SAMFERDSEL

Ekspert om den unike Follobane-løsningen: – Føles som en snarvei 

– Jording i begge ender er det rimeligste, sier ekspert. Han synes det er rart at de brukte denne løsningen, gitt de mange milliardene som er brukt i prosjektet.

Kombinasjonen av jording i begge ender av høyspentkabelen og autotransformator kan ha en sårbarhet, sier professor Hans Kristian Høidalen ved NTNU. Avbildet er et autotransformator-anlegg på Follobanen ved Ski Stasjon.
Kombinasjonen av jording i begge ender av høyspentkabelen og autotransformator kan ha en sårbarhet, sier professor Hans Kristian Høidalen ved NTNU. Avbildet er et autotransformator-anlegg på Follobanen ved Ski Stasjon. Foto: Eirik Helland Urke

Follobanen måtte stenges en drøy uke etter åpningen i desember. Årsaken var knyttet til returstrømanlegget, fortalte Bane Nor 3. januar. Anlegget var unikt og uprøvd i Norge. Det måtte reprosjekteres og bygges om til en mer klassisk og etablert løsning før banen kunne åpnes igjen. 

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.