Forsinkelsen av toppsiden til brønnhodeplattform 2/4-Z til Ekofisk er hovedårsaken til at Aker Solutions i dag varslet knekk i kvartalsresultatet.
Toppsidemodulen til brønnhodeplattformen ligger nå ved Aker Solutions i Egersund.
Aker Solutions har intensivert arbeidet med plattformen for å få den ferdig i tide, dette har ført til økte kostnader, melder selskapet. Zulu-plattformen er en del av levetidsforlengelsen av Ekofisk-feltet.
Les også: Slik skal de holde liv i gullfeltet
Svakere enn forventet
8. mai legger Aker Solutions frem resultatet fra 1. kvartal i år. I dag varslet selskapet et betydelig svakere resultat enn forventet.
Kostnadsoverskridelser på Ekofisk Zulu-plattformen som selskapet bygger for ConocoPhillips, er en av hovedårsakene til at resultatet blir svakere enn forventet.
Selskapet regner med å omsette for 11,1 milliarder kroner og å sitte igjen med et driftsoverskudd (EBITDA) på 868 millioner kroner i første kvartal i år.
– Problematisk kabel
Kostnadene har økt fordi Aker Solutions har giret opp arbeidet for å få toppsidemodulen ferdig i tide.
Etter planen skal plattformen transporteres fra verftet i Egersund og til Ekofisk-feltet i midten av juni. Planen er at produksjon fra plattformen skal startes innen oktober 2013, ifølge børsmeldingen fra selskapet.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Schneider Electric og NVIDIA inngår samarbeid – utvikler nytt banebrytende referansedesign for KI- datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2834/2834498/Data%2520center.jpg)
En del av kostnadsøkningen forklarer Aker med kvalitetsproblemer på en kabel fra en underleverandør.
Fikk bank på børsen
Aker Solutions-aksjen falt dramatisk etter det dårlig resultatvarselet. Aksjen var klart mest omsatt og falt med nesten 23 prosent etter børsmeldingen, melder NTB.
2/4-Z er en mindre brønnhodeplattform med 36 brønnslisser. Det skal bores 35 produksjonsbrønner og én brønn for reinjisering av borekaks fra plattformen, ifølge ConocoPhillips.
Arbeidet med plattformen har delvis foregått i Polen og delvis i Norge. Dekkseksjonene er fabrikkert i Polen, mens sammenstillingen og utrustning av toppsidemodulen skjer ved Aker Solutions verft i Egersund.
Les også:
Én prosent økt utvinning her tilsvarer et middels norsk oljefelt