e39

E39: Satset på estetikk og smarte kummer

Når Statens vegvesen nylig skulle montere nye kummer i Stavanger-området, ble det både mer praktiske og mer estetiske løsninger.

Grøfteplate langs E39 mellom Eiganestunnelen og Sandnes.
Grøfteplate langs E39 mellom Eiganestunnelen og Sandnes. Foto: Tor Skårland/Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
4. juli 2022 - 11:22

I området mellom Eiganestunnelen og Sandnes ble det dermed montert såkalte grøfteplater, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

– I forhold til den tradisjonelle løsningen, som er å legge kummene rett ned i asfalten, gir denne løsningen gevinst på flere områder, sier byggeleder Tor Skårland.

  • Estetisk sett ser det det bedre ut.
  • Det har lengre levetid.
  • Miljømessig gevinst: Nå trenger ikke entreprenør reise ut og fjerne gras etter kantslått, for dette graset går rett i kummene.
  • Dessuten gir det bedre kontroll enn ved tradisjonelle kummer som er lagt rett i asfalten, siden de kan forsvinne under gras.

Tor Skårland har tidligere gjort mye for estetikken langs riks- og europaveiene i Stavanger-området, for eksempel med kreativ utforming av blomsterbed langs veiene, med blomster i formasjoner som hjerte, sol og slange.

Per 1. september hadde Equinor samlet inn 14.000 liter med oljeklumper. Hele aksjonen har kostet selskapet mer enn 120 millioner kroner.
Les også:

Njord-aksjonen har kostet Equinor mer enn 120 millioner kroner

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.