E6 Gudbrandsdalen

E6 gjennom Ringebu: Etterlengtet og spesiell gang- og sykkelbru har åpnet

Anlegg Øst er ferdig med 52 meter lang buebru i tre med betongdekke.

Ordfører Arne Fossmo i Ringebu åpnet Våla gang- og sykkelbru 18. desember. Odd Inge Aaheim, Anlegg Øst (t.v.) og Henrik Eineteig Wedum, Statens vegvesen holdt i hver sin ende av snora. Bak ordføreren står Jan Nørstegård i Statens vegvesen.
Ordfører Arne Fossmo i Ringebu åpnet Våla gang- og sykkelbru 18. desember. Odd Inge Aaheim, Anlegg Øst (t.v.) og Henrik Eineteig Wedum, Statens vegvesen holdt i hver sin ende av snora. Bak ordføreren står Jan Nørstegård i Statens vegvesen. Foto: Eli Ramstad, Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
19. des. 2020 - 14:34

Fredag 18. desember klipte ordfører Arne Fossmo snora for den etterlengtede gang- og sykkelbrua langs E6 i Ringebu. Flere års bekymring for trafikksikkerheten til de myke trafikantene langs E6 gjennom Ringebu sentrum er over.

Med ny, separat gang- og sykkelbru ved siden av den smale, trafikkerte E6-brua, kan både små og store puste lettet ut. Nå slipper de å gå og sykle med biler og store trailere bare centimeter unna.

Hurtiglade-selskapene i Norge har sagt nei til felles apper og kortbetaling. I etterpåklokskapens lys burde politikerne grepet inn for lenge siden.
Kommentar

Hurtiglade-selskapene måtte dras etter håret – og stritter fortsatt imot

Spesiell gang- og sykkelbru

Åpningen av Våla gang- og sykkelbru var begrenset på grunn av pandemien, men som seksjonsleder Jan Nørstegård i Statens vegvesen sa da han ønsket ordfører, elever fra Ringebu ungdomsskole og media velkommen:

– Det er en kjempefin dag i dag! Vi er ferdig med ei etterlengtet bru. Vi har lagt til rette for at gående og syklende kan komme seg trygt fram over Våla og slippe å gå på den gamle, trange brua på E6, sa han, ifølge en pressemelding fra Vegvesenet.

Våla gang- og sykkelbru

  • Brutype: Buebru i tre med betongdekke
  • Lengde: 52 meter
  • Gangbredde: 3 meter
  • Kostnad: 27 millioner kroner
  • Byggetid: Februar-desember 2020
  • Byggherre: Statens vegvesen
  • Entreprenør: Anlegg Øst
  • Prosjektering: Norconsult

Nørstegård påpekte at Ringebu har fått ei flott bru:

– Det finnes vel ikke maken når det gjelder denne typen bru på gang- og sykkelvei. Denne brutypen er brukt på noen kjørebruer, men aldri på gang- og sykkelbruer, så vidt jeg vet.

Anlegg Øst Entreprenør har bygd gang- og sykkelbrua på oppdrag fra Statens vegvesen. Byggingen startet i februar i år og har gått helt etter planen.

«Hydra» er verdens første ferge på flytende hydrogen. Den går mellom Hjelmeland og Nesvik i Rogaland, som en del av riksvei 13.
Debatt

28 nye kystvaktfartøy bør bidra til klimamålene

Takknemlig ordfører

Elever fra Ringebu ungdomsskole var de første til å krysse den nye gang- og sykkelbrua. Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen
Elever fra Ringebu ungdomsskole var de første til å krysse den nye gang- og sykkelbrua. Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen

Ordfører Arne Fossmo var strålende fornøyd med den nye brua: – Vi begynte å mase om den så tidlig som i 2017. Det har vært mange henvendelser fra foreldre og andre myke trafikanter om den manglende trafikksikkerheten på E6-brua. Norges Lastebileierforbund har også vært veldig opptatt av trafikksikkerheten og hvor trangt det er på E6-brua når to lastebiler møtes, sa han.

– Nå er brua ferdig. Ringebu kommune er veldig takknemlig for at prosjektet er realisert, sa ordføreren. Han roste Statens vegvesen som har vist velvilje til å være med på å ta trafikksikkerheten gjennom Ringebu sentrum på alvor, og Trygg Trafikk for veiledning og støtte.

Betongelementene i Strindheimstunnelen må fjernes i forbindelse med sikringsarbeidet, etter at det ble oppdaget sprekker i berget bak elementene under en inspeksjon.
Les også:

Oppdaget store sprekker i ti år gammel tunnel – slik skal den sikres

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.