MENINGER

Debatt om motorveigalskap på Arendalsuka

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var hovedpersonen under Arendalsuka sin debatt rundt det som kort ble beskrevet som motorveigalskap.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), Erling Sande (Sp), Trond Helleland, (H), Morten Stordalen, (Frp) og Lars Haltbrekken (SV)
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), Erling Sande (Sp), Trond Helleland, (H), Morten Stordalen, (Frp) og Lars Haltbrekken (SV) Foto: Thor Søndenaa
Thor SøndenaaJournalist
17. aug. 2023 - 15:29

«Effektivitet, miljøvennlig og trygt – eller bare motorveigalskap?» var temaet som samlet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), Erling Sande (Sp), leder av transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget, Trond Helleland, transportpolitisk talsmann (H), Morten Stordalen, transportpolitisk talsmann (Frp) og Lars Haltbrekken, energi- og miljøpolitisk talsmann (SV) til debatt i Samferdselsteltet.

Energiminister Terje Aasland avviser forslaget fra Høyre.
Les også

Skyter ned Høyre-forslag om åpning av omstridt oljeområde

Hva er motorveigalskap?

Debattleder og TV2-kjendis Arne Eithun, dro i gang samtalen med å intervjue Gjermund Løyning, direktør regioner og samfunn i NHO og Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, bl.a. med å utfordre om hva motorveigalskap egentlig er for noe.

 - Å bygge om helt fine og godt brukbare landeveier til motorveier – å bygge for 110 km/t overalt, er motorveigalskap, kvitterte Gulowsen.

 - Å sørge for at folk kan komme seg trygt og kjapt til og fra jobb, samt det å kunne drive effektiv transport og frakte gods rundt til hele landet, er viktige samfunnsoppgaver, presiserte Løyning.

Politikere i kjent stil

En dyktig debattleder maktet å tøyle de til dels taletrengte politikerne på en god måte - uten at noen av dem presterte å komme opp med banebrytende nytenkning. NTP kom selvfølgelig i fokus hvorpå statsråden tørt bemerket at

 - Hvis alle blir fornøyde, har vi brukt for mye penger.

Argumentene for øvrig var både velkjente og forutsigbare.

 - Vi trenger en NTP som krever at de store prosjektene nedskaleres, sa Haltbrekken.

 - Det er viktig å bygge riktig. Vi må bygge ut fra den trafikken som er der. Og da må det også gjøres beregninger fram i tid, kom det fra Sande.

 - Vi gjorde et valg da vi satt i regjering, sa Stordalen. Først å ta de store prosjektene (med henvisning til Nye Veier).  Deretter fylkesveiene.

 - Det ville være katastrofalt å gjøre Nye Veier om til en del av Statens vegvesen. Helleland var åpenbart dypt bekymret og hadde heller ikke noe til overs for å bygge 2/3-felts vei i stedet for 4-felts.

Haltbrekken ivret for å få stadig mer av godstrafikken fra vei og over på jernbane. Et viktig punkt er å elektrifisere hele Rørosbanen. Å frakte gods på elektrifiserte jernbanestrekninger reduserer klimagassutslippene.

NTP er i rute

Samferdselsministeren var tydelig på at handlingsrommet for budsjettene framover vil bli trangere. Regjeringen har som mål å fortsette med porteføljestyring av de store prosjektene. Videre vil det bli nødvendig å endre på fordelingen av midler mellom nybygg og vedlikehold – der det fortsatt er store etterslep. Klimatilpassing er også viktig i NTP. Samtidig kunne han berolige alle med at arbeidet med NTP er i rute og vil være klar våren 2024.

Her på toppen av Gyrihaugen skulle Forsvaret bygge radar, men utbyggingen ble plutselig stanset etter at veien sto ferdig.
Les også

Forsvarsministeren svarer om Gyrihaugen: Vil gi Forsvaret mer kontroll over planer og investeringer

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.