Trafikk og ITS

Det er 19 måneder siden sist et barn døde i trafikken. I januar 2020 skjedde det igjen

Ni trafikkdrepte i januar - dårligste start på året siden 2016.

Ni personer omkom i trafikkulykker i januar. På bildet ser vi køer etter en kollisjon på E6 ved Son i starten av måneden. To ble kritisk skadd i ulykken.
Ni personer omkom i trafikkulykker i januar. På bildet ser vi køer etter en kollisjon på E6 ved Son i starten av måneden. To ble kritisk skadd i ulykken. Foto: Nyhetstips.no/NTB Scanpix
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
3. feb. 2020 - 09:16

I januar 2020 kom den første dødsulykken med barn involvert, siden mai 2018. Det er klart etter at månedsstatistikken over trafikkdrepte er lagt fram.

2019 var det første året hvor ingen barn under 16 år omkom i en trafikkulykke, men starten på 2020 ble et tilbakeslag for alle som jobber med å forhindre trafikkulykker. Ni omkomne - to fotgjengere og syv bilister - er den dårligste januarmåneden siden 2016, opplyser Trygg Trafikk.

– Det er trist at så mange har mistet livet i trafikken allerede i år. Spesielt tragisk er det at vi har mistet et lite barn og flere ungdommer. Våre tanker går til alle de som sitter igjen med uendelig mye smerte og sorg over å ha mistet den kjæreste de hadde. Sammen med myndigheter, organisasjoner og næringer skal vi i Trygg Trafikk gjøre det vi kan for å forhindre alvorlige ulykker i trafikken. Dessverre er det en lang og vanskelig vei for å komme helt i mål, men vi gir ikke opp, sier direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen.

HOLMESTRAND 20250902
Statnett flytter deler av ledningsnett lenger opp fra bakken for å kunne øke mengde strøm de transporterer. Deler av dette arbeidet innebærer spengning av deler med dynamitt.
Mast, Strømmast, ledningsnett.
Les også:

Bruker dynamitt for å kunne sende mer strøm i kraftledningen

Tunge biler i de fleste ulykkene

Av de ni dødsulykkene i januar var tunge kjøretøy involvert i fem, altså i mer enn halvparten av ulykkene.

– Vi registrerer fortsatt en økning i dødsulykker hvor tunge kjøretøy er involvert. Vi har også sett over tid at det er langt flere tilfeller av dette i vinterperioden sammenlignet med resten av året. Derfor må vi ikke glemme at vi må ta ekstra forbehold i trafikken når føreforholdene er som de er. Det er større krav til dekk og teknisk utstyr og ikke minst fartstilpasning og oppmerksomhet på trafikken, oppfordrer Johansen.

EU ligger flere hestehoder foran oss i å kutte utslipp, skriver Helene Frihammer (regiondirektør NHO Vestland) og Atle Rasmussen (regionleder LO Vestland).
Debatt

Det handler ikke om «tilkarring», men om kritiske investeringer i fremtiden

Flest omkomne i Viken

4 av dem som døde i januar-trafikken,  mistet livet i Viken, 2 personer i Nordland, 1 i Oslo, 1 i Troms og Finnmark og 1 i Vestland.

NTB skriver at åtte av de omkomne var gutter eller menn, mens én kvinne mistet livet.

– Viken har mistet dobbelt så mange som januar i fjor. Nordland var det fylket hvor det var flest som mistet livet i trafikken i 2019 og dessverre har også de en trist start på året, sier Johansen.

Selv om det bygges ut mye fornybar energi, er det ikke nok til å nå målene som ble satt under klimatoppmøtet COP28. Bildet viser monteringen av de fem vindturbinene i Valsneset vindpark i Bjugn i Trøndelag.
Les også:

Vindmøller og solceller settes opp i rekordfart - likevel går det for tregt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.