Wärtsilä - slaktebåt

Denne slaktebåten skal erstatte 100 vogntog i uka

Norwegian Gannet frakter laksen direkte fra merd til filetering.

Norwegian Gannet er snart klar til å frakte sløyet fisk til fileteringsfabrikk i Danmark.
Norwegian Gannet er snart klar til å frakte sløyet fisk til fileteringsfabrikk i Danmark. (Foto: Tore Stensvold)
EKSTRA

Norwegian Gannet frakter laksen direkte fra merd til filetering.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Den 94 meter lange  hybride slaktebåten «Norwegian Gannett» er bygget med Enova-støtte på 6,5 millioner kroner.

Båten tar fisken rett opp fra merdene, bedøver, bløgger og oppbevarer fisken i nedkjølte saltvannstanker på vei til filetering i fabrikk nær sluttkundene. Dermed spares ukentlig minst 100 vogntoglaster fra Norge til kontinentet.

Norwegian Gannett er bygget i Spania ved Astilleros Balenciaga, og er snart klar for drift.

Omfattende designjobb

Wärtsilä Ship Design på Stord har jobbet tett med rederiet Hav Line med konseptet.

– Det har vært en lang designprosess. Vi har jobbet veldig mye med rederiet, ja mer enn vanlig. Dette er et helt nytt konsept, sier Owe Wilhelmsen, administrerende direktør i Wärtsilä Ship Design.

Blant annet ble det vurdert å lage en komplett fabrikk om bord. 

Norwegian Gannett

Rederi: Hav Line (eid av Haugland Gruppen AS/Sekkingstad AS)

Verft: Astilleros Balenciaga , Spania

Lengde: 94 meter

Bredde: 18 meter

Dybde: 7,5 meter

Tonnasje: 4.000 brt

RSV-tanker: 10

Volum: 1.900 m3

Hovedmotor: Wärtsilä 31 - 10 sylindre/6.100 kW

Hjelpemotor: 2 x 1.580 kW

Batteripakke: 250 kWh

Hastighet: 18 knop

Lugarkapasitet: 100 personer

– Det konseptet ble forlatt, og rederiet valgte å bygge en slaktebåt og frakte fisken til foredling i en ny fabrikk som Sekkingstad har bygget i Hirtshals i Danmark, sier Wilhelmsen.

Hybrid

Ifølge Wilhelmsen blir fartøyet svært effektivt og miljøvennlig, med batterihybrid framdrift.

I tillegg til design skal Wärstilä levere det som Guinness kaller «verdens mest effektive firetakts dieselmotor», W31, i en ti-sylindret versjon

– Batteripakken er på hele 500 kWh og vil bidra til svært lavt drivstofforbruk. Det er også satt av plass til enda flere batterier for å kunne utføre enda mer arbeid elektrisk, sier Wilhelmsen.

Han påpeker at dette ikke er et vanlig fiskefartøy.

– Det er spandert litt ekstra, blant annet på en lounge for fiskeoppkjøpere som kan være med og se på prosessen, sier Wilhelmsen.

Kjølig saltvann

Skipet har 10 nedkjølte sjøvannstanker, såkalte RSW-tanker (refrigerated sea water).

Mens slaktebåten ligger på dynamisk posisjonering, pumpes fisken om bord gjennom en 500 mm slange. Filter skal fange opp lakeslus.

Prosessanlegget er utviklet av Optima og C-Flow. Fartøyet har 14 sløyemaskiner og en kapasitet på 25 fisk i minuttet.

Slakteavfallet samles opp og leveres til ensilasjeanlegg i Danmark.

Fra merd til fabrikk

20 timer etter fangst, er fisken i Danmark. Når fisken er sløyd, går slaktebåten rett til fabrikk i Hirtshals der fisken fileteres.

Deretter kan den være hos fiskehandler eller restaurant i for eksempel Paris i løpet av 10 timer.

Norwegian Gannett_Slaktebåt. Hav Line AS. Design: Wärtsilä. Verft: Astilleros Balenciaga, Spania. Lengde: 94 meter
Bredde: 18 meter
Dybde: 7,5 meter
Tonnasje: 4.000 brt
RSV-tanker: 10
Volum: 1.900 m3
Hovedmotor: Wärtsilä 31 - 10 sylindre/6.1 kW
Hjelpemotor: 2 x 1.580 kW
Batteripakke: 500 kWh
Hastighet: 18 knop
Lugarkapasitet: 100 personer
Skretting har bygget fabrikk for filetering i Hirtshals i Danmark. Norwegian Gannett kan gå rett fra merdene i Norge til anlegget i Danmark, og dermed spare mange vogntogturer. Illustrasjon: Fontera Bygg

Ifølge Wilhelmsen er det mange store gevinster med slaktebåten. Blant annet vil den flytte transport fra vei til vann, og gi mer nyttelast om bord.

Slipper å frakte is

– Man slipper å frakte store isoporkasser med is og fisk. Isen alene utgjør vanligvis ca. 20 prosent av volumet, sier Wilhelmsen.

Norwegian Gannett_Slaktebåt. Hav Line AS. Design: Wärtsilä. Verft: Astilleros Balenciaga, Spania. Lengde: 94 meter
Bredde: 18 meter
Dybde: 7,5 meter
Tonnasje: 4.000 brt
RSV-tanker: 10
Volum: 1.900 m3
Hovedmotor: Wärtsilä 31 - 10 sylindre/6.1 kW
Hjelpemotor: 2 x 1.580 kW
Batteripakke: 500 kWh
Hastighet: 18 knop
Lugarkapasitet: 100 personer
Skroget bukseres utenfor verftet Astilleros Balenciaga i Spania våren 2018. Foto: Astilleros Balenciaga

Skipet har lagringskapasitet på 1.000 tonn. Skulle den mengden transporteres på vei, tilsvarer det 50 trailere. To seilaser i uka betyr 100 trailerlaster med fisk som nå går sjøveien i stedet.

Enova har lagt til grunn at fartøyet kan fjerne ca. 7.000 vogntog fra veiene, og støtter slaktebåten med 6,5 millioner kroner.

Stor «norsk» pakke

Wärtsilä opplyser at selskapet  i tillegg til design, hoved- og hjelpemotorer og annet fremdriftsmaskineri, også leverer komplett kontrollsystem og elektrisitets- og automasjonssystem.

Batteripakken på 500 kWh, kan lades via landstrøm når nok effekt er tilgjengelig, og kan brukes på flere måter:

  • «Peak shaving» for å ta topplaster og sikre optimalt turtall på hovedmotor.
  • Som reservekraft for å ta fartøyet trygt i havn.
  • Avlaste oppstart av utstyr, blant annet når fartøyet ligger på landstrøm. 
Norwegian Gannett_Slaktebåt. Hav Line AS. Design: Wärtsilä. Verft: Astilleros Balenciaga, Spania. Lengde: 94 meter
Bredde: 18 meter
Dybde: 7,5 meter
Tonnasje: 4.000 brt
RSV-tanker: 10
Volum: 1.900 m3
Hovedmotor: Wärtsilä 31 - 10 sylindre/6.1 kW
Hjelpemotor: 2 x 1.580 kW
Batteripakke: 500 kWh
Hastighet: 18 knop
Lugarkapasitet: 100 personer
Fabrikkdekket i Norwegian Gannett. Illustrasjon: Wärtsilä

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå