Elbil

Elbil er sistevalg i distriktene

Elbiler er i flertall når det gjelder solgte nybiler i landet. Men i distriktene er situasjonen annerledes. Der er elbil fortsatt sistevalg. 

Skepsis til rekkevidden i norsk vintervær samt store avstander og få ladepunkter; gjør at det er få i distriktene som har elbil som førstevalg, viser en kartlegging av Adresseavisen.
Skepsis til rekkevidden i norsk vintervær samt store avstander og få ladepunkter; gjør at det er få i distriktene som har elbil som førstevalg, viser en kartlegging av Adresseavisen. (Foto: Erlend Aas / NTB)

Elbiler er i flertall når det gjelder solgte nybiler i landet. Men i distriktene er situasjonen annerledes. Der er elbil fortsatt sistevalg. 

I klimameldingen skriver regjeringen at elbil skal bli et naturlig valg for norske bilister. Men i en kartlegging foretatt av Adresseavisen viser det seg at det er langt igjen i distriktene.

Faktisk er det under 5 prosent elbiler i personbilparken i 26 av 38 trønderske kommuner, selv om elbilandelen er det dobbelte i Trøndelag totalt sett, skriver avisen.

Også i de andre fylkene i landet er det distriktsbilistene som drar ned elbilandelen, viser beregninger av elbilandeler for de minste kommunene i hvert fylke.

Skepsis til elbiler i kaldt klima og for få ladestasjoner som gir bekymring om rekkevidden, er hovedårsakene.

MDG ønsker at regjeringen legger en detaljert plan for hvordan det skal kunne bli nok hurtigladere i landet. Og SV mener det haster med å utvide ladekapasiteten.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) er skeptisk til å lage noen plan, men sier at han uansett tror at elbilandelen vil øke framover – også i distriktene.

– Ja, det tror jeg. Fordi det er den veien utviklingen går, sier Rotevatn.

Les også

Kommentarer (84)

Kommentarer (84)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå