MOTOR

Dråpen som fikk stealthflyet til å styrte

Det ekstremt avanserte og ekstremt dyre bombeflyet hadde nesten 20 år med perfekt ulykkesstatistikk fram til sist lørdag.
Det ekstremt avanserte og ekstremt dyre bombeflyet hadde nesten 20 år med perfekt ulykkesstatistikk fram til sist lørdag.

B-2 Spirit

  • Bygget av: Northrop Grumman med underleveranser fra Boeing Military Airplanes, Hughes Radar Systems, General Electric og Vought Aircraft Industries
  • Motorer: Fire General Electric F118-GE-100
  • Skyvkraft: 17.300 pund per motor
  • Vingespenn: 52,12 meter
  • Lengde: 20,9 meter
  • Høyde: 5,1 meter
  • Vekt: 72.575 kilo
  • Maksimum takeoff-vekt: 152.634 kilo
  • Drivstoffkapasitet: 75.750 kilo
  • Bombelast: 18.144 kilo
  • Hastighet: Under lydens hastighet
  • Rekkevidde: 6.000 nautiske mil, over 11.000 kilometer
  • Mannskap: To piloter, hvorav en er mission commander
  • Første flyging: 17. juli 1989

Vanndråper, eller fuktighet, på fartsmålerne var årsaken til at B-2-flyet «Spirit of Kansas» gikk i bakken rett etter take-off fra den militære flyplassen Andersen på stillehavsøya Guam lørdag 23. februar.

Les også: Stealthflyet tok fyr

21 er blitt 20

Feilinformasjon

Tre av de 24 lufttrykkssensorene på flyet, som måler hastigheten, fôret styringssystemet med feil informasjon. Flycomputeren trodde hastigheten var nådd take-off-hastigheten på 140 knop, mens flyet i virkeligheten holdt 130 knops fart.

Deretter tolket sensorene det som at flyet hadde snuta ned, og før pilotene rakk å korrigere hadde kontrollsystemet dratt flyet i en krapp 30-31 graders stigning. Kombinert med lav fart førte dette til at flyet stallet og rullet over til venstre før det gikk i bakken. Begge pilotene rakk å skyte seg ut og berget livet.

Video-opptak fra krasjet og hele havarikommisjonens rapport kan leses her

Glemte varmeknep

Ifølge Aviation Week har det vært flere uønskede hendelser knyttet til fukt på lufttrykksmålerne siden B-2-flyene først ble stasjonert på den framskutte basen på Guam i 2004. «Knepet» har vært å skru på varmen på de såkalte pitot-rørene for å få vannet til å fordampe.

Denne kunnskapen hadde imidlertid ikke blitt spredt via formelle kanaler hos vedlikeholdsmannskapet på Guam, og pitot-varmen var ikke skrudd på da sensorene ble kalibrert på ulykkesflyet.

Sju milliarder kroner

Ifølge det amerikanske forsvaret kostet B-2 Spirit-flyet 1,4 milliarder dollar, eller rundt sju milliarder kroner.

Dette er den første ulykken med flytypen som har 20 års operativ tjeneste på vingene.

Det er produsert 21 B-2-fly. 15 av de gjenværende 20 er i tjeneste og opererer fra hjemmebasen Whiteman i Missouri.

Les mer om:
Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.