Veiprising

– Det er gode grunner til å vurdere veiprising, mener samferdselsministeren

Veiprising av tunge kjøretøy kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt og mer målrettet enn dagens system, viser en ny rapport Samferdselsdepartementet har mottatt.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide åpner for å vurdere bruk av veiprising som alternativ finansiering av norske veier.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide åpner for å vurdere bruk av veiprising som alternativ finansiering av norske veier. Foto: Fredrik VARFJELL / NTB scanpix
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
10. mars 2020 - 15:57

– Å få et overordnet bilde av hvordan veiprising kan fungere for tunge kjøretøy er interessant, og jeg vil nå sørge for at vi får en god prosess for å vurdere dette videre, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Samferdselsdepartementet har, sammen med Finansdepartementet og Klima- og miljødepartementet, fått utarbeidet rapporten om satellittbasert veiprising av tunge kjøretøy. Det er Vista Analyse som står bak rapporten.

– Hver tredje havvindturbin i verden er blitt installert av norske rederier, sier administrerende direktør Knut Arild Hareide i Rederiforbundet. Her er han under regjeringens lansering av ny strategiefor leverandørindustrien til havvind.
Les også:

Hareide med havvind-forsvar: – Allerede et nytt industrieventyr

Også utenlandske må betale

Tungtrafikk på vei gir ulemper for samfunnet, slik som støy, lokal forurensing og veislitasje.

Rapporten peker på at veiprising gir mulighet til å ta hensyn til at kostnadene varierer med tid og sted, og at man dermed kan oppnå bedre prising enn med dagens veibruksavgift.

Et system med veiprising vil også føre til at utenlandske lastebiler, som ikke fyller drivstoff i Norge, betaler for kostnadene de påfører samfunnet.

CHSnor leverer ustyr til svenske CV 90. Nå har de fått alle garantier på plass.
Les også:

Stiller garanti for norsk kampvogn-leveranse til Sverige

Får konsekvenser for veifinansiering

En overgang til veiprising vil få konsekvenser for dagens finansiering av veiutbygging og for virkemidler i bypolitikken.

– Rapporten peker på at det er gode grunner til videre vurdering av veiprising. Samtidig ser vi at veiprising vil få store konsekvenser for bompenger som finansieringsform og dermed også for realisering av prosjekter i Nasjonal transportplan, og som virkemiddel i bypolitikken. I tillegg er det spørsmål om hvordan personvernhensynet kan ivaretas. Dette er problemstillinger som fortjener en grundig vurdering, og som må utredes nærmere dersom vi ønsker å gå videre med veiprising, sier Hareide.

Her sprenges det i Strindheimstunnelen.
Les også:

Fant store skader – her sprenger de i tunnelen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.