Dobbelbunn kunne reddet Rocknes

Dersom Rocknes hadde hatt dobbelskrog kunne skipet ha holdt seg flytende, til tross for grunnstøtingen.

Selv om dobbelbunnen også hadde blitt kraftig skadet, ville skipet neppe tippet rundt så raskt. Da kunne flere av mannskapet klart å komme i sikkerhet. Skipstypen har ikke pålegg om dobbelbunn, men det er anbefalt.

Ulykkesrapporten slår fast at to operasjonelle feil ble begått. Skipet ble ikke riktig trimmet. Mannskapet tok inn for lite ballastvann i bunn- og sidetankene. Dermed ble tyngdepunktet på skipet på grunn av lasten høyere enn det skulle.

I tillegg ble lasten skjevt fordelt i lasterommene. Når skipet så finn en slagside etter grunnstøtingen, kom steinlasten rasende over med en voldsom kraft og skapte et moment som fikk skipet til å gå rundt i løpet av sekunder.

Den ferske næringsministeren, som også har ansvar for skipsfart, mener at rapporten viser at det er behov for å justere det internasjonale regelverket.

- Det er behov for forbedringer av det internasjonale regelverket, noe vi vil arbeide aktivt med i FNs sjøfartsorganisasjon, IMO, sier Brende, ifølge en pressemelding.

Ministeren påpeker at det har vært viktig å få en vurdering av de skipstekniske forhold i forbindelse med ulykken selv om Rocknes ikke var norskregistrert.

Ulykkesrapporten konkluderer med at det ble begått to operasjonelle brudd på regelverket knyttet til lasting og skipets stabilitet.

Les hele rapporten her. http://www.sjofartsdir.no/2792.html