MOTOR

Denne bilen skal kjøre i 1600 km/t

Supersoniske Bloodhound SSC skal bli verdens raskeste.

Av Guro Kulset Merakerås
6. okt. 2012 - 08:39
Vis mer

Britene sikter høyt med Bloodhound-prosjektet.

Deres mål om å sette ny verdensrekord,  og bryte den magiske 1000 miles i timen-grensen, virker hårete nok i seg selv, men det egentlige hovedmålet handler om noe langt viktigere.

– Jeg mener at den største trusselen verden møter i dag ikke handler om finanskrise, vannmangel eller klimakrise. Det handler om at vi kollektivt har sviktet i å inspirere en ny generasjon til å tro at de faktisk er i stand til å forme verden. Med alle de problemer verden står overfor, er det ingen tvil om at vi må omkonstruere måten vi lever på. Og det er rett og slett ikke nok folk til å gjøre det, fordi vi ikke har gitt ungdommen inspirasjon til å bli innovatører, risikotakere og skapere, hevder prosjektets direktør Richard Noble.

Mannen som i sin tid brøt 1000 km/t-grensa (1019 km/t i 1983), og som ledet prosjektet til nåværende rekordholder (Andy Green 1221 km/t i 1997), legger nå all sin vekt og prestisje inn i å gjenreise britisk ingeniørstolthet.

Les også: 

Stopper råkjørere med hull i veien

Stålpigger skal stoppe sløve bilister  

Lidenskap for teknikk

Når Storbritannia skulle finne et prosjekt for å løfte fram realfagene, var fartsrekord på land et naturlig valg.

Britene har en hundreårig tradisjon for å være involvert i slike rekordforsøk – og prestere bra.

Bloodhound-prosjektet bygger videre på denne tradisjonen, i forsøket på å gjenvekke lidenskapen for ingeniørkunst blant landets unge.

– Vi trenger ingeniører som kan utvikle nye løsninger innen vindkraft, vannkraft og sol­energi. Problemet er bare at dette ikke er utfordrin­ger som tenner noen gnist i fantasien til ung­e mennesker. En bil som skal kjøre 1000 miles i timen, derimot, det gjør susen, fastslår Nobel.

Prosjektet har et eget undervisningsprogram både på nett og i skoleverket. På verdensbasis har seks millioner realfaglærere tilgang på undervisningsopplegget, og Bloodhound-teamet deler villig vekk all informasjon om utviklingsprosessen.

Jo Finch gjør et poeng ut av dette når hun viser fram fullskalamodellen av Bloodhound SSC til Teknisk Ukeblad.

– Hemmelighold er et must innen romfart, forsvar og formel 1 – henholdsvis av hensyn til sikkerhet og penger. Bloodhound kan derimot åpent dele all informasjon om prosjektet – og vi gjør det, påpeker hun.

Bygges: Cockpiten er bygd uten utskytingssete. – Vi kan ikke ta sjansen på å skyte ut føreren i slike hastigheter. Bilen må bygges med sikkerhetsmarginer som gjør at han er trygg om bord, påpeker utdanningsansvarlig Jo Finch. Guro Kulset Merakerås
Les også:

Ås-studenter bygget enestående elektrisk motorsykkel

Kjørte 20000 km på frityrolje  

Raskere enn ei pistolkule

1609 km/t er raskere enn de fleste av oss greier å forestille seg. Raskere enn kula fra en Magnum 357. Bloodhound SSC ville tilbakelagt fire og en halv fotballbane på ett sekund. Hva skal til?

Grensesprengende nyutviklinger og ny bruk av eksisterende teknologi. En aerodynamikk av en annen verden. Historiens raskeste hjul – dekkløst, siden ingen dekk ville tåle belastningen.

Det går slett ikke an å ramse opp alle utfordringene og løsningene som ligger i prosjektet. Men la oss se på det mest kraftfulle: Motorløsningen.

Bloodhound SSC huser tre kjemper. Den første er en jetmotor som du vanligvis finner i en Eurofighter Typhoon. Denne tar bilen opp til 480 km/t.

Deretter kobles en spesialbygd hybrid­rakett inn. For å få pumpet nok drivstoff inn i raketten, er en V8 Cosworth Formel 1-­motor med på laget.

Til sammen kan motortrioen skilte med 133 000 hestekrefter.

Les også: Denne skal seile i over 60 knop

Krav til banen

Det tilsvarer 180 formel 1-biler, og skal føre bilen opp i den eventyrlige rekordfarten. Bak rattet sitter nåværende rekordholder og RAF-pilot Andy Green.

– Å kjøre 1000 mph stiller store krav til banen­, det holder ikke bare å ha verdens kraftigste landkjøretøy. Vi trenger et stort, åpent område som er helt flatt og som har et passe etter­givende underlag, forklarer Green.

Han gjorde selv det endelige stedsvalget, Hakskeen Pan i Sør-Afrika. Rekordforsøkene skal etter planen gjennomføres der i løpet av 2013 og 2014.

I mellomtiden skal unge ingeniør­spirer bli grepet av eventyret.

Les også:

Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning

Målt til 93 km/t i 60-sone – slipper straff

Denne bilen kan krympe

– En mellomstor bil må bli 300 kilo lettere

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.