Elbilsalget

Elbilandelen nærmer seg 10 prosent i Europa

Salget av dieselbiler er i fritt fall.

Det selges elbiler som aldri før i Europa.
Det selges elbiler som aldri før i Europa. (Eirik Helland Urke)

Salget av dieselbiler er i fritt fall.

Elbil er i ferd med å få skikkelig fotfeste i resten av Europa. I løpet av de siste 12 månedene var 9,7 prosent av alle registrerte biler i Vest-Europa rene elbiler, ifølge bilmarkedsanalytiker Matthias Schmidt.

Kurven peker definitivt oppover. I september var elbilandelen 15,9 prosent – den høyeste andelen noen gang. De siste 12 månedene ble det rullet ut 1,1 millioner nye elbiler på europeiske veier.

Vest-Europa er i denne sammenhengen definert som 18 land: EU-landene før utvidelsen i 2004, EFTA-landene og Storbritannia. 

Diesel i fritt fall

Det ser også ut som Vest-Europas tørst etter diesel definitivt er over. I september var andelen dieselbiler bare 3 prosentpoeng høyere enn elbilandelen. Dette inkluderer alle dieselhybrider. Analytikeren forventer at elbilandelen går forbi dieselandelen i desember. 

Dette er ingen overraskende utvikling. I løpet av tredje kvartal i år doblet andelen ladbare biler seg i Europa, ifølge bilbransjeorganisasjonen ACEA. Elbiler hadde 9,8 prosent markedsandel dette kvartalet, mens ladbare hybrider fulgte tett med 9,1 prosent.

Samtidig skrumpet salget av bensinbiler med 8,1 prosentpoeng og diesel med 10 prosentpoeng, til henholdsvis 39,5 og 17,6 prosent markedsandel.

Elbilveksten drives ifølge ACEA av insentivordninger Europa rundt. I løpet av kvartalet vokste elbilregistreringene mye i alle de fire store bilmarkedene. I Italia gikk registreringene opp 122 prosent, i Tyskland 62,7 prosent, i Frankrike 34,6 prosent og i Spania 21,8 prosent. Dette i forhold til samme kvartal i 2020.

Av alle drivlinjer er det ikke-ladbare hybrider som er det mest populære alternativet til tradisjonelle drivlinjer i Europa.

Biler som går på gass har vært et relativt populært alternativ noen steder i Europa, i tredje kvartal ble salget av slike biler nær halvert. Dette skyldes redusert etterspørsel i Italia.

Store forskjeller i Vest-Europa

Analytiker Schmidts tall for Vest-Europa viser at det er store forskjeller på elbilsalget fra land til land. Foruten 63 prosent elbilandel i Norge i perioden i 2021 til og med september, er andelen 10 prosent eller høyere på Island, i Sverige, Østerrike, Nederland, Tyskland, Sveits, Danmark og Storbritannia. 

Elbilsalget er tregest, både i markedsandel og absolutte tall, i Hellas. Der var 2 prosent av alle registrerte biler i løpet av årets ni første måneder elbiler. Det tilsvarer omtrent 1000 biler. Andelen er like lav i Spania, men utgjør 15.000 biler.

Les også

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå