eav-project-1-pedal-electric-quadracycle-1
eav-project-1-pedal-electric-quadracycle-1

Varetransport i byer

Elsykkel på fire hjul kan ta 150 kilo last

Kan manøvrere i bykjerner og tilfredsstiller strenge utslippskrav.

  • Elektrisk

Kravene til varetransporter i byene dreier seg heller ikke bare om utslipp. Når stadig flere områder reserveres for gang- og sykkeltrafikanter, må budbilene krympe i størrelse. En del av løsningen for trange bykjerner er elektrifiserte sykkelkjøretøy, og de må gjerne kombinere batterier med pedaler.    

For eksempel har UPS siden i fjor trillet rundt med en pedal-trike i Roma, og på hjemmebane tester bedriften den samme typen kjøretøy i Pittsburgh og Portland. Men det er Europa som har kommet lengst på området. Blant annet har Storbritannia satt av to millioner pund i et fond for elektrifiserte transportsykler, og i mars satte Royal Mail i gang en seks måneder lang test med åtte el-trikes.

En av de bedriftene som produserer denne typen kjøretøy, er Electric Assisted Vehicles Limited (EAV) i Oxford. Deres modell P1 kombinerer strøm med pedaler, men ruller på fire hjul. Kjøretøyet er 1,9 meter langt og én meter bredt. Vekten ligger på 75 kilo, og sykkelbilen kan frakte inntil 150 kilo last.

Kjøretøy for transportbedrifter i bykjerner

Fra og med juli skal et antall eksemplarer av P1 trille rundt i flere britiske bykjerner. Føreren gasser opp kjøretøyet til 10 kilometer i timen, og deretter er tiden inne for å tråkke i vei.

Batteri- og beinkraft gir til sammen en toppfart på 24 kilometer i timen. En lading skal holde til 32 kilometers kjøring om man benytter full batteriassistanse – og batteriet skifter man raskt og enkelt.

Selv om P1 allerede har tak og en full frontrute, planlegger EAV en versjon hvor førerplassen er helt innelukket, og som skal kunne brukes i kaldt vær. Det kan eventuelt også bli snakk om en versjon som tar passasjerer, samt en tjeneste for utleie av kjøretøyene.

– Denne typen kjøretøy kommer til å passe inn i den sammensatte kjøretøysflåten som alle typer transportbedrifter i verdens bykjerner trenger. Og i ekstremt strenge soner – eventuelt med nullutslipp – kan denne formen for transport navigere seg over sykkelbaner, soner for fotgjengere, og parkere lovlig hvor som helst, uten å måtte bekymre seg for bøter. De utgjør også den mest tilgjengelige kortsiktige løsningen for elektrifisering, siden infrastrukturen som kreves for å lade disse kjøretøyene er så liten, og de løpende utgiftene er så små, sier Adam Barmby, som er grunnlegger av Electric Assisted Vehicles Limited, til New Atlas.

Denne saken ble først publisert på NyTeknik.se

Kommentarer (17)

Kommentarer (17)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå