Skipet var på vei fra Bergen mot Kirkenes da en elektromotor som driver en av de to Azipullpropellene akter, sluttet å virke mandag 30. oktober.
Kapteinen på Havila Kystruten bestemte seg for å gå til kai i Trondheim. Passasjerene ble tilbudt alternative reiser eller kompensasjon.
Sjøfartsdirektoratet kom om bord i skipet tirsdag for å gjøre sine undersøkelser.
Det er Kongsberg Maritime som har levert framdriftssystemet, mens elmotoren er produsert av den tyske leverandøren Ramme. Pumpen erstattes med en fra danske Danfoss.
Skipet er nå ved Fosen Verft, hvor en ny elmotor blir montert. En reservemotor befant seg allerede i Norge.
Skipet skal tilbake i normal rute fra Bergen 8. november.
Kommunikasjonsdirektør Lasse Vangenstein i Havila Kystruten sier til TU at de undersøker de andre skipene med tilsvarende elmotorer.
– Vi skal til bunns i dette og finne rotårsaken til at motoren stanset, sier Vangenstein til TU.
Havila Pollux
Verft: Tersan Shipyard
Byggenummer: 1093
Design: Hav 932
Lengde: 124,1 meter
Bredde: 22 meter
Tonnasje: 15.471
Rederi: Havila Kystruten
Motor: Bergen Engines
PM tunnel-thruster: Kongsberg Maritime
Azipull Propell: Kongsberg Maritime
Batteripakke: 6102 kWh fra Corvus
Navigasjon & Kommunikasjon:
Brannslukningsutstyr: Survitec
Livbåter: Palfinger Marine Safety
Kapasitet: 640 passasjerer

Kjøper britiske fregatter: : – Den beste fregatten for Norge
.jpg)






