Det ekstremt avanserte og ekstremt dyre bombeflyet hadde nesten 20 år med perfekt ulykkesstatistikk fram til sist lørdag. (Bilde: Technical Sgt Cecilio Ricardo)
Amatøropptak fra flystripa på Anderson-basen på Guam viser hvordan B-2-flyet går i bakken rett etter take-off. (Bilde: US Air Force)
"Spirit of Kansas" var ett av 21 produserte B-2-fly og kostet sju milliarder kroner.

Dråpen som fikk stealthflyet til å styrte

B-2 Spirit

  • Bygget av: Northrop Grumman med underleveranser fra Boeing Military Airplanes, Hughes Radar Systems, General Electric og Vought Aircraft Industries
  • Motorer: Fire General Electric F118-GE-100
  • Skyvkraft: 17.300 pund per motor
  • Vingespenn: 52,12 meter
  • Lengde: 20,9 meter
  • Høyde: 5,1 meter
  • Vekt: 72.575 kilo
  • Maksimum takeoff-vekt: 152.634 kilo
  • Drivstoffkapasitet: 75.750 kilo
  • Bombelast: 18.144 kilo
  • Hastighet: Under lydens hastighet
  • Rekkevidde: 6.000 nautiske mil, over 11.000 kilometer
  • Mannskap: To piloter, hvorav en er mission commander
  • Første flyging: 17. juli 1989

Vanndråper, eller fuktighet, på fartsmålerne var årsaken til at B-2-flyet «Spirit of Kansas» gikk i bakken rett etter take-off fra den militære flyplassen Andersen på stillehavsøya Guam lørdag 23. februar.

Les også: Stealthflyet tok fyr

21 er blitt 20

Feilinformasjon

Tre av de 24 lufttrykkssensorene på flyet, som måler hastigheten, fôret styringssystemet med feil informasjon. Flycomputeren trodde hastigheten var nådd take-off-hastigheten på 140 knop, mens flyet i virkeligheten holdt 130 knops fart.

Deretter tolket sensorene det som at flyet hadde snuta ned, og før pilotene rakk å korrigere hadde kontrollsystemet dratt flyet i en krapp 30-31 graders stigning. Kombinert med lav fart førte dette til at flyet stallet og rullet over til venstre før det gikk i bakken. Begge pilotene rakk å skyte seg ut og berget livet.

Video-opptak fra krasjet og hele havarikommisjonens rapport kan leses her

Glemte varmeknep

Ifølge Aviation Week har det vært flere uønskede hendelser knyttet til fukt på lufttrykksmålerne siden B-2-flyene først ble stasjonert på den framskutte basen på Guam i 2004. «Knepet» har vært å skru på varmen på de såkalte pitot-rørene for å få vannet til å fordampe.

Denne kunnskapen hadde imidlertid ikke blitt spredt via formelle kanaler hos vedlikeholdsmannskapet på Guam, og pitot-varmen var ikke skrudd på da sensorene ble kalibrert på ulykkesflyet.

Sju milliarder kroner

Ifølge det amerikanske forsvaret kostet B-2 Spirit-flyet 1,4 milliarder dollar, eller rundt sju milliarder kroner.

Dette er den første ulykken med flytypen som har 20 års operativ tjeneste på vingene.

Det er produsert 21 B-2-fly. 15 av de gjenværende 20 er i tjeneste og opererer fra hjemmebasen Whiteman i Missouri.