SR-72 er navnet på det ubemannede spionflyet som skal kunne nå en fart på Mach 6 (Bilde: HANDOUT)

SR-72

Dette flyet kan fly New York-London på under én time

Lockheed Martin avslører unik jetmotor-teknologi.

SR-72 er navnet på det hypersoniske ubemannede spionflyet som skal kunne nå en fart på Mach 6. Planene ble presentert for første gang i tidskriftet Aviation Week sist fredag.

Med andre ord skal flyet kunne ta turen fra New York til London tar under én time.

Flyet er planlagt for overvåkning og rekognosering fra stor høyde, men kan også bli utstyrt med våpen.

Foreløpig har man bare gjort skalerte tester på komponenter, men ifølge Brad Leland, sjef for hypersonisk teknologi i Lockheed Martin, er den nødvendige teknologien allerede oppfunnet.

Han sier at man kan være klar med en testversjon av flyet i 2018, og at flyet kan være i tjeneste i 2030.

Les også: Her skyter F-35 med skarpt for første gang

Scramjet

Helt sentralt i de nye planene er et unikt motorsystem kalt TBCC (turbine based combined cycle).

TBCC er en kombinasjon av en vanlig turbojetmotor og en såkalt scramjet.

Problemet med en scramjet er at den ikke kan brukes i lave hastigheter, for eksempel ved take-off og landing. Mens en tradisjonell jagerflymotor normalt ikke når hastigheter over Mach 2,5, kan en scramjet anvendes i hastigheter på opptil Mach 6

Hovedutfordringen for utviklerteamet var å kombinere de to systemene. Akkurat hvordan de løste problemet, vil de ikke avsløre. Brad Leland sier til Aviation Week at nøkkelen til teknologien er luftinntaket, som klarer å virke stabilt for de to systemene samtidig.

Les også: Nytt superskip til den amerikanske marinen

Etterkommer av "Blackbird"

Flyet blir utviklet av Skunk Works, som er et alias for Lockheed Martins avanserte utviklingsprogrammer. Skunk Works utviklet i sin tid blant annet forgjengeren SR-71, samt det legendariske spionflyet U-2.

Forgjengeren, SR-71 "Blackbird", ble introdusert allerede i 1966. Flyet tjente amerikanske etteretningsbehov gjennom den kalde krigen, og var i tjeneste frem til 1999.

Det gamle spionflyet kunne nå en fart på Mach 3, og ble i alt produsert i 32 eksemplarer.

Motorteknologien i SR-72 bases på testflyet HTV-3X, et ubemannet fartøy som var ment å kunne ta av fra en rullebane og fly i Mach 6.

Planene for HTV-3X, som var et samarbeid mellom den amerikanske militære forskningsorganet DARPA og det amerikanske luftforsvaret, forlot aldri tegnebordet.

Det har gått rykter om utviklling av etterfølgere til "Blackbird" tidligere, men ingen prosjekter har blitt virkeliggjort. Aviation Week antyder at det antagelig skyldes de enorme kostnadene.

Denne gangen mener Lockheed Martin å ha løst kostnadsproblemet nettopp ved å kombinere"billig", konvensjonell motorteknologi med nyvinninger.

Les også: Pentagon vil ha norske spionhelikoptre

Fyller et tomrom

Flyet er ment å fylle et stadig økende tomrom i behovet for overvåkningsteknologi, mellom sattelitter og konvensjonelle bemannede og ubemannede flytyper, skriver Aviation Week.

Men Leland forteller også atl flyet skal kunne bære raketter, og at DARPA og det amerikanske luftforsvaret samtidig er i ferd med å utvikle en hypersonisk rakett kalt HSSW (High Speed Strike Weapon).

Oberstløytnant Dag Henriksen ved Luftkrigsskolen forteller at dette kan tolkes inn i en lengre amerikansk tradisjon, hvor man har brukt enorme ressurser på å korte ned tiden fra man oppdager et mål til det kan "tas ut".

– I mange år var et sentralt mantra i U.S. Air Force "Global Reach – Global Power", ønsket om teknologi som kunne påvirke en motstander hvor som helst på jorden på relativt kort tid.

Henriksen er kritisk til dette ofte ensidige fokuset, og mener at økt hastighet ikke løser utfordringen knyttet til offensive operasjoner mot bakkemål: å analysere hvilke mål som bør tas ut for å gi ønsket militær og politisk effekt.

– Slik sett kan SR-72 føye seg inn i rekken av høyprofilerte teknologiske løsninger på et strategisk problem som krever helt andre metodiske tilnærminger.

Les også

Traff blink med laserstyrt bombe fra 25.000 fot

Her flyr en førerløs F-16  

Ti år gamle passasjerfly kan ende opp på skraphaugen