E6 GUDBRANDSDALEN

E6 gjennom Ringebu: Etterlengtet og spesiell gang- og sykkelbru har åpnet

Anlegg Øst er ferdig med 52 meter lang buebru i tre med betongdekke.

Ordfører Arne Fossmo i Ringebu åpnet Våla gang- og sykkelbru 18. desember. Odd Inge Aaheim, Anlegg Øst (t.v.) og Henrik Eineteig Wedum, Statens vegvesen holdt i hver sin ende av snora. Bak ordføreren står Jan Nørstegård i Statens vegvesen.
Ordfører Arne Fossmo i Ringebu åpnet Våla gang- og sykkelbru 18. desember. Odd Inge Aaheim, Anlegg Øst (t.v.) og Henrik Eineteig Wedum, Statens vegvesen holdt i hver sin ende av snora. Bak ordføreren står Jan Nørstegård i Statens vegvesen. Foto: Eli Ramstad, Statens vegvesen
19. des. 2020 - 14:34

Fredag 18. desember klipte ordfører Arne Fossmo snora for den etterlengtede gang- og sykkelbrua langs E6 i Ringebu. Flere års bekymring for trafikksikkerheten til de myke trafikantene langs E6 gjennom Ringebu sentrum er over.

Med ny, separat gang- og sykkelbru ved siden av den smale, trafikkerte E6-brua, kan både små og store puste lettet ut. Nå slipper de å gå og sykle med biler og store trailere bare centimeter unna.

– Å kaste alle elbilene ut, er for strengt, mener Elbilforeninens leder Christina Bu.
Les også

Elbilforeningen vil ha tilgang til kollektivfeltet i helgene i Stor-Oslo

Spesiell gang- og sykkelbru

Åpningen av Våla gang- og sykkelbru var begrenset på grunn av pandemien, men som seksjonsleder Jan Nørstegård i Statens vegvesen sa da han ønsket ordfører, elever fra Ringebu ungdomsskole og media velkommen:

– Det er en kjempefin dag i dag! Vi er ferdig med ei etterlengtet bru. Vi har lagt til rette for at gående og syklende kan komme seg trygt fram over Våla og slippe å gå på den gamle, trange brua på E6, sa han, ifølge en pressemelding fra Vegvesenet.

Vis mer

Nørstegård påpekte at Ringebu har fått ei flott bru:

– Det finnes vel ikke maken når det gjelder denne typen bru på gang- og sykkelvei. Denne brutypen er brukt på noen kjørebruer, men aldri på gang- og sykkelbruer, så vidt jeg vet.

Anlegg Øst Entreprenør har bygd gang- og sykkelbrua på oppdrag fra Statens vegvesen. Byggingen startet i februar i år og har gått helt etter planen.

ZEG Power og H2 Production kjører i gang anlegget. Da oppstår det av og til noen utfordringer som løsese i fellesskap, her ved Marlene Solheim, ansatt i Petrolink og innleid til ZEG og Tina Rykkel Blom, som er prosessoperatør i H2 Production.
Les også

– Dette er en verdensledende teknologi

Takknemlig ordfører

Elever fra Ringebu ungdomsskole var de første til å krysse den nye gang- og sykkelbrua. <i>Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen</i>
Elever fra Ringebu ungdomsskole var de første til å krysse den nye gang- og sykkelbrua. Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen

Ordfører Arne Fossmo var strålende fornøyd med den nye brua: – Vi begynte å mase om den så tidlig som i 2017. Det har vært mange henvendelser fra foreldre og andre myke trafikanter om den manglende trafikksikkerheten på E6-brua. Norges Lastebileierforbund har også vært veldig opptatt av trafikksikkerheten og hvor trangt det er på E6-brua når to lastebiler møtes, sa han.

– Nå er brua ferdig. Ringebu kommune er veldig takknemlig for at prosjektet er realisert, sa ordføreren. Han roste Statens vegvesen som har vist velvilje til å være med på å ta trafikksikkerheten gjennom Ringebu sentrum på alvor, og Trygg Trafikk for veiledning og støtte.

Når energibrønnene og energisentralen er ferdig høsten 2024, får UiS et overskudd på geotermisk energi som kan dekke varme-/kjøling for ytterligere 10.000 m2. – Vi skal bruke energisentralen til å forske på hva som er optimal utnyttelse av bergvarme, sier professor Mohsen Assadi (t.h.). Her sammen med rådgiver Øyvind Beguia Hustoft.
Les også

Universitetet reduserer CO2-utslippet med 80 prosent og sparer 5 GWh til varme og kjøling

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.