FORSVARETS NYE KYSTVAKTSKIP

De nye kystvaktskipene blir mer effektive ubåtjegere

Kongsberg Maritime skal levere sonarene til de kommende Vard-skipene.

Illustrasjon av de kommende tre kystvaktskipene.
Illustrasjon av de kommende tre kystvaktskipene. (Foto: Kongsberg/Vard)

Kongsberg Maritime skal levere sonarene til de kommende Vard-skipene.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Om et par år skal det første av tre nye kystvaktskip, som skal erstatte trioen av 40-åringer i Nordkapp-klassen, sjøsettes.

Nå er det klart at fartøyene skal utstyres med sonarer fra Kongsberg Maritime.

Flere sonarkontrakter

– Kystvakten er avhengig av å ha den mest avanserte teknologien som er tilgjengelig for å kunne utføre sine oppgaver mest mulig effektivt. Sonarene vi nå leverer er ideelle for ulike maritime oppdrag, særlig i kystnære farvann, skriver Kongsberg i anledning kontrakten som er inngått med Vard.

Selskapet skal levere sonarer av typen SS1221. Dette er en aktiv, skrogmontert sonar som hovedsakelig er utviklet for antiubåtkrigføring («anti-submarine warfare», ASW). Følgelig er den i stand til å detektere torpedoer og andre mindre objekter.

For fire måneder siden ble Kongsberg Maritime valgt som leverandør av nye sonarer også til den finske marinens kommende fire multirollekorvetter i Pohjanmaa-klassen. Det er sonarer av typen SS2030 og SD9500 som skal leveres til krigsskipene som skal bygges av Rauma Marine Constructions fra 2022.

De nye skipene

Det er nå litt over to år siden Forsvaret bestilte de nye kystvaktskipene som skal bygges ved verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal. Kontrakten har en samlet verdi på 6,8 milliarder kroner, og de tre skipene skal etter planen leveres til Forsvaret i perioden 2022–2024.

Nye kystvaktskip

Lengde: 136,4 meter
Bredde: 19 meter
Dypgang: 6,2 meter
Deplasement: 9.800 tonn
Stålvekt: 4.500 tonn
Fart: Min 22 knop
Sjøegenskaper: Trygt å utføre operasjoner t.o.m. Sjø 5
Isklasse: ICE-1A*F (Ekstreme isforhold, 1 meter is, kan til en viss grad klare seg uten isbryter)
Vinterisering: Winterized Polar (-30)
Framdrift: Dieselelektrisk
Utholdenhet: 8 uker uten forsyning
Kabinkapasitet: 100 personer
Containerkapasitet på dekk
Hangarplass: 2 stk. NH90
Helidekkstyrke: Kan ta ned AW-101-størrelse
To MOB-båter

Skipene blir 136 meter lange, 19 meter brede og får plass til 100 personer om bord. De blir isforsterket, skal gå i 22 knop og klare seg åtte uker til sjøs uten etterfylling av drivstoff og andre forsyninger (se faktaboks).

Dagens tre skip i Nordkapp-klassen ble bygget på starten av 80-tallet ved Horten verft, Solheimsviken verft og Haugesund mekaniske verksted.

Disse er 105 meter lange, 14,6 meter brede, med dypgang på 4,9 meter og et deplasement på 3.200 tonn. Hovedmaskineri er fire Wichmann 9AXAG dieselmotorer med total ytelse på 14.400 hk ut på to propeller. Toppfart er 22,5 knop.

Av hensyn til beredskap og forsyningssikkerhet og for å sikre kompetansen i Norge, var det kun norske verft som fikk delta i konkurransen, der også Westcon og Kleven deltok i finalerunden i tillegg til Vard som er eid av italienske Fincantieri.

Les også

Kommentarer (27)

Kommentarer (27)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå