Simen Hansen, vedlikeholdsleder for maskiner hos Norsk Stein avdeling Tau, sier han er godt fornøyd med overleveringen av ny Cat 14. Den nye veihøvelen er en høvel i mining-klassen, dimensjonert for maskinene som brukes i steinbruddet.
Det skriver Cat i en pressemelding.
Hansen forteller at denne maskinen faller inn i en rekke av Cat- maskiner levert fra Pon Equipment. Hittil i år har graverne Cat 330 og Cat 352 og to stk. Cat 777 har blitt levert til Norsk Stein på Jelsa og en Cat 777 på Tau.
![Cat Grader bits 2 er et slitestålsystem som er svært slitesterkt, der de enkelte bits’ene er utskiftbare. <i>Foto: Pon Equipment</i>](https://images.gfx.no/290x/2809/2809616/Cat%252014M%2520Graderbits.jpg)
Key account manager Per Olav Listou hos Pon Equipment sier han syns det er gøy å ha solgt den første Cat 14 veihøvelen i Norge. Han forteller at veihøvelen er utrustet med en rekke teknologiløsninger som bidrar til optimal drift. Blant disse nevner Listou løsninger som Cat joystick-system med alle maskinenes styringsfunksjoner i høyre og venstre joystick, Cat Grade control X-slope som hjelper å holde riktig fall på veibanen, Cat akkumulatorsystem på bladløft som kompenserer for fastsittende objekt i veikroppen og leddstyring med full autokontroll.
Skjæret på maskinen er 4,9 meter bredt og utstyrt med Cat Grader bits 2.
– Cat Grader bits 2 er et slitestålsystem som er svært slitesterkt, der de enkelte bits’ene er utskiftbare og kan enkelt tilpasses jobben maskinen skal utføre, sier Listou.
– Cat 14 veihøvler går vanligvis sammen med de største dumperne, og dette kan gjøre veibanene svært harde, forklarer Listou. Han forklarer at tyngde og balanse på høvelen er viktig for å få et godt resultat. Videre beskriver han at Cat 14 veihøvel har fabrikkmontert motvekt foran og fabrikkmontert ripper bak som brukes til å rive opp harde veibaner.
Cat 14 veihøvel er utrustet med Caterpillars miljøvennlige Cat C13 steg V motor, og 289
hestekrefter. Viktig for miljøet er også teknologiløsninger som bidrar til solide og trygge
veier, og som bidrar til at man holder høy produksjon. Listou poengterer at ved å produsere flest mulig tonn per liter drivstoff, så holder man CO2-utslipp og også kostnader nede.
– Norsk Stein har fokus på langsiktige bærekraftige løsninger, sier Simen Hansen.
Key account for mining segmentet i Rogaland, Rune Bilstad sier at med Pon fullserviceavtale i bunnen vil maskinen ha et godt liv på Tau, han forteller at en slik serviceavtale gir forutsigbar drift og maksimal oppetid på maskinen. Bilstad og Listou ser fram til å følge med på hvordan den nye veihøvelen hos Norsk Stein bidrar til forbedrede sykluser på anlegget.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
![Ny propell monteres på akselen. Den skal spare så mye drifstoff at den er tjent inn i løpet av et halv år.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836365/Mecklenburger%2520Metallguss%25205.png)
Sparer flere tusen tonn CO₂-utslipp på propell-bytte