Volkswagen melder at deres neste elbil kalt ID.7 kommer mot slutten av året. Bilen vises i disse dager frem i kamuflert utgave under CES-messen i Las Vegas.
Det er tynt med detaljer om bilen på nåværende tidspunkt, men Volkswagen antyder en typegodkjent rekkevidde på inntil 700 kilometer. Bilen skal også få større skjerm enn tidligere ID-modeller, da den vokser til 15 tommer. I tillegg trekker produsenten frem et nytt klimaanlegg.
ID.7 er resultatet av konseptbilen tidligere kjent som Aero og Vizzion, som har vært varslet for 2023. I praksis skal dette være en bil tilsvarende Volkswagen Passat i elektrisk utførelse.
Bilen vises nå i kamuflasje. Til våren skal den vises uten. Salget skal starte til sommeren i Tyskland, og antakeligvis rundt samme tid i Norge.
MEB-plattform
Denne sedanen er basert på Volkswagens MEB-plattform, og vil trolig ha spesifikasjoner kjent fra de andre ID-modellene. Det vil si bak- eller firehjulstrekk, og batteri på inntil 77 kilowattimer.
Biler basert på MEB-plattformen har i dag en øvre rekkevidde på 550 kilometer. 700 kilometer har det kun vært snakk om for biler på den videreutviklede «MEB+»-plattformen. Denne skal få oppdatering av en rekke komponenter, og prosessen skal starte i år, ifølge Automobilwoche.
Langdistanse-missil: Norge fikk først nei – nå kan det snu
Det kan bety at ID.7 blir den første bilen ut som helt eller delvis utvikles på en oppgradert MEB-plattform. Ifølge avisen skal oppgradering av motorer, kraftelektronikk og økt systemspenning gradvis innføres fra i år.
De interne planene hos Volkswagen skal angivelig være å inkorporere teknologi fra Porsche i MEB-plattformen, og å droppe bruken av modellbetegnelsen GTX. I stedet skal bilene med slik teknologi enkelt og greit kalles GTI.
Detaljene er uklare
Ettersom detaljene om ID.7 ikke er kjent kan vi bare spekulere: Det kan tenkes at ID.7 med lang rekkevidde vil være en dyrere GTI-modell med oppgraderingene som følger MEB+. Det kan også tenkes at en slik versjon ikke vil være tilgjengelig fra start.
Oppdateringen av MEB-plattformen kommer som følge av utsettelsen av SSP-plattformen og Volkswagens Trinity-modell som skulle rulles ut fra 2026. Dette skal bli produsentens neste generasjon elbilplattform, som skal være utsatt til slutten av tiåret. MEB må dermed få forlenget levetid, og resultatet er altså MEB+.
Det betyr ikke at ID.7, eller Aero som den tidligere har vært kjent som, skulle bygges på SSP-plattform. Volkswagen har lenge omtalt den som en MEB-basert bil, med rekkevidde på over 600 kilometer.
Nøyaktig hvilke varianter som skal tilbys og når de skal leveres får vi trolig vite mer om rundt sommeren i år.
Norge får ikke kjøpe USAs nye langdistanse-missil