Statens vegvesen har lyst ut oppdraget med å oppgradere Seltatunnelen og Borgundtunnelen på E16. Begge tunnelene ligger i østre del av Lærdal kommune i Vestland fylke.
Tunnelene skal totalrenoveres, og alt av elektriske og styringstekniske installasjoner skal skiftes ut. Det betyr blant annet montering av LED-ledelys gjennom begge tunnelene, nødstasjonsskap og -kiosker, hovedtavler og nødstrømstavler, UPS-anlegg, telefonsentraler, bommer med kamera, skilt og veilys og tunnelarmaturer for LED-lys.
![Seltatunnelen er 1632 meter lang. <i>Foto: Google Maps</i>](https://images.gfx.no/290x/2590/2590242/Seltatunnelen.jpg)
Også det bygningstekniske og anleggstekniske utstyret skal oppgraderes. Blant annet skal det legges ca. 20.000 kvadratmeter asfalt, og påføres ca. 14.700 meter veimerking.
Det skal også påføres 4900 kvadratmeter PE-skum, og settes inn ca. 4300 sikringsbolter. I tillegg skal det blant annet monteres nye kummer og sluk og tekniske bygg.
Entreprenøren må også sørge for trafikkavvikling i tunnelene i byggeperioden. Det innebærer byggearbeider og kolonnekjøring med ledebil mellom klokka 20.00 og 06.00.
![Forsvarsminister Bjørn Arild Gram på vei ned leideren på KV Bjørnøya. Kystvaktfartøyet er bygget på Vard Langsten. Verfttsdirektøren hevder at de også kan bygge fregatter.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835351/original.jpg)
Forsvarets gigantsatsing: Utelukker ikke at fregatter og andre fartøy vil bygges i utlandet
Fire skal prekvalifiseres
Oppdraget er lyst ut som konkurranse med forhandling etter forutgående prekvalifisering, og Vegvesenet planlegger å velge ut fire kvalifiserte leverandører som vil bli invitert til å inngi tilbud og delta i forhandlingene.
Det er planlagt å avholde en tilbudskonferanse 19. august på Fleischers hotell i Voss, men hvis koronasituasjonen gjør det nødvendig, kan det bli avholdt digital tilbudskonferanse.
Fristen for å melde interesse for kontrakten er 8. september, og ferdigstillelsesdatoen er satt til 1. februar 2023. Fristene kan imidlertid bli endret hvis koronasituasjonen tilsier det.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
![Entreprenøren sliter med vann i den nye Mossetunnelen.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845246/IMG_8832-Edit.jpg)
Store vannproblemer: Klarer ikke tette den nye Mossetunnelen
Mange likheter på tunnelanleggene
Seltatunnelen er 1632 meter lang og ble åpnet i 2003, mens Borgundtunnelen er 3050 meter lang og ble åpnet i 2004. Begge tunnelene har tunnellprofil T9, fri høyde på 4,5 meter, to 3,25 meter brede kjørefelt og fartsgrense på 80 kilometer i timen.
Seltatunnelen har maks stigning på tre prosent og tungtrafikkandel på 26 prosent, mens Borgundtunnelen har maks stigning på fire prosent, og 27 prosent tungtrafikkandel.
![Den kommende redningsskøyta blir Norges største. Den skal kombinere stor rekkevidde med fart og slepekraft.](https://images.gfx.no/130x87/2847/2847623/dba175ab-32e6-415a-8717-01fe69cb5715-w_960.png)
Skal bygge Norges største redningsskøyte