KARRIERE

Elever i niendeklasse har programmert, konstruert og simulert innovativ flybåt

En 3D-printet modell er testet i basseng.

Den 3D-printede flybåten er klar for bassengtesten.
Den 3D-printede flybåten er klar for bassengtesten. Annelise B. Kullmann
Annelise B. Kullmann
16. juni 2018 - 15:25

Elevene i faget «Forskning i praksis» ved Torstad ungdomsskole i Asker har fått oppleve hvordan ingeniørhverdagen ser ut.

– Vi har fått prøve og feile, det er veldig gøy å se den ferdig, sier elev Mina Borg.

Oppgaven gikk ut på å utvikle et konsept til det fiktive firmaet FlyBoat.

«Selskapet» ønsket en konseptutvikling på et fritidsfartøy som er et kombinert båt og fly. Fartøyet skulle ha en eller flere tradisjonelle vinger og være stabilt.

Teori og praksis

I utviklingsarbeidet har elevene lært fysikk og andre naturfag både i teori og praksis. I tillegge måtte de lære seg programmering og simuleringsverktøy.

Gruppene måtte holde salgspresentasjon som ble evaluert på naturfagkunnskaper, ferdigheter i teamarbeid og om konseptet ville treffe markedet på en god måte.

– Vi har lært å tenke på en annen måte der fasit ikke finnes, sier Mina.

3D-modell av flybåten som elevene ved Torstad ungdomsskole utviklet. <i>Foto:  EDRMEDESO</i>
3D-modell av flybåten som elevene ved Torstad ungdomsskole utviklet. Foto:  EDRMEDESO

 Simuleringer

I disse presentasjonene demonstrerte elevene solide kunnskaper om drag og løft, konstruksjonsmaterialer, skrogform, antall skrog, stabilitet, krefter, og tyngdepunkt, for å nevne noe.

I tillegg ga de et godt innblikk i arbeidsprosessen de har hatt, der noen har simulert vinger og andre skrog, og hvordan de til slutt samarbeidet om resultatet.

Torjus Bergheim, Ann Kristin Nilsen og Mina Borg har tatt oppgaven om å lage en flygende båt på alvor. <i>Foto:  Annelise B. Kullmann</i>
Torjus Bergheim, Ann Kristin Nilsen og Mina Borg har tatt oppgaven om å lage en flygende båt på alvor. Foto:  Annelise B. Kullmann

Elevene hadde også gode salgsargumenter, og slagordet til FlyBoat – «På stø kurs mot fremtiden» – kan også brukes om disse elevene. 

Prosjektet startet i mars og hadde avsluttende testing av modellene sine 13. juni.

Skole og næringsliv

Det er et samarbeid mellom Asker kommune og den nasjonale realfagsatsingen Lektor2.

Det er et program der realister fra næringslivet inviteres til å bidra i skolen. Både ungdomsskoler og videregående skoler kan delta.

På Torstad ungdomsskole har prosjektet inngått i et valgfag. Faget disponerer to skoletimer per uke, men flere av gruppene forteller at de har brukt en stor del av fritiden sin på prosjektet.

Pågangsmot

Faglærer Ole Andreas Nordhaug sier en av elevene de siste dagene har lest 20 timer om Bernoullis prinsipp og Newtons tredje lov.

– Det er imponerende, og det å få se et så stort pågangsmot hos elevene er det mest inspirerende med prosjektet. De gir virkelig det lille ekstra, forteller en engasjert lærer.

Enkelte elever har virkelig fått et «kick» av opplegget.

Klassen har fått med seg Håkon Bull Hove fra Lektor2-programmet. Han er sivilingeniør i anvendt matematikk fra NTNU, og jobber nå som teknisk konsulent i EDRMedeso.

Håkon Bull Hove tar skrytebilder av elevene han skal sende til sjefen. Kristian Jacob Brataas, Peder Brennum og Astrid Eline Reistad har lært mye ved å gjøre «digitale forsøk» og om samarbeid med hverandre. <i>Foto:  Annelise B. Kullmann</i>
Håkon Bull Hove tar skrytebilder av elevene han skal sende til sjefen. Kristian Jacob Brataas, Peder Brennum og Astrid Eline Reistad har lært mye ved å gjøre «digitale forsøk» og om samarbeid med hverandre. Foto:  Annelise B. Kullmann

Bratt lærekurve

– Jeg er veldig imponert, særlig over at de har lært seg å bruke programmet Ansys såpass godt, sier Hove.

I starten av prosjektet fikk elevene besøke bedriften EDRMedeso AS i Sandvika. Her fikk de omvisning og opplæring i bruk av programvaren Ansys Discovery Live.

Hove har vært innom klassen cirka hver tredje uke under prosjektet.

– De ukene jeg ikke var innom måtte de klare seg selv med korte forklaringsvideoer jeg sendte dem. Elevene har fått innblikk i en ingeniørhverdag der digitale simuleringer nå kan gjøres flere ganger uten at det lages fysiske prototyper først. Verktøyene blir raskere og en kan derfor teste flere prototyper i et simuleringsprogram, sier Hove.

Skytjeneste

I den virkelige verden møter man på problemer underveis, og det har dette prosjektet også gjort.

Elevenes skole-PC-er er Chromebooks, og kunne ikke laste ned programvaren direkte.

Hove forteller: – Vi måtte arbeide via skytjenester for å få tilgang til PC-er med tilstrekkelig regnekraft stasjonert i Tyskland.

Kontroll ut av hendene

For klassens lærer, Ole Andreas Nordhaug har det vært spennende å  være med på noe nytt.

– Samtidig som du må ta en utfordring: det å gi slipp på kontrollen og at du som lærer eier prosjektene, sier Nordhaug.

– Jeg har selv måttet være med på elevenes reise der de og jeg har lært å bruke et helt ukjent program. Det er modig, legger Hove til.

For Hoves del har dette vært en mulighet han måtte si ja til.

– Jeg har tenkt kanskje å bli lærer, og det har vært morsomt å få prøve seg.

Realfag i hverdagen

De er begge enige i at realfagsatsinger som Lektor2 vil bidra til rekruttering til ingeniøryrket og realfagene. En smakebit på hvordan arbeidsdagen kan se ut og hva man kan bruke fagkunnskaper til er viktig.

I skolehverdagen er det ikke alltid like enkelt å gi elevene et forståelsesgrunnlag for hva faktakunnskapene kan brukes til.

– Et praktisk og problembasert opplegg som dette er midt i blinken, sier Nordhaug.

– Det å få båtene 3D-printet blir litt som julaften, og at det tok 24 timer å produsere hver enkelt båt var verdt det, sier han.

Elev Peder Brennum er veldig enig.

– Det beste var å se båten 3D-printet, sier Brennum. 

Nyttig erfaring

Det er ikke første gang Torstad ungdomsskole er med i Lektor2-ordningen.

– Dette er tredje år med svært gode erfaringer, forteller Norhaug, som også er inspektør ved skolen.

Lektor2-ordningen er et initiativ finansiert av Kunnskapsdepartementet og driftet av Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo. Samarbeid med næringslivet skal øke motivasjonen og rekrutteringen til realfag.

Skolene og samarbeidspartnerne søker selv om å delta i programmet, hvor ansatte i Lektor2-programmet setter skoleklasser sammen med passende bedrifter. Skolene får tilbud om fagsamlinger og økonomisk kompensasjon.

Søknader kan sendes inn i starten av februar til midten av mars. Ordningen har siden oppstarten i 2009/2010 hatt med 450 skoler og rundt 700 samarbeidspartnere fra arbeidslivet.

Elevene som tar faget «Forskning i praksis» ved Torstad ungdomsskole tester fartøyene de har simulert. Lærer Ole Andreas Nordhaug (til venstre midten)og lektor2 Håkon Bull Hove(til høyre midten) er imponerte over hvordan elevene har løst oppgaven. <i>Foto:  Annelise B. Kullmann</i>
Elevene som tar faget «Forskning i praksis» ved Torstad ungdomsskole tester fartøyene de har simulert. Lærer Ole Andreas Nordhaug (til venstre midten)og lektor2 Håkon Bull Hove(til høyre midten) er imponerte over hvordan elevene har løst oppgaven. Foto:  Annelise B. Kullmann
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.