Karbonfangst: Mellom seg har de cruisesøppel som er blitt til trekull etter pyrolyse. Fra venstre: Henning Mohn, Scanship, Asgeir Wien, Scanship, Hamid Gorbani, Scanship, Bittorio Antonelli, alle fra Scanship, Giorgio Diminich, Flavio Reggente og Fabio Cross, alle fra det italienske skipsverftet Fincantieri.
Karbonfangst: Mellom seg har de cruisesøppel som er blitt til trekull etter pyrolyse. Fra venstre: Henning Mohn, Scanship, Asgeir Wien, Scanship, Hamid Gorbani, Scanship, Bittorio Antonelli, alle fra Scanship, Giorgio Diminich, Flavio Reggente og Fabio Cross, alle fra det italienske skipsverftet Fincantieri. (foto: Håvard Solerød)

Scanship Sustainable Solutions

De skal omdanne avfall på cruiseskip til energi som kan brukes om bord

Tønsberg-bedriften har sikret seg Richard Branson som partner før systemet er ferdigutviklet.

  • Klima

Dieseldrevne forbrenningsovner på cruiseskip kolliderer i møte med strengere miljøkrav i havner.

Scanship svarer med ny teknologi basert på pyrolyse som omdanner cruiseavfall til energi.

Systemet etterspørres globalt før det har kommet «i butikken». For eksempel har næringslivsguruen Richard Branson annonsert Scanship som samarbeidspartner for karbonfangst.

MAP står for Microwave Assisted Pyrolisys (pyrolyse ved hjelp av mikrobølger).  Cruiseindustrien venter utålmodig mens MAP-maskinen til Scanship sertifiseres og langtidstestes. MAP er hundre prosent nyutviklet teknologi for maritim sektor. IMO (International Maritime Organization) utarbeider nytt regelverk spesifikt for den nye teknologien.  

Karbonfangst 

– Potensielle kunder sier at for dem er karbonfangsten den største attraksjonen ved MAP. Elimineringen av CO2-utslipp fra søppelforbrenningen vil redusere belastningen på atmosfæren og styrke miljøprofilen deres. Særlig vil det være en god nyhet for byene som cruiseskipene besøker, sier utviklingssjef Asgeir Wien i Scanship. 

Vi møter Wien ved testreaktoren som står i fullskala på Revetal utenfor Tønsberg. Fire representanter fra et italiensk skipsverft er på besøk.

– Vi reiser ut i verden på kundebesøk, men i forbindelse med MAP kommer kundene til oss. De kommer på besøk før systemet er i produksjon, sier utviklingssjefen, som forventer å skipe den første leveransen i løpet av 2019.  

– Richard Branson, som eier flyselskap, og nå starter med cruise, har uttalt at hans Virgin-selskaper skal være karbonnøytrale innen 2030. Vi ble invitert til kjølleggingen av den nye Voyager-båten hans i fjor sommer. Han lanserte oss som en samarbeidspartner. Seansen var en stor opplevelse for oss. Virgin er en ekstremt motiverende og energisk gruppe å jobbe med, sier Wien.

Sårbare for kritikk

Innovasjon og miljø er to knagger som cruiseindustrien henger fremtiden på.   

– Kundene i cruisesegmentet er sårbare for kritikk og er nå sterkt miljøfokuserte. Det skaper positiv atmosfære for nytenkning og innovasjon. Det skjer mye spennende på energisiden på cruise. Vi er bare en av flere aktører som tenker nytt, sier Wien. 

Prosessen som ledet frem til pyrolyse og MAP-maskinen har modnet over mer enn et tiår. Forbrenningsovnene på cruisebåtene er åpenbare kviser i et miljøperspektiv.   

– I 2002 inngikk vi et samarbeid med et engelsk firma om en prosess som involverte gass. Det forsøket strandet. På MAP-prosjektet har vi fått input av et amerikansk selskap som er spesialister på mikrobølgeteknologi til kjøkkenindustrien, sier Wien. 

Han forklarer at MAP-teknologien i grove trekk slik: 

– Vi har en reaktor og kjører mikrobølger inn i den. Avfallet i reaktoren absorberer energien i mikrobølgene slik at søppelet varmes opp og begynner å pyrolysere. Pyrolysen foregår uten oksygen, hvilket er definisjonen på prosessen. Avfallet omdannes til henholdsvis trekull, brennbar gass, et kondensat eller væske som inneholder hydrokarboner, tjære og olje. 

Etter at cruiseavfallet har vært gjennom reaktoren på Revatal er 50 prosent blitt til trekull, så følger gass og en mindre mengde olje. Dett er energiformer som kan brukes blant annet til oppvarming av kjeler i forskjellige avdelinger om bord. 

Brukes i havner

Cruiseindustrien preges av få og store aktører. Etter 25 år i markedet kjenner Scanship kundene, cruiseskipene og utfordringene. 

– Nasjonale og globale regler strammer inn og stenger for å kjøre forbrenningsovnene i havn. Det utfordrer logistikken om bord med søppel som hoper seg opp. Samtidig er det når cruisebåtene ligger i havn at de kan nyttiggjøre seg av energien som avfallet inneholder. I dag må de kjøre forbrenningsovnene i åpent hav. I sjøen genererer skipet energi i overflod (20-60 MW) og trenger ikke søppelet. På skip med 5000 passasjerer gir avfallet cirka 30.000 kWh/d. Med MAP blir det mulig å omdanne søppelet til ny energi mens skipet ligger til kai midt i en by med strenge regler for utslipp til luften, sier Wien.

Inne i testhallen står maskinen i halvannen etasje. Klukkende lyder med lavt desibel høres fra beholderen i enden av systemet. Beholderen fylles med trekull. Et gartneri i Horten mottar trekullet fra testanlegget og bruker det som jordforbedringsmiddel under testperioden.

– En fantastisk maskin, kommenterer Fabio Cossi fra det italienske skipsverftet Fincantieri. Verftet er en av verdens største byggere av cruiseskip. Ingeniøren har tatt turen fra Italia til landsbygda i Vestfold på en solrik vinterdag. Bygningen som rommer testreaktoren, er omringet av snødekte jorder.  

– Den nye maskinen tar mindre plass enn en forbrenningsovn og er lettere i vekt. Dette har mye å si for miljøet samtidig som rederne kan få plass til flere kabiner, sier Cossi.

Utviklingssjef Wien mener at et gjennomsnittlig stort cruiseskip vil spare rundt åtte millioner kroner i året i driftsutgifter. 

– Et cruiseskip med 5000 passasjerer produserer omtrent like mye søppel som en norsk kommune med 30.000 innbyggere. Energien i avfallet fra et cruiseskip på denne størrelsen er rundt 30.000 kWh/d. Det er cirka et års strømforbruk for én norsk husstand, sier Wien. 

En lang vei  

Ny teknologi: Pyrolyse med mikrobølger omdanner cruisesøppel til energi. Her mottar utviklingssjef Asgeir Wien (t.h.) og testingeniør Marek Tomczyk fra Scanship trekull på sluttstasjonen. foto: Håvard Solerød

Scanship Sustainable Solutions har vokst til en liten kjempe i sin nisje, med markedsandel på 50 prosent. De to største konkurrentene er divisjoner med base i større multinasjonale aktører, mens Scanship har vokst jevnt og trutt på egne bein til 60 ansatte siden selskapet ble etablert i 1993. Ordrereserven, opsjoner inkludert, har aldri vært større og er nå på drøyt 450 millioner kroner. 

– Det begynte med enkeltkomponenter for håndtering av avfall på cruiseskip. Med årene har vi tatt et stadig større grep, og nå leverer vi totalløsninger. Akkumulert kompetanse har gjort det mulig for oss å levere større systempakker hvor alt henger sammen. Cruiseskipene er som komplette samfunn med alle funksjoner på et begrenset areal i forskjellige etasjer. Avfallsstrømmene er svært konsentrerte og varme, sier Wien. 

100 seilende referanser

På hovedkontoret i Tønsberg, hvor brorparten av ingeniørene holder til, er de online med mange av leveransene som seiler på sjøen. De har over 100 referanseanlegg på cruiseflåten totalt. Flesteparten av leveransene så langt er AWP-renseanlegg (Advanced Water Purification). Filtrering og rensing av avløpsvannet måles og overvåkes. 

– Utstyret vårt kopieres, men vi mener å ligge noen hestehoder foran i utviklingen, og vi legger mye i oppfølging og service. I løpet av de siste årene har aquakultur vokst til ti prosent av virksomheten. Slam og avfall etter fiskeoppdrettsanlegg samles inn og tørkes og omdannes til næringsrik fosfor- og nitrogenholdig hygienisert gjødsel. Biomassen av oppdrettsfisk i Norge i dag er fem ganger så stor som biomassen til befolkningen. Vi forventer at aquakultur vil bli en større del av aktiviteten vår fremover.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)