INDUSTRI

Elbilen kan sette jordfeilvernet ditt ut av spill

Pass på å velge en kompetent elektriker når du setter opp lader.

Marius ValleMarius ValleJournalist
6. sep. 2015 - 09:07

Skal du installere en egen ladestasjon til elbilen din, må den monteres etter gjeldene normkrav.

Det er ikke gitt at en elektriker kjenner til kravene, eller er oppdatert på hvilke presiseringer som har kommet. I februar kom det blant annet et krav om at et spesielt type jordfeilvern skal monteres sammen med ladere.

– Noen har veldig god greie på dette, mens andre ikke har ikke oppdatert seg på elbillading i det hele tatt. Det er variabel kunnskap om forskriftene. Elektrikerne må på kurs, og få den kompetansen de trenger, sier informasjonsleder i Elbilforeningen, Petter Haugneland.

Variabel kunnskap

Han mener det er variabel kunnskap om kravene blant installatører, og at elektrikerne må gå på kurs og oppdatere seg.

Det mener også Jan Tore Gjøby i Enmira, som arrangerer kurs i elbillading for bilbransjen og elbransjen, og rådgiving i forbindelse med etablering av ladeinfrastruktur.

Han mener at mange i elektrobransjen ikke kjenner til kravene. Disse setter blant annet krav til at jordfeilvern type B skal monteres. Kravene skal oppfylles enten du installerer ladestasjon, eller en dedikert stikkontakt på egen kurs til å lade elbilen fra.

Kravene er beskrevet i normsamlingen NEK 400, som omhandler lavspenningsanlegg.

Les også: Se den nye Tesla-en fra innsiden

Krever kompetent montør

– Elbillading er et helt nytt fagområde for elektrobransjen egentlig. Selv om du er fagmann bør du få litt påfyll for å forstå hvorfor kravene er slik de er, sier Gjøby.

Han peker på at selv om normen sier at det skal være et spesielt type jordvern på slike installasjoner, er det ikke forklart hvorfor. Dette er ifølge ham en problemstillig ikke alle installatører nødvendigvis har satt seg inn i.

Det er ingen krav om å ta slike kurs, men Jostein Ween Grav, sjefingeniør i elsikkerhetsavdelingen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), sier at det er installatørens ansvar å sørge for at montøren kjenner til det gjeldende regelverket, som oppdateres med jevne mellomrom.

NELFO, foreningen for El- og IT-bedriftene i Norge, arrangerer kurs for sine 1450 medlemsbedrifter, forteller Jon-Steinar Hanstad, fagsjef elektroteknikk i NELFO.

Hanstad sier medlemmene generelt er opptatt av å holde seg oppdatert om endringene i normene. Han mener at elbilinstallasjoner er et nytt fagfelt for mange, og at det alltid vil være noe usikkerhet når normverket endres.

Hanstad mener at norske installatører stort sett er flike til å følge med på utviklingen.

Les også: – Nissan Leaf får 25 prosent større batteri

 <i>Bilde: Marius Valle</i>
Bilde: Marius Valle

Krav til installasjon

Kravene til ladeinstallasjoner omtales i delnorm 722 i NEK 400, og forteller blant annet at det skal være overspenningsvern, og jordfeilvern type B.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

5. februar gjorde NK64, komitéen som utarbeider NEK 400, en tolkning av eksisterende krav, og gjorde i praksis jordfeilvern type B til et krav. Slike jordfeilvern er normalt ikke installert i boliger, som stort sett har type A.

Er dette gjort feil, mangler installasjonen en viktig sikkerhetsmekanisme.

Et type A-vern kan settes ut av funksjon dersom likestrømsjordfeil, eller DC-komponenter, lekker tilbake på kursen. Dette kan oppstå etter likeretteren i elbilens lader.

Dette kan føre til at spolen i jordfeilvern av type A oppmagnetiseres, og at utløserstrømmen øker. Det gjør det vanskelig å vite hvor stor jordfeil som skal til før jordfeilbryteren løser seg ut.

I praksis betyr det at jordfeilvernet kan slutte å fungere, og at du risikerer å ikke oppdage en jordfeil som oppstår, enten i selve bilen eller et annet sted i kursen.

Type B-vern oppdager slike jordfeil, og vil løse ut dersom de oppstår. Slike feil kan oppstå uansett om du lader i stikkontakten eller med en dedikert ladestasjon.

Dersom ladestasjonen eller ladeboksen allerede har type B jordfeilvern integrert, er det imidlertid ingen krav til å også installere et slikt vern i kursen.

Det er heller ingen spesielle krav til installasjonen dersom du lader i en eksisterende kurs. Tolkningen er heller ikke tilbakevirkende, så har du fått en lader installert før februar, er den antakelig utstyrt med type A jordvern. Dette vil være godkjent.

Les også: Slik får du batteriet i elbilen til å vare

 <i>Bilde: Marius Valle</i>
Bilde: Marius Valle

Kan være mer alvorlig i blandet kurs

Lader du i en eksisterende kurs kan problemet bli større. Om jordfeilvernet settes ut av spill, er det ikke sikkert at det vil fungere om andre jordfeil samtidig skulle oppstå i kursen.

Har du et eldre elanlegg med felles jordvern for alle kurser, kan konsekvensen være at jordfeilvernet ikke fungerer på noen kurser når du lader bilen.

Det kan argumenteres for at du uansett burde vurdere å installere jordfeilvern type B dersom du uansett ikke har planer om å legge opp egen kurs.

Hanstad fraråder imidlerid all lading i en blandet kurs, og anbefaler at elbileiere heller får installert ladeuttak med type 2-kontakt og mode 3. I en slik kurs skal kravene i NEK 400 oppfylles.

Les også: Nå kommer trådløs lading av elbiler

Vanskelig å dokumentere

Sikkerhetsstyrelsen i Danmark, tilsvarende DSB i Norge, har tidligere gjort undersøkelser etter episoder som tyder på at et type A jordfeilvern ikke slår ut på grunn av DC-komponenter.

DSB har imidlertid ikke dokumentasjon på at dette skjer i praksis, ifølge Grav.

– Det er vanskelig å dokumentere når DC-komponenter vil kunne oppstå fra en elbil. Man kan koble mange forskjellige biler til et uttak, og det er vanskelig å vite hvilke biler som lager DC-komponenter. Det vil i praksis være helt umulig å sikre seg mot det, sier Hanstad.

I realiteten må du gjøre en analyse av nettet og bilen du skal bruke dersom du skal bruke et A-vern. Det vil i så fall si at du bare kan lade den ene bilen på uttaket. Det vil være både upraktisk og vanskelig å gjennomføre.

Les også: Høyest mulig score i testen var 100 poeng. Denne Tesla-en fikk 103

 <i>Bilde: Marius Valle</i>
Bilde: Marius Valle

Slik finner du kvalifisert installatør

Hanstad anbefaler uansett at du lader via en ladestasjon, og unngår å bruke vanlig stikkontakt. Har du en stikkontakt i garasjen er den antakelig ikke dimensjonert for den høye vedvarende lasten en elbil lager.

Elbilforeningens Haugneland mener at du i det minste bør få en elektriker til å undersøke elanlegget ditt før du bruker en ladekladd med vanlig støpsel, og at det beste vil være å få montert en ladestasjon.

Om du bestiller ladestasjon via bilforhandleren, vil dette være momsfritt så lenge det er en del av bilkjøpet. Da bør du også være ganske trygg på at bilforhandleren har valgt en installasjonsparter som har satt seg inn i regelverket.

– Det er alltid en utfordring å få all informasjon ut til alle. Når presiseringene i normen kommer, informerer vi alle medlemsbedriftene om dette. De fleste får det ganske fort med seg, siden det er stor interesse for NEK400, sier Hanstad.

NELFO, DSB, Elbilforeningen og NEK har gått sammen om å utgi en veileder til installatører. Denne ligger fritt tilgjengelig for alle, slik at alle interesserte skal ha mulighet til å sette seg inn i normen.

Ved å selv sette deg inn i veilederen har du mulighet til å stille installatøren de rette spørsmålene. Den er forfattet slik at også privatpersoner skal ha nytte av den. Dermed bør det også bli enklere å oppdage om installasjonen er gjort etter boken.

Stor guide: Hvilken elbil skal du kjøpe?

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.