Maritimt: Remi Eriksen leder DNV Maritime Oil & Gas.

DNV FUSJON

DNV nær fordobles

Fusjonerer med Germanischer Lloyd i Tyskland.

De rundt 10.000 ansatte i DNV får rundt 7000 nye kolleger fra nyttår, forutsatt at konkurransmyndighetene i flere land godkjenner fusjon. 

Klokken 11 i dag ble det offentliggjort at DNV Group slår seg sammen med Germanischer Lloyd i Tyskland.

Det tyske selskapet er ett av verdens ledende klassifiseringsselskaper.

– Dette er svært spennende for oss, ikke minst fordi vi styrker vår internasjonale posisjon i flere industrier, opplyser kommunikasjonssjef for Oil & Gas, Svein Inge Lergulen i DNV til Teknisk Ukeblad.

Les også: Skal kunne bore på ned til 3.650 meters havdyp

Lang historie

DNV er en selveiet stiftelse, opprettet i 1867 for å vurdere risiko for norsk skipsfart. Stiftelsen eier DNV Group. Klassing av skip og utarbeidelse av klassifiseringsregler for å sikre kvalitet sprang ut av det.

Siden den tid har aktiviteten blitt utvidet til øvrig maritim næring, olje og gass, energi og sertifisering, programvare og rådgiving.

Overskudd fra virksomheten pløyes tilbake i forskning, utvikling og ekspansjon. Målet er at minst 6-7 prosent av årsresultatet går til FoU.

Les også: Volvo kobler biler til nettskyen

Energi og fornybar

I mars i år kjøpte DNV nederlandske Kema, som er verdensledende på energiforskning, testing og sertifisering av høyspentutstyr. DNV este dermed ut fra snaut 7000 ansatte til 10.000 ansatte, fordelt på 300 steder i rundt 100 land.

Etter Kema-integrasjonen, ble konsernet delt i tre forretningsområder: DNV Maritime and Oil and gas, DNV Kema Energy and Sustainability og DNV Business Assurance.

Tre-delt

Konsernledelsen og stab sitter på Høvik utenfor Oslo sammen med DNV Maritime Oil & Gas. DNV Kema har hovedkontor i Arnhem i Nederland, mens DNV Business Assurance har hovedsete i Milano Italia.

Danske Henrik O. Madsen har vært konsernsjef siden 2006.

Les også:

Norge på fjerdeplass i oljeleting  

Statoil legger skifergass til side