LØFTER MER: Den nye mobile containerkranen på Drammen Havn skal bygges i Tyskland og har en løftekapasitet på 140 tonn. Det er 40 tonn mer enn dagens kran og lover godt for subseaindustrien på Østlandet, som ofte bestiller varer som er tyngre enn andre varer. (Bilde: Drammen Havn)

DRAMMEN HAVN

Denne kan løfte 140 tonn

Drammen Havn svir av 30 millioner for å møte veksten i containertrafikken.

Drammen havn

Drammen havn er Norges største havn for bilimport og er et trafikknutepunkt på Østlandet. Det er en såkalt intermodal havn hvor varer lastes direkte fra båt til trailer eller jernbane. I Nasjonal transportplan er Drammen havn utpekt som stamnetthavn.

Havna ligger ved utløpet av Drammenselva på byens sydøstlige side og er fordelt på tre havneavsnitt: Holmen, Brakerøya og Lierstranda.

Drammen havn er et interkommunalt selskap som eies av kommunene Drammen, Lier, Røyken, Hurum og Svelvik. Havna har 16 ansatte og er ledet av direktør Einar Olsen.

Kilde: Store Norske leksikon

Hvis du noen gang har kjørt E18 inn til Oslo, har du kanskje sett en gigantisk oppsamlingsplass for biler på din høyre side.

Alle disse kommer inn til Drammen Havn, som i fjor befestet sin posisjon som Norges største bilhavn med en importøkning på 11 prosent.

Økte med 30 prosent

Ikke bare kommer det biler og bildeler inn her, men også interiørartikler, ølbokser, vin, elektronikk og matvarer. I fjor kom det inn omtrent 30.000 containere med varer, som var en økning på rundt 30 prosent fra 2012.

En del av økningen skyldes en ny linje som ble etablert mellom Baltikum og Drammen i fjor.

Det betød at fjoråret smakte godt for havneeierne, som kunne konstatere en omsetning på 61 millioner kroner og et resultat på 17 millioner.

Les også: Her river klatrerne eksosrør på 60 tonn

Ny kran

Nå legges 30 millioner kroner på bordet for en kran som kan ta de tunge løftene.

Det dreier seg om en Liebherr LHM 550, som har en løftekapasitet på 140 tonn - 40 tonn mer enn dagens kran.

Den mobile containerkranen skal bygges i Tyskland og leveres på forsommeren i år.

– Når man driver en havn har man kostnader som går i trappetrinn. Vi har god vekst, og nå har vi kommet så langt at vi må doble vår kapasitet på containere. Mye av varene som kommer har en vekt langt utover det som er normalt for varetransporten, sier havnedirektør Einar Olsen til Teknisk Ukeblad.

Les også: Kværner har fått Nord-Europas største kran

Sterk subseanæring

Noen av kundene det dreier seg om i den sammenhengen er mange av subseabedriftene som opererer på Østlandet.

Flesteparten av dem er med i Subsea Valley, en østlandsbasert næringsklynge for leverandørbedrifter til undervannsindustrien.

Klyngen er Norges største med sine 210 medlemmer og hadde i 2012 en totalomsetning på 111 milliarder kroner.

– Mange av subseafirmaene gjør det veldig bra og har behov for å ta ut mer varer fra vårt område. Så da sørger vi for det. Heldigvis har vi fremdeles en del produksjon i Norge, og det vil vi bidra til å opprettholde, sier havnedirektøren.

Les også: Har nesten 17-doblet besøket på tre år

Store planerHavnedirektør Einar Olsen. Drammen Havn

Store planer

Olsen sier den nye kranen har kapasitet nok til å gjøre jobben på kaia både raskere, tryggere og mer effektivt og at den vil bidra til at havnen kan vokse mer i årene som kommer.

Olsen sier den nye kranen er viktig for å vokse videre som havn.

– Dette er veldig viktig for oss. Det neste vi ønsker å gjøre er å bygge en ny kai, men det får komme etter hvert, sier han.

Les også:

Wärtsila designer tungløfter for Subsea 7

Her løftes 1100 tonn boligkvarter

Her er Statoils «subsea-dödare»