B-2 Spirit
- Bygget av: Northrop Grumman med underleveranser fra Boeing Military Airplanes, Hughes Radar Systems, General Electric og Vought Aircraft Industries
- Motorer: Fire General Electric F118-GE-100
- Skyvkraft: 17.300 pund per motor
- Vingespenn: 52,12 meter
- Lengde: 20,9 meter
- Høyde: 5,1 meter
- Vekt: 72.575 kilo
- Maksimum takeoff-vekt: 152.634 kilo
- Drivstoffkapasitet: 75.750 kilo
- Bombelast: 18.144 kilo
- Hastighet: Under lydens hastighet
- Rekkevidde: 6.000 nautiske mil, over 11.000 kilometer
- Mannskap: To piloter, hvorav en er mission commander
- Første flyging: 17. juli 1989
Vanndråper, eller fuktighet, på fartsmålerne var årsaken til at B-2-flyet «Spirit of Kansas» gikk i bakken rett etter take-off fra den militære flyplassen Andersen på stillehavsøya Guam lørdag 23. februar.
Les også: Stealthflyet tok fyr


Feilinformasjon
Tre av de 24 lufttrykkssensorene på flyet, som måler hastigheten, fôret styringssystemet med feil informasjon. Flycomputeren trodde hastigheten var nådd take-off-hastigheten på 140 knop, mens flyet i virkeligheten holdt 130 knops fart.
Deretter tolket sensorene det som at flyet hadde snuta ned, og før pilotene rakk å korrigere hadde kontrollsystemet dratt flyet i en krapp 30-31 graders stigning. Kombinert med lav fart førte dette til at flyet stallet og rullet over til venstre før det gikk i bakken. Begge pilotene rakk å skyte seg ut og berget livet.
Video-opptak fra krasjet og hele havarikommisjonens rapport kan leses her
Glemte varmeknep
Ifølge Aviation Week har det vært flere uønskede hendelser knyttet til fukt på lufttrykksmålerne siden B-2-flyene først ble stasjonert på den framskutte basen på Guam i 2004. «Knepet» har vært å skru på varmen på de såkalte pitot-rørene for å få vannet til å fordampe.
Denne kunnskapen hadde imidlertid ikke blitt spredt via formelle kanaler hos vedlikeholdsmannskapet på Guam, og pitot-varmen var ikke skrudd på da sensorene ble kalibrert på ulykkesflyet.
Sju milliarder kroner
Ifølge det amerikanske forsvaret kostet B-2 Spirit-flyet 1,4 milliarder dollar, eller rundt sju milliarder kroner.
Dette er den første ulykken med flytypen som har 20 års operativ tjeneste på vingene.
Det er produsert 21 B-2-fly. 15 av de gjenværende 20 er i tjeneste og opererer fra hjemmebasen Whiteman i Missouri.