ELEKTRISK

Elbiler uten bombrikke må søke bomselskaper for å få rabatten

– Bompenger som system er modent for skraphaugen, sier NAF.

Det er bombrikken som forteller bomringen at det er en elbil, og at det gjelder egne takster.
Det er bombrikken som forteller bomringen at det er en elbil, og at det gjelder egne takster. Bilde: Truls Tunmo
22. juli 2019 - 09:00

Noen steder i landet blir elbiler uten bombrikke automatisk fakturert full pris. Deretter må bileier søke bomselskapet om å få tilbake pengene de har til gode.

Dette gjelder ikke Fjellinjens bomstasjoner som står for mesteparten av bompengeinnkrevingen i Oslo og Akershus. For biler uten bombrikke leses skiltnummeret, bruk av drivstoff sjekkes mot motorvognregistret og man får automatisk elbilpris.

– Slik har det vært hos oss siden 2017, sier kommunikasjonssjef Håkon Nordahl i Fjellinjen.

Det er Norges Automobil-Forbund (NAF) som reagerer på at enkelte bomselskaper ikke automatisk sjekker om biler uten brikke er elbiler.

– Mange tror nok at bomstasjonen gjenkjenner en elbil via nummerskiltet, men slik er det ikke, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF i en pressemelding.

Blir du fakturert full pris må man søke bomselskapet i ettertid om å få tilbake rabatten. NAF mener dette er lite effektivt.

– Vi mener bompenger som system er modent for skraphaugen, sier Ryste.

Artikkelen er oppdatert med informasjon om forholdene i Fjellinjen, landets største selskap på innkreving av bompenger.

Bilimportøren RSA starter salg av den store diesel-SUV-en KGM Rexton, selv om det er under et år til målet om at bare nullutslippsbiler skal selges i Norge skal være nådd.
Les også

Mål om å kun selge elbiler i Norge fra 2025 – lanserer ny dieselbil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.