret som styrtet utenfor Bergen onsdag kveld. Foto: Kystvakten / handout / NTB
Ina AndersenIna AndersenJournalist
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
29. feb. 2024 - 07:04

Klokka 9.10 var en av de fem kritisk skadd, en alvorlig skadd, og tre lettere skadd, skriver Haukeland universitetssjukehus på X.

Det var seks personer i helikopteret, og alle ble hentet opp. Én av de seks ble bekreftet omkommet sent onsdag kveld. Torsdag opplyser politiet i en pressemelding at den avdøde er en kvinne i 60-årene som var ansatt som sykepleier i Equinor. De fem skadede er ansatt i Bristow. 

– Vi har nå fått bekreftet at den omkomne er en av våre egne kolleger, ansatt hos Equinor. Den omkomne var sykepleier på jobb for å ivareta andre. Vi har mistet en kjær kollega og dyktig medarbeider, sier Equinor-sjef Anders Opedal til NTB.

Alle ble hentet opp av vannet og brakt til Haukeland universitetssjukehus i Bergen onsdag kveld.

Helikopteret tilhørte selskapet Bristow Norge og var på et treningsoppdrag for Equinor da ulykken skjedde. Det havarerte rundt seks kilometer vest for Algerøyna i Øygarden kommune.

Politiet har varslet at de skal komme med mer informasjon i løpet av formiddagen. Årsaken til ulykken er ikke kjent.

– Dypt tragisk hendelse

– Dette er en dypt tragisk hendelse. I dag er en tung dag for mange. Våre tanker går til de familiene, nære og andre som er berørt, sier  Opedal i en pressemelding.

– Alle om bord i helikopteret var på jobb for Equinor, og vår oppgave nå er å bidra til å ta vare på de involverte. Vi retter en stor takk til Hovedredningssentralen og alle involverte i redningsaksjonen og det arbeidet som nå pågår, sier han videre. 

Equinor opplyser at de samarbeider tett med helikopteroperatøren Bristow Norway og relevante myndigheter i håndteringen og oppfølgingen av hendelsen. De understreker torsdag morgen at årsaken til ulykken foreløpig ikke er kjent.

Equinor har også besluttet opphold i sine regulære flyvninger på norsk sokkel av hensyn til de berørte og for å få oversikt over situasjonen. 

Equinor opplyser nå at det vil vare fram til klokken 18 i dag. 

Reisende trenger ikke møte på helikopterterminalen før ny info er gitt, skriver Equinor på heliport.no.

 

Flyginger innstilt

De opplyser videre at selskapet ønsker å få helikoptrene raskt tilbake i normal drift og gjør nå nødvendige forberedelser for å få dette til på en sikker måte.

Også helikopterselskapet CHC Norge utsetter alle flygingene med S-92 tilbringerhelikoptre til klokken 13 torsdag ettermiddag.

Det vil si at alle flyginger til den norske sokkelen er utsatt fram til det. Redningsoppdrag blir imidlertid gjennomført som normalt, opplyser CHC.

Luftfartstilsynet skal basert på informasjonen som kommer, ta fortløpende stilling til om helikoptertypen Sikorsky S-92A skal settes på bakken.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

– Saken har høyeste prioritet hos oss, og vi har dialog med produsent og havarikommisjonen. Foruten Luftfartstilsynet har også helikopterprodusenten og de amerikanske og europeiske luftfartsmyndighetene (FAA og Easa) anledning til å innstille driften av helikoptertypen, skriver tilsynet i en uttalelse.

Store ressurser ble satt i sving da Hovedredningssentralen (HRS) mottok nødmeldingen klokken 19.41. Et redningshelikopter fra Forsvaret kom først til stedet og fant umiddelbart fem personer i sjøen, ifølge politiet. De ble hentet opp og brakt til sykehus. Et annet helikopter fant den sjette personen og heiste vedkommende opp.

Søker etter vrakrester

Ifølge HRS lå personene i vannet i rundt 50 minutter før de ble hentet opp, skriver Bergens Tidende.

Natt til torsdag ble det søkt etter vrakdeler, og politiet har bedt Forsvaret om å bistå med dette. Statens havarikommisjon har begynt arbeidet med å finne årsaken til ulykken og er i gang med i lokalisere helikoptervraket.

– Vi har et grovt estimat av hvor det ligger, og der er det ganske dypt. Vraket kan ligge på tre hundre meters dyp, sier Kåre Halvorsen, avdelingsleder for luftfart i Havarikommisjonen, til Bergensavisen.

Redningsskøyten Kristian Gerhard Jebsen II og kystvaktskipet KV Sortland er med i søket. Noen av delene etter helikopteret er funnet, skriver Bergensavisen.

– Det ble gjort funn av enkelte vrakrester fra inne i helikopteret. Funnene ble gjort i det aktuelle søksområde. Ytterligere detaljer om funn kan vi ikke gi på det nåværende tidspunkt, sier pressevakt Markus Plementas i Redningsselskapet til avisen.

Dårlig vær i området

Talsperson ved Forsvarets operative hovedkvarter, Jonny Karlsen, sier til BA onsdag at dårlig vær natt til torsdag gjorde at de ikke fikk søkt gjennom natten, men at de håper å komme i gang så fort som mulig.

Forsvaret opplyser at de bistår i søket etter helikoptervraket med kystvaktskipet KV Sortland.

– Skip og mannskap er lånt ut til politiet. Det er de som må svare på spørsmål knyttet til hvordan KV Sortland benyttes, opplyser Jonny Karlsen til TU.

AIS-sporene til KV Sortland viser at søket pågikk nord for Fedje torsdag formiddag. <i>Foto:  Kystverket/NAIS</i>
AIS-sporene til KV Sortland viser at søket pågikk nord for Fedje torsdag formiddag. Foto:  Kystverket/NAIS

Kystvaktskipet KV Sortland er ett av tre i Barentshav-klassen. De har til daglig ikke egne undervannsfarkoster om bord. Skipene er imidlertid utrustet for å kunne ta om bord Sjøforsvarets undervannsfartøy, som blant annet Hugin. Det er rundt 300 meter dypt i farvannet KV Sortland beveget seg torsdag formiddag.

 

Helikopteret var på øvelsesoppdrag for Equinor og var tilknyttet områdeberedskapen for Oseberg-området i Nordsjøen. Det er ikke kjent hva som forårsaket ulykken, men politiet og Havarikommisjonen er i gang med å undersøkelse saken. 

<span>Ulykken skjedde rundt 6 kilometer vest for Algerøyna i Øygarden kommune. Bildet viser et helikopter som ble brukt i redningsaksjonen <em>Foto: Faksimile/NTB</em></span> <i>Foto: Faksimile/NTB</i>
Ulykken skjedde rundt 6 kilometer vest for Algerøyna i Øygarden kommune. Bildet viser et helikopter som ble brukt i redningsaksjonen Foto: Faksimile/NTB Foto: Faksimile/NTB

Vil avhøre overlevende

Politiet gjort forsøk på å avhøre de overlevende i natt.

– Vi har gjort noen forsøk på avhør av de skadde og vil gjøre et nytt forsøk nå. Det er ikke sikkert vi lykkes med det, fordi det har vært en stor påkjenning for dem som var om bord, sa stabssjef Landro tidligere i natt til NRK.

Politiet og Equinor har opprettet et pårørendesenter på Scandic Kokstad. De har også opprettet et nummer som pårørende bes om å ringe: 990 97 989.

Nødmeldingen som ble sendt ut, var et såkalt mayday relay, som er en nødmelding formidlet på vegne av andre.

Ifølge Bristow Norge var helikopteret på søk- og redningstrening. Det var av typen Sikorsky S-92.

Bristow Group skriver i en melding at de har mobilisert sin responsgruppe og skal ha kontaktet pårørende for å tilby assistanse og jobber sammen med myndighetene.

– Vår høyeste prioritet nå er å ta vare på mannskap og deres familiemedlemmer, med all den hjelpen som trengs, skriver selskapet.

Bristow opplyser videre at de er i prosessen med å samle inn all relevant informasjon om ulykken, og vil komme med flere oppdateringer etter hvert som de har noe å melde.

Arkivfoto fra juli 2011 av typen Sikorsky S-92. <i>Foto:  Tor André Johannessen / Scanpix</i>
Arkivfoto fra juli 2011 av typen Sikorsky S-92. Foto:  Tor André Johannessen / Scanpix

Eneste helikoptertype

Helikopterprodusenten Sikorsky sier de er klare til å bistå Havarikommisjonen i etterforskningen av helikopterulykken utenfor Bergen onsdag.

– Vi er orientert om ulykken og er klar til å bistå norske granskningsmyndigheter og våre kunder. Sikkerhet er vår øverste prioritet, uttaler Sikorsky til FlightGlobal.

Sikorsky S-92 er i dag den eneste helikoptertypen som brukes til å fly offshore i Norge.

Super Puma-helikoptrene ble tatt ut av drift i Norge etter Turøy-ulykken 29. april 2016, hvor 13 personer omkom. Helikopteret styrtet etter at hovedrotoren løsnet på grunn av et utmattingsbrudd i hovedgirkassa

Gangbrua henger vannrett i davitene under en demonstrasjon for SHK.
Les også

Havarikommisjonen: Ansatt på norsk cruiseskip døde etter tidspress

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.