ELEKTRISK

Elsykler er langt bedre for miljøet enn sparkesyklene – her er årsakene

Korttidsleie av elsparkesykler er likevel ikke så hyggelig for miljøet, viser en ny amerikansk forskningsrapport.

El-sparkesykler inntar Oslo. Svenske Voi skal konkurrere mot Oslos bysykler.
El-sparkesykler inntar Oslo. Svenske Voi skal konkurrere mot Oslos bysykler. Eirik Helland Urke
6. aug. 2019 - 17:01

Noen ser dem som den nye brunsneglen. Andre ser elektriske sparkesykler som en morsom, utslippsfri og kjapp måte å komme seg rundt i byen på. Men korttidsleie av slik sparkesykler, som ikke minst er høyaktuelt i Oslo, er ikke nødvendigvis miljøvennlig.

Det er konklusjonen i en ny forskningsrapport utført ved North Carolina State University. Forskerne i Raleigh, NC har tatt for seg hele livssyklysen til elsparkesykler som benyttes i en delingsløsning, og har delt denne opp i fire deler: Utvinning av råstoffene som trengs, selve fabrikasjonen av elsparkesyklene, transporten fra produsent til bruker – og den daglige innhentingen av strømtomme enheter, pluss utkjøring av oppladete elsparkesykler.

Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen er kritisk til norsk klimapolitikk.
Les også

Riksrevisjonens klimakritikk: : Ut mot billigere drivstoff

Ville gått i stedet 

– Selskaper som driver med elsparkesykler hevder at de har lite eller ingen karbonavtrykk. Det er en drøy påstand, sier Jeremiah Johnson, førsteamanuensis ved NCSU og en av artikkelens forfattere.  

Forskernes brukerundersøkelse viste at 49 prosent av elsparkesyklistene ville ha syklet eller gått om de ikke hadde hatt tilgang på delte elsparkesykler. 34 prosent ville ha kjørt bil, 11 prosent ville ha kjøpt bussbillett, mens 7 prosent ville ikke ha gjennomført turen i det hele tatt.

Problemfylt distribusjon 

Ikke overraskende er bilkjøring (som i USA stort sett betyr biler med fossilt drivstoff) nesten alltid mer miljøskadelig. Men ifølge Johnson er elsykling langt mindre miljøfiendtlig enn delte sparkesykler. Den store synderen er nemlig ikke transporten fra produsenten (som gjerne ligger i Kina) eller oppladingen, men resten av livsløpet: Utvinning av råstoffer, produksjonen – og ikke minst den lokale innhentingen og utkjøring av syklene knyttet til opplading, som gjerne skjer med fossildrevne varebiler.

Hele undersøkelsen kan du laste ned her. 

Svært kort levetid 

En annen utfordring, som kommer i tillegg til miljøskadelig utvinning, produksjon og lokal drifting, er faren for eller mindre alvorlige skader – og at i hvert fall noen av de delte elsparkesyklene har svært kort levetid. Ifølge Politiken blir mange elsparkesykler i København kassert etter bare 2–3 måneder.  

I USA er levetiden enda kortere: en rapport fra Louisville i Kentucky viser at gjennomsnittlig levetid for elsparkesykler er 28,8 dager.

NTNU-forskere brukte faktiske flydata, som de du ser på dette skjermbildet fra Flight Radar 24. Disse kombinerte de med informasjon om flyet og motortypen for å kalkulere klimagassutslippene fra luftfarten fra 197 land i 2019.
Les også

Studie: Klimautslipp fra luftfarten er mye høyere enn rapportert

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.