T2

Dette er verdens største smarttelefon-selskaper

Kinesiske produsenter vokser.

Samsung er fortsatt størst i smarttelefonmarkedet, men har markedsandelene krymper. Apple vokser litt, ifølge Gartner.
Samsung er fortsatt størst i smarttelefonmarkedet, men har markedsandelene krymper. Apple vokser litt, ifølge Gartner. Bilde: Samsung/Apple
Marius ValleMarius ValleJournalist
16. des. 2014 - 19:34

Gartners tall for smarttelefonmarkedet i årets tredje kvartal er klare, og tendensene er tydelige.

Markedet fortsetter å vokse, på bekostning av «vanlige» telefoner.

Sammenlignet med tredje kvartal i fjor, har salget av smarttelefoner økt med 20 prosent på verdensbasis. Totalt ble 301 millioner solgt.

66 prosent av mobiltelefonmarkedet er nå smarttelefoner, ifølge Gartner.

I vestlige land holder salget seg stabilit. Det er først og fremst i utviklingsmarkeder smarttelefoner tar en større del av kaka, først og fremst fordi Android-telefoner nå har blitt så billige at de kan konkurrere mot ikke-smarttelefoner i pris.

Les også: Harde pakker til jul? Dette er våre tips

iPhone dro opp salget i USA

Den største økningen i vestlige land var i USA, hvor salget av smarttelefoner økte med 18,9 prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor.

Gartner peker på lanseringen av iPhone 6 og iPhone 6 Plus som den viktigste årsaken til dette.

I Vest-Europa falt salget med 5,2 prosent. Dette er det tredje kvartalet på rad at salget i Vest-Europa salget faller.

Les også: Hold styr på ungene med mobilen

Samsung krymper

I markedsandeler har det skjedd noen endringer. Samsung er fortsatt kongen på haugen, men andelen falt med 7,7 prosentpoeng sammenlignet med tredje kvartal 2013. Sist kvartal endte de ifølge Gartner med en andel på 24,4 prosent.

Det gjør dem nesten dobbelt så store som den nest største aktøren. Apple hadde en andel på 12,7 prosent, opp 0,6 prosentpoeng fra samme periode i fjor.

Deretter følger Huawei, Xiaomi og Lenovo – alle samme kinesiske mobilprodusenter. Disse ligger på rett over fem prosent markedsandel hver.

Xiaomi er den produsenten som har hatt størst vekst, med en økning på 3,7 prosentpoeng. Det skyldes kraftig vekst i Kina, hvor de nå er markedsleder.

LG har lenge vært en av verdens fem største smarttelefonprodusenter, men er nå ute av lista.

Kombinasjonern lave priser kombinert med sterke spesifikasjoner gjør de kinesiske produsentene i stand til å ta en stadig større del av markedet også premiumsegmentet, ifølge Robera Cozza, research director hos Gartner.

Selskap

3Q14

Mill. enheter

3Q14 Markedsandel

3Q13

Mill. enheter

3Q13 Markedsandel

Samsung

73 212,4

24,4%

80 356,8

32,1%

Apple

38 186,6

12,7%

30 330,0

12,1%

Huawei

15 934,9

5,3%

11 665,7

4,7%

Xiaomi

15 772,5

5,2%

3 617,5

1,5%

Lenovo

15 011,9

5,0%

12 882,0

5,2%

Andre

142 891,6

47,5%

111 445,0

44,5%

Total

301 009,9

100,0

250 297

100,0

Kilde: Gartner (desember 2014)

Les også: Huawei-sjef: Ikke bra at Apple og Samsung tar hele kaka

Android fortsatt ubestridt størst

Sortert under «andre» i Gartners oversikt finner vi alle smarttelefonprodusenter som har mindre enn fem prosent markedsandel. Disse utgjorde totalt 47,5 prosent av markedet i tredje kvartal, og inkluderer kjente merkenavn som Sony, HTC, LG, Nokia og andre merker vi kanskje oppfatter som store aktører her hjemme.

I tillegg sorterer en hel rekke andre små produsenter under denne kategorien.

Felles for de fleste er at de benytter Android. 83,1 prosent av smarttelefonene som ble solgt i perioden kjørte Googles operativsystem. Det er en økning fra 82 prosent år mot år.

iOS så også en økning, ettersom det ble solgt flere iPhone.

Microsoft har imidlertid ingen grunn til å glede seg over Gartners analyse, som forteller at Windows gikk fra 3,6 prosent markedsandel i tredje kvartal 2013 til 3 prosent i samme periode i år.

Les også: 4G-rush bidro til ny Telenor-rekord

Nokia fortsatt stor på mobil

Mobiltelefonmarkedet som helhet domineres av Samsung, som har en total andel på 20,6 prosent. Microsoft-eide Nokia klamrer seg fortsatt til en andreplass med 9,5 prosent andel takket være en sterk merkevare og billige ikke-smarttelefoner.

Begge disse har imidlert fallende markedsandeler år for år.

Verdens tredje største produsent av mobiltelefoner er Apple, som vokste fra 6,7 til 8,4 prosent.

Det var det neppe veldig mange som forutså da Apple slapp sin iPhone i 2007.

Les også:

Slik mislyktes Apple og Google

Dette er den første 4G-samtalen i Norge

Norsk spillsensasjon fra 300.000 til 16 millioner brukere på ett år  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.