VEIPRISING

– Det er gode grunner til å vurdere veiprising, mener samferdselsministeren

Veiprising av tunge kjøretøy kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt og mer målrettet enn dagens system, viser en ny rapport Samferdselsdepartementet har mottatt.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide åpner for å vurdere bruk av veiprising som alternativ finansiering av norske veier.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide åpner for å vurdere bruk av veiprising som alternativ finansiering av norske veier. Foto: Fredrik VARFJELL / NTB scanpix
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. mars 2020 - 15:57

– Å få et overordnet bilde av hvordan veiprising kan fungere for tunge kjøretøy er interessant, og jeg vil nå sørge for at vi får en god prosess for å vurdere dette videre, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Samferdselsdepartementet har, sammen med Finansdepartementet og Klima- og miljødepartementet, fått utarbeidet rapporten om satellittbasert veiprising av tunge kjøretøy. Det er Vista Analyse som står bak rapporten.

I mars var nær en fjerdedel av bilene på norske veier elektriske. Diesel- og bensinbiler blir det derimot stadig færre av.
Les også

Rapport: Kan bli flere elbiler enn bensinbiler på norske veier allerede i år

Også utenlandske må betale

Tungtrafikk på vei gir ulemper for samfunnet, slik som støy, lokal forurensing og veislitasje.

Rapporten peker på at veiprising gir mulighet til å ta hensyn til at kostnadene varierer med tid og sted, og at man dermed kan oppnå bedre prising enn med dagens veibruksavgift.

Et system med veiprising vil også føre til at utenlandske lastebiler, som ikke fyller drivstoff i Norge, betaler for kostnadene de påfører samfunnet.

FN advarer om at elektrisk avfall – alt fra kasserte kjøleskap til TV-er til e-scootere til mobiltelefoner – hoper seg opp over hele verden. Gjenvinningsgraden er altfor lav, og risikerer å falle ytterligere. Her jobber en indisk mann i en gjenvinningsbutikk for EE-avfall.
Les også

Enorme mengder EE-avfall er en katastrofe for miljøet 

Får konsekvenser for veifinansiering

En overgang til veiprising vil få konsekvenser for dagens finansiering av veiutbygging og for virkemidler i bypolitikken.

– Rapporten peker på at det er gode grunner til videre vurdering av veiprising. Samtidig ser vi at veiprising vil få store konsekvenser for bompenger som finansieringsform og dermed også for realisering av prosjekter i Nasjonal transportplan, og som virkemiddel i bypolitikken. I tillegg er det spørsmål om hvordan personvernhensynet kan ivaretas. Dette er problemstillinger som fortjener en grundig vurdering, og som må utredes nærmere dersom vi ønsker å gå videre med veiprising, sier Hareide.

Store mengder nedbør skapte en minisjø ved Bakker Bru i Frogn kommune i november i fjor. Noen tok likevel sjansen på å krysse. F
Les også

Flere dystre værrekorder i fjor

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.