Elektrisk lastebil

Elektriske lastebiler er siste brikke som gjør DB Schenker helelektrisk i Oslo

DB Schenker har fått sin første elektriske Volvo lastebil.

Denne lastebilen frakter varer i Oslo helt utslippsfritt.
Denne lastebilen frakter varer i Oslo helt utslippsfritt. (Foto: DB Schenker Norge)

DB Schenker har fått sin første elektriske Volvo lastebil.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

DB Schenker har tatt imot landets første serieproduserte elektriske lastebil. Bilene skal i første omgang brukes i Oslo, og skal senere brukes til distribusjon andre steder i landet.

Det er Volvo FL Electric som skal tas i bruk. Bilene leveres etter at DB Schenker og Volvo Norge i fjor høst inngikk en intensjonsavtale om bestilling av tre slike biler.

Den første av tre er nå levert, og statsminister Erna Solberg var onsdag tilstede for en snorklippingsseremoni. Tilstede var også direktøren i DB Schenker Norge, Knut Eriksmoen, og selskapets internasjonale konserndirektør Jochen Tewes.

16 tonns lastebil

Volvo FL Electric  er skapbiler med en totalvekt på opptil 16 tonn. Motoren er samme type som brukes i Volvos elektriske busser, og har en totrinns automatisk girkasse. Motoren leverer inntil 200 kilowatt, og et moment på 425 newtonmeter.

Volvo FL Electric kommer med ulike batterikonfigurasjoner. Bilene kan ha inntil seks batteripakker på 50 kilowattimer hver, altså opp mot 300 kilowattimer totalt. Dette kan konfigureres etter behov. Mer batteri vil tross alt gi mindre nyttelast.

Statsminister Erna Solberg og DB Schenker Norges adm. dir. Knut Eriksmoen under innvielsen av den nye Volvo-lastebilen.
Statsminister Erna Solberg og DB Schenker Norges adm. dir. Knut Eriksmoen under innvielsen av den nye Volvo-lastebilen. Bilde:  DB Schenker Norge

DB Schenkers biler får en batterikapasitet på 200 kilowattimer, som skal gi en rekkevidde på 170 kilometer. Det gir et snittforbruk i området 117 kilowattimer per 100 kilometer. Bilene har egenvekt på 11,1 tonn, og nytelast på 5,6 tonn.

Deres elektriske Volvo-lastebiler skal operere ut fra distribusjonssentralen Oslo City Hub. Til sammen skal de ha 3 slike lastebiler her, og vil innen utgangen i tillegg få levert åtte små lastebiler av typen Daimler Fuso. 

Allerede 80 prosent elektrisk

I tillegg har de fra før av åtte elektriske MAN TGE varebiler, og elektriske varesykler. I dag foregår nær 80 prosent av distribusjonen fra Oslo City Hub med nullutslipp, forteller Nils-Petter Buer, kommunikasjonssjef i DB Schenker Norge.

Han sier at lastebilene som leveres i løpet av året er siste fasen av investeringer for å oppnå 100 prosent elektrifisert distribusjon ut fra distribusjonssentralen. Oslo City Hub betjener distribusjon innenfor Ring 3 i Oslo.

– Oslo City Hub blir verdenes første og eneste hub for nullutslipps varedistribusjon i en større by. Dette er en komplett løsning, og ikke en symbolinvestering. Vi mener alvor, og kundene er i økende grad opptatt av å få sine varer distribuert på en miljøvennlig måte, sier Buer.

Han mener at det derfor er viktig å kunne tilby kundene en komplett løsning. 

Les også

170 kilometer er en start

170 kilometer er ikke all verdens rekkevidde sammenlignet med en elbil, men det er en bra start, mener Buer. Han sier at de nå skal bruke disse bilene til å bygge erfaringer med store elektriske lastebiler.

 – Disse bilene går på definerte ruter frem og tilbake mellom huben og kundene. Det er veldig variabelt hvor stor rekkevidde man trenger, så vi har i utgangspunktet sagt at 17 mil er en veldig bra start for en elektrisk lastebil. Så gjenstår det å dra erfaringer og se hvordan hverdagen blir.

Over lengre avstander blir det imidlertid knapt, så på sikt vil de ha behov for lastebiler med lengre rekkevidde.

Lastebilene lades over natten på distribusjonssentralen, men det er også planer om å få opp ladestasjoner for disse bilene, i regi av Oslo kommune. Buer forteller at de har en god dialog med kommunen, og at de ønsker å legge forholdene til rette for elektrisk varedistribusjon.

Vil elektrifisere i flere byer

– Når ser dere for dere å utvide med elektriske lastebiler i andre byer i Norge?

– Det er først nå vi har elektriske lastebiler. Vi har enkelte elvarebiler og elsykler på enkelte terminaler. Den investeringen vi gjør nå går for det meste til City Hub, men også et mindre antall biler til andre steder. Vi kommer til å investere i tilsvarende løsninger i alle større norske byer gjennom 2021, forteller Buer.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå