LAKSELUS

Dreper lakselus i ombygd dykkerskip

I løpet av en time kan 150 tonn laks få fjernet lakselusen ved hjelp av en ny metode, plassert om bord i et ombygd offshoreskip.

Eva Elisabeth kan ligge på dynamisk posisjonering (DP) og suge opp 150 tonn laks i timen som fordeles på to Thermolicer-anlegg. I løpet av 90 sekunder i 30 grader, dør lakeslusen og faller av.
Eva Elisabeth kan ligge på dynamisk posisjonering (DP) og suge opp 150 tonn laks i timen som fordeles på to Thermolicer-anlegg. I løpet av 90 sekunder i 30 grader, dør lakeslusen og faller av. (Bilde: Bremnes Shipping)

I løpet av en time kan 150 tonn laks få fjernet lakselusen ved hjelp av en ny metode, plassert om bord i et ombygd offshoreskip.

Bremnes Seashore har plassert to behandlingsanlegg om bord i et tidligere tyrkisk dykker- og forskningsskip.

Metoden, Thermolicer, er utviklet av Ocea, som nå er en del av Steinsvik AS.

Bremnes Seashore har testet ut, tilpasset og fått metoden godkjent av norske veterinærmyndigheter.

Naturlig metode

– Dette er den beste metoden å fjerne lakselus på uten å bruke medikamenter, sier salgs- og markedssjef Simon Nesse Økland til Teknisk Ukeblad.

Ocea startet utviklingen av Thermolicer allerede på 90-tallet, men ikke tatt ut i fullskala i Norge.

Det ble den først i Chile på slutten av 2000-tallet, da landets oppdrettsindustri ble nær utradert av lakselus.

Utviklingssjef Geir Magne Knudsen i Bremnes Seashore var i Chile og fikk se metoden i bruk.

Tungvint

Oppdrettsselskapet bestemte seg for å prøve det ut. Etter grundig testing og vurdering, fant selskapet i mai 2015 ut at metoden var forsvarlig. 

Et Thermolicer-anlegg ble plassert på en lekter og tauete rundt til merdene når det var behov for avlusing og været tillot det.

– Det var lite effektivt og krevde at vi hele tiden hadde båt tilgjengelig til å taue lekteren. Ideen om å plassere Thermolicer på et selvgående fartøy ble født, sier Økland til TU.

100 millioner

Nå har Bremnes Seashore startet rederiet Bremnes Shipping og brukt 100 millioner kroner på å kjøpe det 10 år gamle tyrkiske fartøyet, bygge det om og installere to Thermolicer-anlegg.

I Thermoliceren suges laksen opp med vakuumpumper og bades i 30 grader varmt vann i 90 sekunder. Lakselusen dør og faller av.  Vannet filtreres og død lakselus fjernes og destrueres.

Med to anlegg vil kapasiteten kunne bli 150 tonn i timen. Hvert anlegg er på størrelse med en 20-fots container.

Bremnes Seashore

2014-tall:

260 ansatte

3 egne settefiskanlegg

21 matfiskkonsesjoner

23 lokaliteter

Produksjon: 200-300 tonn per dag, tilsvarende 12-18 fulle trailere

Omsetning: 1.380 millioner kroner

Salma-kvalitet

- Vi har grundig dokumentasjon på at laksen ikke tar skade og at kvaliteten på laksen ikke forringes, sier Økland.

Bremnes Seashore skal i år feire 10-årsjuibleuum for Salma-laksen. Hadde varmebehandlingen for å fjerne lakselus forringet kvaliteten på laksekjøttet, ville ikke selskapet tatt det i bruk, hevder Økland.

Det ombygde skipet døpes i Haugesund på lørdag. «Eva Elisabeth» blir da vedens første avlusingsskip med Thermolicer.

- Vi kaller den en «brannbåt» og håper den skal ligge mest mulig til kai. Vi jobber mot å forebygge lakselus og forsker på metoder som skal fjerne lakselusproblemet. «Eva Elisabeth» skal bare rykke ut dersom det skulle oppdages lakselus likevel, sier Knudsen.

Kommentarer (15)

Kommentarer (15)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå