Det har tatt 45 år. Nå er den nye undergrunnsbanen i New York ferdig
Tok første spadetak i 1972.
Byggearbeidet med den nye undergrunnsbanen i New York ble påbegynt allerede i 1972 og har tatt 45 år. Bilde: Metropolitan Transportation Authority/ Rehema Trimiew
Etter at pengene var brukt opp og det ble full byggestopp i 1975, gikk det nesten to tiår før det igjen ble snakk om behovet for linjen igjen, og før amerikanerne igjen begynte å regne på kostnadene.
Ti år etter dette igjen, i april 2007, ble endelig midlene bevilget og arbeidet igangsatt for andre gang.
Etter planen skal linjen utvides videre, men enn så lenge mangler staten penger til fortsettelsen.
Planen er likevel å sette i gang med neste etappe av arbeidet i 2019. Da skal det graves tunneler fra 96th Street til 125th Street
Den nye banen estimeres å frakte 200.000 mennesker hver eneste dag.Foto: Metropolitan Transportation Authority/ Rehema TrimiewNå er alle fire tunnelboremaskinene i gang: Her drives Follobanen - foran skjema
200.000 reisende
Den etterlengtede linjen strekker seg fra fra stasjonen på 96th Street til Lexington Avenue, og skal ifølge MetropolitanTransportation Authority (MTA) frakte rundt 200.000 reisende hver dag.
Den er bare tre stopp lang, men skal ifølge etaten gi færre overfylte vogner og redusere antall forsinkelser betraktelig.
For reisende som drar fra Upper east side og innover i Manhattan, skal reisetiden reduseres med så mye som ti minutter med den nye linjen sammenliknet med det gamle tilbudet.
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.