SES-X Marine Technologies

Dette skipsskroget flyter på luft – og kutter energibehovet med 30-50 prosent

Et norsk patent fra 2002 kombinert med frisk kapital og mange nye, kloke hoder har satt fart på kommersialisering av teknologien – som kan redusere energibehovet og dermed utslipp fra hurtiggående fartøy med 30-50 prosent.

SES-X sikter i første omgang inn på hurtiggående passasjerfartøy, arbeidsbåter og mannskapsbåter (CTV) for transport av teknikere til havvindparker eller andre bruksområder kunder ser for seg.
SES-X sikter i første omgang inn på hurtiggående passasjerfartøy, arbeidsbåter og mannskapsbåter (CTV) for transport av teknikere til havvindparker eller andre bruksområder kunder ser for seg. (Illustrasjon: SES-X)
SES-X lanserer flere konseptfartøy med luftputeskrog. Dette passasjerfartøyet er bygget på BB Green-skipet, som er beregnet på 20-30 knop og 70 passasjerer.
SES-X lanserer flere konseptfartøy med luftputeskrog. Dette passasjerfartøyet er bygget på BB Green-skipet, som er beregnet på 20-30 knop og 70 passasjerer. (Illustrasjon: SES-X)
Forløperen til SES-X, Surface Effect Ships Europe, har testet mange skrog ved slepetanken til SSPA i Gøteborg. De viste 30-50 % energieffektivitet sammenliknet med tradisjonelle skrog.
Forløperen til SES-X, Surface Effect Ships Europe, har testet mange skrog ved slepetanken til SSPA i Gøteborg. De viste 30-50 % energieffektivitet sammenliknet med tradisjonelle skrog. (Foto: SES-X)
Professor Asgeir Sørensen, NTNU.
Professor Asgeir Sørensen, NTNU. (Foto:  Arne Fenstad)
SES-X representert ved noen av de mange nye ansatte samt Tor Kolbjørn livgår, som har vært med fra starten. Oppe fra venstre: Per Sodeland og  Carl Rehn. Nede fra venstre: Torgeir Lien, Markus Tufte-Johnsen, Olav Aagaard, Kristina Braut Kyllingstad, Tor Kolbjørn Livgård, Jesper Hosen og Silje Tolo Haugland.
SES-X representert ved noen av de mange nye ansatte samt Tor Kolbjørn Livgård, som har vært med fra starten. Oppe fra venstre: Per Sodeland og Carl Rehn. Nede fra venstre: Torgeir Lien, Markus Tufte-Johnsen, Olav Aagaard, Kristina Braut Kyllingstad, Tor Kolbjørn Livgård, Jesper Hosen og Silje Tolo Haugland. (Foto: SES-X)
Ulf Tudem ledet Effect Ships International (ESI)  fram til 2019. På sitt kontor i Sandefjord hadde han taket fullt av modellskrog som har vært testet i Sverige.
Ulf Tudem ledet Effect Ships International (ESI) fram til 2019. På sitt kontor i Sandefjord hadde han taket fullt av modellskrog som har vært testet i Sverige. (Bilde: Tore Stensvold)
Demobåt kjørt med og uten SES-teknologien aktivert.
Demobåt kjørt med og uten SES-teknologien aktivert. (Foto: SES-X)
Carl Rehn er Teknisk Direktør i SES-X Marine Technologies. Han har en doktorgrad fra NTNU Marin teknikk og jobbet med grønnshipping i BCG før han grep muligheten med å jobbe med konkrete prosjekter.
Carl Rehn er Teknisk Direktør i SES-X Marine Technologies. Han har en doktorgrad fra NTNU Marin teknikk og jobbet med grønnshipping i BCG før han grep muligheten med å jobbe med konkrete prosjekter. (Foto: SES-X)
Demobåt som viser dieselforbruk med og uten aktiv luftpute. Forskjellen er på hele 4 liter, fra 6,8 til 2,8 liter per nautisk mil. (Foto: SES-X)
Hurtiggående arbeidsbåt.
Hurtiggående arbeidsbåt. (Illustrasjon: SES-X)

Et norsk patent fra 2002 kombinert med frisk kapital og mange nye, kloke hoder har satt fart på kommersialisering av teknologien – som kan redusere energibehovet og dermed utslipp fra hurtiggående fartøy med 30-50 prosent.

SES-X Marine Technologies heter selskapet som skal kommersialisere luftputeteknologien for hurtiggående ettskrogsfartøy.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no og digi.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

249,-
Tilsvarer Kr 58 per uke Bestill

årlig

2 290,-
Tilsvarer Kr 45 per uke Bestill
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg automatisk?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå