Bruer

E6 Gudbrandsdalen: Ny og bredere bru over Ula står ferdig

Fredag markerte Vegvesenet at det ti måneder lange prosjektet på E6 på Selsverket er ferdig.

Nye Ula bru på E6 på Selsverket i Gudbrandsdalen. Fv. Endre Solberg og Renate Hagelien, Stian Brenden Maskinservice, prosjektleder Vegar Antonsen, byggeleder Henrik Eineteig Wedum og seksjonsleder Jan Nørstegård i Statens vegvesen, samt virksomhetsleder Rune Grindstuen og ordfører Eldri Siem, Sel kommune.
Nye Ula bru på E6 på Selsverket i Gudbrandsdalen. Fv. Endre Solberg og Renate Hagelien, Stian Brenden Maskinservice, prosjektleder Vegar Antonsen, byggeleder Henrik Eineteig Wedum og seksjonsleder Jan Nørstegård i Statens vegvesen, samt virksomhetsleder Rune Grindstuen og ordfører Eldri Siem, Sel kommune. Foto: Eli Ramstad, Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
7. des. 2020 - 05:58

E6 på Selsverket har fått ny, bredere bru over elva Ula. I tillegg er krysset nord for brua bygd om og blitt mer oversiktlig. Nå er det både tryggere og enklere å ta seg fram på E6 og i nærmiljøet for kjørende, gående og syklende, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Både vei og jernbane ble tatt av skredet ved Nesvatnet i Levanger.
Les også:

Jernbanen rammes av skred og flom: – En fortvilet situasjon

Smal, gammel bru og uoversiktlig kryss

Gamle Ula bru på E6 var så smal at to tungbiler knapt kunne møtes uten at speilene tok inni hverandre. Det førte ofte til kraftige nedbremsinger og farlige situasjoner. I tillegg var et uoversiktlig kryss mellom E6 og en kommunal vei rett nord for brua med på å skape trafikkfarlige situasjoner.

Dette er bygd på E6 ved Selsverket

  • Ca. 600 meter ny lokalvei (erstatning for tidligere «Verkensbakken» som endte i trafikkfarlig kryss rett nord for brua)
  • Ny bru med tilhørende justering av veilinje 
  • Ny gang- og sykkelvei under brua
  • Nytt overvannssystem som skal håndtere alt vann i lukket system

Ny bru

  • Lengde: 42 meter
  • Bredde: 15 meter (inkl. 10 meter kjørebane, 3,5 meter gang- og sykkelveg)

Byggetid hele prosjektet

  • Ca. 10 måneder

Totalkostnad 

  • Ca. 74 millioner kroner

Byggherre 

  • Statens vegvesen

Entreprenør 

  • Stian Brenden Maskinservice, med underentreprenør Christie & Opsahl på bruarbeider

– Dette området er blitt karakterisert som et av de farligste punktene på E6 i Gudbrandsdalen. Vi er veldig glade og fornøyde over at vi endelig har fått gjort noe med det, sa seksjonsleder Jan Nørstegård under åpningsmarkeringen 4. desember. Han berømmet Stian Brenden Maskinservice for godt samarbeid og vel utført arbeid.

– Nå er det blitt bedre for de fleste her. Det er bedre for E6-trafikken som har fått ei bred bru. Krysset er flyttet så det er ikke farlig lenger, og forholdene for gående og syklende er blitt mye bedre. De har fått gang- og sykkelvei over brua og mulighet til å krysse E6 på en trygg måte på gang- og sykkelvei under brua.

Grønne havner gir flere klima- og miljøgevinster på én gang. Men dette vil kreve mye strøm, skriver innleggsforfatterne.
Debatt

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Sikret vannkilde

Det viktigste med prosjektet for ordfører Eldri Siem er at det er blitt en trafikksikker vei gjennom kommunen.

– Vi har hatt noen situasjoner der lastebiler har stått med snuta ned i elva her. Nå har vi fått ei bru der de kan møtes på en sikker måte.

Siem trakk også fram sikringa av grunnvannskilden som har vært en del av prosjektet og et samarbeid mellom kommunen og Statens vegvesen.

– Når det har vært ulykker her har vi vært bekymra for at Ula og grunnvannskilden vår skulle bli forurenset. Det trenger vi ikke å være lenger. Nå blir alt vannet håndtert i et lukket system, sa hun.

Til slutt takket Siem for den nye, trafikksikre kryssløsningen nord for brua, inkludert bygginga av den kommunale veistubben i til knytning til krysset.

– Alt dette er veldig bra for kommunen og de som bor her, sa ordføreren under markeringen.

Den gamle jernbanebrua var 3,9 meter høy.
Les også:

Bane Nor bekrefter tabbe: Har bygget jernbane­undergangen for lav

Finpuss til våren

I løpet av denne uka kommer det siste rekkverket på plass på E6. Asfaltering av lokalveien og gang- og sykkelveien under brua må vente til våren. Det samme må istandsettingen av området rundt brua. Gang- og sykkelveien under brua kan likevel tas i bruk allerede nå. Den blir brøytet i vinter.

Rasområdet er til venstre bak i bildet, og den midlertidige veien går på oversiden av bebyggelsen.
Les også:

Midlertidig E6 i Levanger åpner lørdag

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.